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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Minden idők legnagyobb költségvetésű európai infrastruktúra-teremtő beruházása indulhat el, miután a Siemens Energy csatlakozik a TenneT pályázatához – írta meg a hivatalos közlemények kiadása előtt, a mindig jól értesült ReCharge News. Az „Európa legnagyobb” zöld tenderének tartott projekttel kapcsolatban a portál magától a projektgazda holland villamosenergia-hálózat üzemeltető cégtől szerzett értesülésekre hivatkozva írta meg, hogy a német és holland északi-tengeri szélerőművek összekapcsolására kiírt pályázat eredménnyel zárult, miután a TenneT aláírta az utolsó megállapodást is.

A holland állam tulajdonában lévő TenneT jelenleg Hollandiában üzemelteti a nagyfeszültségű hálózatot, de a cég felügyelete alatt van a német hálózat nagy része is. A két országban az energiaátmenet biztosítása érdekében hatalmas hálózatbővítési és infrastruktúraépítési és fejlesztési nyomás van a rendszeren – nem utolsó sorban éppen az offshore szélerőművek most induló, újbóli előretörése miatt. Németország is, Hollandia is az európai élmezőnybe tartozik a 2030-as, 2040-es bővítési vállalásaikkal.

Felesküdött a szélre a világ Japánban

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

Az átviteli berendezések szállításáról és telepítéséről – illetve arról az infrastruktúra megteremtéséről szóló projekt, amely az Északi-tengeren épülő 28 GW teljesítményre képes német és holland szélerőművekből szállítja majd a villamos energiát a partra – eddig annyit lehetett tudni, hogy e zöldenergiás tétel kiemelten fontos szerepet kap majd Európa energiafüggetlenségének kialakításában.

A holland hálózatüzemeltető korábban már jelezte, hogy hatalmas összegű szerződéseket köt a GE/Sembcorp , a Hitachi Energy/Petrofac és a GE/McDermott konzorciumokkal – ezeket a három érintett társulás március 30-án, egyidőben kiadott sajtóközleményben konkretizálta és visszaigazolta. A Tennet ezen túl azt is jelezte, hogy a német Siemens Energy és a spanyol Dragados Offshore partnerségével is számol.
Ez most lett hivatalos. A német-spanyol konzorcium szerződésértéke megközelíti a hétmilliárd eurót.

Meglehetősen összetett, hogy ki-mit is fog építeni és szolgáltatni, de íme egy ábra, ami elmagyarázza, hogy az offshore szélfarmok termelése hogyan jut ki a partra, és kapcsolódik a szárazföldi (európai) villamosenergia hálózatra:

A HVDC rendszer működési sémája (forrás: Power System Operation)

Az eredmény egy olyan tengeri szélenergia átviteli kapacitás lesz a német és holland Északi-tengeren, amely annyi áramot termel majd, mint 28 nagy erőmű” – közölte a Tennet-forrás a ReCharge News-zal, mely korábban megírta azt is, hogy Hollandiában 10 milliárd eurós, Németországban pedig mintegy 15 milliárd eurós költségvonzattal számoltak e projekt kapcsán. Most, hogy kiderült, még legalább 5 milliárd eurót elemészt majd a beruházás Így még inkább igazoltnak látszik, hogy a TenneT „példátlan tőkebefektetések” kihívásával kell megbirkózzon.

A három északi-tengeri nagyfeszültségű egyenáramú (HVDC) hálózati csatlakozással számolt beruházás egyenként 2 GW, összesen 6 GW átviteli potenciállal fog működni.

HVDC
A nagyfeszültségű egyenáramú átviteli hálózat (High voltage direct current power line, HVDC) létjogosultságát az adja, hogy nagytávolságú villamosenergia-átvitel esetén ezek a rendszerek olcsóbbak, mint a váltakozó áramú távvezetékes rendszerek. Leegyszerűsítve: azért olcsóbbak, mert kevesebb alkatrészből megépíthetők, és kisebb a hálózati veszteségük. A víz alatti rendszerek jellemzője az is, hogy HVDC kiküszöböli a kábelek kapacitásának feltöltéséhez és kisütéséhez szükséges nagy áramokat, ám az is előnyt jelenthet, hogy az ilyen rendszerek a nem szinkronizált váltakozó áramú átviteli rendszerek közötti energiaátvitelre is használhatók. Az előnyök azonban csak nagyobb távolságban, többszáz kilométeres távon érvényesülnek, mivel az átalakítók költségesebbek, mint az AC rendszerek esetében. A HVDC-ben rejlő potenciál olyan nagy, hogy az Egyesült Államokban nemrég terv készült egy országos hálózat kiépítésére is. A 400 milliárd dolláros beruházás legfőbb haszna az lehetne, hogy a termelési és fogyasztási helyek közötti, nem ritkán valóban országméretű távolságokat hatékonyan, alacsony költségszinten áthidalhatóvá tegyék.

Mit ér a kormány azeri távvezeték álma?

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

Szabó M. István