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
auto
2024. 05. 04. szombat

Idén már több, mint 2 millió autót exportált Kína

elektromos autó piac

Érdekes statisztikát tett közzé a CnEVPost a kínai autógyártók szövetségének (CAAM) adatai alapján.

Két grafikonra mindenképp érdemes ránézni.

2m+

2023 első hat hónapjában 2,14 millió járművet exportált Kína – ennek túlnyomó többsége személyautó volt, de 361 ezer busz és teherautó, illetve egyéb kereskedelmi célú négykerekű is a kétmilliós eredmény része. Ez önmagában is egy elég nagy szám, de még döbbenetesebb, ha hozzátesszük, hogy

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

ez egy év alatt 76 százalékos növekedést jelent.

Az ország belföldi piacán egyébként 9,524 millió személyautót adtak el – tesszük mi hozzá a forgalmazók szövetsége, a CPCA számai alapján -, tehát az export a hazai piac ötödével volt egyenértékű, ami nem egy elhanyagolható tétel.

A 10 legnagyobb exportőr. Forrás: CnEVPost.

Az exportőrök között első helyen a SAIC áll – az 1955-ös alapítású kínai állami tulajdonú vállalat több nagy nyugati céggel is vegyesvállalatot alkot az országban (GM, Volkswagen), ám ezeket csak a hazai piacon értékesítik. Európában talán az egykori brit, MG márkájukról a legismertebbek, illetve többször írtunk már a Wuiling Mini EV-ről, ami egy nagyon olcsó, kínai kisautó – ezt is ők gyártják a GM-mel közösen. Tavaly összesen 5,3 millió autót adtak el.

A második a Chery, szintén egy állami cég, de csak 26 éves, 1997-es születésű. Bár nálunk gyakorlatilag ismeretlenek a Chery, Exeed, Jetour, iCAR, Karry, Omoda és Jaecoo márkái, tavaly 1,2 millió autót adtak el és Ázsiában, illetve Dél-Amerikában több országban is jelen vannak.

Harmadik helyen van a Tesla, amelyet nem kell bemutatni, a sanghaji gyár a Model Y egyik fő bázisa, a napokban gyártották le az egymilliomodik darabot ott a közepes méretű SUV-ból. Bár Európa egyre inkább átáll a Giga Berlin autóira, a Tesla kínai üzeme látja el Ázsiát, sőt, újabban Kanadát is – Model 3 pedig a vállalat kaliforniai gyárán kívül csak itt készül.

A listáról ismerős lehet még a Great Wall (GWM), amelyik mostanában igyekszik betörni Európába az Ora és WEY villanyautóival a Geely (Polestar, Volvo, Zeekr), és a BYD is – utóbbinál talán meglepő, hogy az 1,25 milliós belföldi eladásokhoz képest csak 81 ezer volt az export.

Nem minden NEV ami fénylik

A kínai autómárkák kapcsán leginkább az elektromos autókra, és azok európai megjelenésére gondolunk, de itt jön jól a második grafikon.

A kínai NEV (plug-in hibrid + elektromos) export alakulása. Forrás: CnEVPost.

NEV, azaz New Energy Vehicle minden plug-in hibrid, villanyautó és hidrogénautó is – bár utóbbiak gyakorlatilag csak a Hyundai és a Toyota gondozásában készülnek.

2023 első hat hónapjában összesen 534 ezer NEV járművet exportált Kínai, ami az összes külföldi értékesítés negyede.

Ez elsőre meglepő lehet, hiszen Európába ezek a márkák csak elektromos, vagy maximum plug-in hibrid modelljeikkel jönnek, így alacsonynak tűnik az arány, ám Ázsia és Dél-Amerika nagy részébe még mindig hagyományos autókat szállítanak a kínai vállalatok.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.