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
auto
2024. 05. 21. kedd
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

Minden idők legnagyobb költségvetésű európai infrastruktúra-teremtő beruházása indulhat el, miután a Siemens Energy csatlakozik a TenneT pályázatához – írta meg a hivatalos közlemények kiadása előtt, a mindig jól értesült ReCharge News. Az „Európa legnagyobb” zöld tenderének tartott projekttel kapcsolatban a portál magától a projektgazda holland villamosenergia-hálózat üzemeltető cégtől szerzett értesülésekre hivatkozva írta meg, hogy a német és holland északi-tengeri szélerőművek összekapcsolására kiírt pályázat eredménnyel zárult, miután a TenneT aláírta az utolsó megállapodást is.

A holland állam tulajdonában lévő TenneT jelenleg Hollandiában üzemelteti a nagyfeszültségű hálózatot, de a cég felügyelete alatt van a német hálózat nagy része is. A két országban az energiaátmenet biztosítása érdekében hatalmas hálózatbővítési és infrastruktúraépítési és fejlesztési nyomás van a rendszeren – nem utolsó sorban éppen az offshore szélerőművek most induló, újbóli előretörése miatt. Németország is, Hollandia is az európai élmezőnybe tartozik a 2030-as, 2040-es bővítési vállalásaikkal.

Felesküdött a szélre a világ Japánban

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

Az átviteli berendezések szállításáról és telepítéséről – illetve arról az infrastruktúra megteremtéséről szóló projekt, amely az Északi-tengeren épülő 28 GW teljesítményre képes német és holland szélerőművekből szállítja majd a villamos energiát a partra – eddig annyit lehetett tudni, hogy e zöldenergiás tétel kiemelten fontos szerepet kap majd Európa energiafüggetlenségének kialakításában.

A holland hálózatüzemeltető korábban már jelezte, hogy hatalmas összegű szerződéseket köt a GE/Sembcorp , a Hitachi Energy/Petrofac és a GE/McDermott konzorciumokkal – ezeket a három érintett társulás március 30-án, egyidőben kiadott sajtóközleményben konkretizálta és visszaigazolta. A Tennet ezen túl azt is jelezte, hogy a német Siemens Energy és a spanyol Dragados Offshore partnerségével is számol.
Ez most lett hivatalos. A német-spanyol konzorcium szerződésértéke megközelíti a hétmilliárd eurót.

Meglehetősen összetett, hogy ki-mit is fog építeni és szolgáltatni, de íme egy ábra, ami elmagyarázza, hogy az offshore szélfarmok termelése hogyan jut ki a partra, és kapcsolódik a szárazföldi (európai) villamosenergia hálózatra:

A HVDC rendszer működési sémája (forrás: Power System Operation)

Az eredmény egy olyan tengeri szélenergia átviteli kapacitás lesz a német és holland Északi-tengeren, amely annyi áramot termel majd, mint 28 nagy erőmű” – közölte a Tennet-forrás a ReCharge News-zal, mely korábban megírta azt is, hogy Hollandiában 10 milliárd eurós, Németországban pedig mintegy 15 milliárd eurós költségvonzattal számoltak e projekt kapcsán. Most, hogy kiderült, még legalább 5 milliárd eurót elemészt majd a beruházás Így még inkább igazoltnak látszik, hogy a TenneT „példátlan tőkebefektetések” kihívásával kell megbirkózzon.

A három északi-tengeri nagyfeszültségű egyenáramú (HVDC) hálózati csatlakozással számolt beruházás egyenként 2 GW, összesen 6 GW átviteli potenciállal fog működni.

HVDC
A nagyfeszültségű egyenáramú átviteli hálózat (High voltage direct current power line, HVDC) létjogosultságát az adja, hogy nagytávolságú villamosenergia-átvitel esetén ezek a rendszerek olcsóbbak, mint a váltakozó áramú távvezetékes rendszerek. Leegyszerűsítve: azért olcsóbbak, mert kevesebb alkatrészből megépíthetők, és kisebb a hálózati veszteségük. A víz alatti rendszerek jellemzője az is, hogy HVDC kiküszöböli a kábelek kapacitásának feltöltéséhez és kisütéséhez szükséges nagy áramokat, ám az is előnyt jelenthet, hogy az ilyen rendszerek a nem szinkronizált váltakozó áramú átviteli rendszerek közötti energiaátvitelre is használhatók. Az előnyök azonban csak nagyobb távolságban, többszáz kilométeres távon érvényesülnek, mivel az átalakítók költségesebbek, mint az AC rendszerek esetében. A HVDC-ben rejlő potenciál olyan nagy, hogy az Egyesült Államokban nemrég terv készült egy országos hálózat kiépítésére is. A 400 milliárd dolláros beruházás legfőbb haszna az lehetne, hogy a termelési és fogyasztási helyek közötti, nem ritkán valóban országméretű távolságokat hatékonyan, alacsony költségszinten áthidalhatóvá tegyék.

Mit ér a kormány azeri távvezeték álma?

Szabó M. István