Érdekes statisztikát tett közzé a CnEVPost a kínai autógyártók szövetségének (CAAM) adatai alapján. Két grafikonra mindenképp érdemes ránézni. 2m+ 2023 első hat hónapjában 2,14 millió járművet exportált Kína – ennek túlnyomó többsége személyautó volt, de 361 ezer busz és teherautó, illetve egyéb kereskedelmi célú négykerekű is a kétmilliós eredmény része. Ez önmagában is egy elég nagy szám, de még döbbenetesebb, ha hozzátesszük, 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 ez egy év alatt 76 százalékos növekedést jelent. Az ország belföldi piacán egyébként 9,524 millió személyautót adtak el – tesszük mi hozzá a forgalmazók szövetsége, a CPCA számai alapján -, tehát az export a hazai piac ötödével volt egyenértékű, ami nem egy elhanyagolható tétel. A 10 legnagyobb exportőr. Forrás: CnEVPost. Az exportőrök között első helyen a SAIC áll – az 1955-ös alapítású kínai állami tulajdonú vállalat több nagy nyugati céggel is vegyesvállalatot alkot az országban (GM, Volkswagen), ám ezeket csak a hazai piacon értékesítik. Európában talán az egykori brit, MG márkájukról a legismertebbek, illetve többször írtunk már a Wuiling Mini EV-ről, ami egy nagyon olcsó, kínai kisautó – ezt is ők gyártják a GM-mel közösen. Tavaly összesen 5,3 millió autót adtak el. A második a Chery, szintén egy állami cég, de csak 26 éves, 1997-es születésű. Bár nálunk gyakorlatilag ismeretlenek a Chery, Exeed, Jetour, iCAR, Karry, Omoda és Jaecoo márkái, tavaly 1,2 millió autót adtak el és Ázsiában, illetve Dél-Amerikában több országban is jelen vannak. Harmadik helyen van a Tesla, amelyet nem kell bemutatni, a sanghaji gyár a Model Y egyik fő bázisa, a napokban gyártották le az egymilliomodik darabot ott a közepes méretű SUV-ból. Bár Európa egyre inkább átáll a Giga Berlin autóira, a Tesla kínai üzeme látja el Ázsiát, sőt, újabban Kanadát is – Model 3 pedig a vállalat kaliforniai gyárán kívül csak itt készül. A listáról ismerős lehet még a Great Wall (GWM), amelyik mostanában igyekszik betörni Európába az Ora és WEY villanyautóival a Geely (Polestar, Volvo, Zeekr), és a BYD is – utóbbinál talán meglepő, hogy az 1,25 milliós belföldi eladásokhoz képest csak 81 ezer volt az export. Nem minden NEV ami fénylik A kínai autómárkák kapcsán leginkább az elektromos autókra, és azok európai megjelenésére gondolunk, de itt jön jól a második grafikon. A kínai NEV (plug-in hibrid + elektromos) export alakulása. Forrás: CnEVPost. NEV, azaz New Energy Vehicle minden plug-in hibrid, villanyautó és hidrogénautó is – bár utóbbiak gyakorlatilag csak a Hyundai és a Toyota gondozásában készülnek. 2023 első hat hónapjában összesen 534 ezer NEV járművet exportált Kínai, ami az összes külföldi értékesítés negyede. Ez elsőre meglepő lehet, hiszen Európába ezek a márkák csak elektromos, vagy maximum plug-in hibrid modelljeikkel jönnek, így alacsonynak tűnik az arány, ám Ázsia és Dél-Amerika nagy részébe még mindig hagyományos autókat szállítanak a kínai vállalatok. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!