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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Idén már több, mint 2 millió autót exportált Kína

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Érdekes statisztikát tett közzé a CnEVPost a kínai autógyártók szövetségének (CAAM) adatai alapján.

Két grafikonra mindenképp érdemes ránézni.

2m+

2023 első hat hónapjában 2,14 millió járművet exportált Kína – ennek túlnyomó többsége személyautó volt, de 361 ezer busz és teherautó, illetve egyéb kereskedelmi célú négykerekű is a kétmilliós eredmény része. Ez önmagában is egy elég nagy szám, de még döbbenetesebb, ha hozzátesszük, hogy

ez egy év alatt 76 százalékos növekedést jelent.

Az ország belföldi piacán egyébként 9,524 millió személyautót adtak el – tesszük mi hozzá a forgalmazók szövetsége, a CPCA számai alapján -, tehát az export a hazai piac ötödével volt egyenértékű, ami nem egy elhanyagolható tétel.

A 10 legnagyobb exportőr. Forrás: CnEVPost.

Az exportőrök között első helyen a SAIC áll – az 1955-ös alapítású kínai állami tulajdonú vállalat több nagy nyugati céggel is vegyesvállalatot alkot az országban (GM, Volkswagen), ám ezeket csak a hazai piacon értékesítik. Európában talán az egykori brit, MG márkájukról a legismertebbek, illetve többször írtunk már a Wuiling Mini EV-ről, ami egy nagyon olcsó, kínai kisautó – ezt is ők gyártják a GM-mel közösen. Tavaly összesen 5,3 millió autót adtak el.

A második a Chery, szintén egy állami cég, de csak 26 éves, 1997-es születésű. Bár nálunk gyakorlatilag ismeretlenek a Chery, Exeed, Jetour, iCAR, Karry, Omoda és Jaecoo márkái, tavaly 1,2 millió autót adtak el és Ázsiában, illetve Dél-Amerikában több országban is jelen vannak.

Harmadik helyen van a Tesla, amelyet nem kell bemutatni, a sanghaji gyár a Model Y egyik fő bázisa, a napokban gyártották le az egymilliomodik darabot ott a közepes méretű SUV-ból. Bár Európa egyre inkább átáll a Giga Berlin autóira, a Tesla kínai üzeme látja el Ázsiát, sőt, újabban Kanadát is – Model 3 pedig a vállalat kaliforniai gyárán kívül csak itt készül.

A listáról ismerős lehet még a Great Wall (GWM), amelyik mostanában igyekszik betörni Európába az Ora és WEY villanyautóival a Geely (Polestar, Volvo, Zeekr), és a BYD is – utóbbinál talán meglepő, hogy az 1,25 milliós belföldi eladásokhoz képest csak 81 ezer volt az export.

Nem minden NEV ami fénylik

A kínai autómárkák kapcsán leginkább az elektromos autókra, és azok európai megjelenésére gondolunk, de itt jön jól a második grafikon.

A kínai NEV (plug-in hibrid + elektromos) export alakulása. Forrás: CnEVPost.

NEV, azaz New Energy Vehicle minden plug-in hibrid, villanyautó és hidrogénautó is – bár utóbbiak gyakorlatilag csak a Hyundai és a Toyota gondozásában készülnek.

2023 első hat hónapjában összesen 534 ezer NEV járművet exportált Kínai, ami az összes külföldi értékesítés negyede.

Ez elsőre meglepő lehet, hiszen Európába ezek a márkák csak elektromos, vagy maximum plug-in hibrid modelljeikkel jönnek, így alacsonynak tűnik az arány, ám Ázsia és Dél-Amerika nagy részébe még mindig hagyományos autókat szállítanak a kínai vállalatok.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.