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
auto
2024. 05. 03. péntek

A földbe álltak a Volkswagen villanyautó eladásai?

elektromos autó piac

A napokban írtunk már az Audi problémáiról, bár az elsősorban a gyenge kínai villanyautó eladásokról szólt, az is kiszivárgott, hogy a Volkswagen egyik német gyárában visszafogják az ID.4 gyártását, illetve az ősszel érkező ID.7 gyártási tervein is faragnak.

Most ennél is konkrétabb rossz hírek érkeztek a vállalat belső köreiből.

Vihar előtti

A BMW és a Mercedes után várhatóan hamarosan a legnagyobb német autógyártó, a Volkswagen is közzéteszi majd második negyedéves eladási adatait, ám ahogy arra egy korábbi cikkünkben az idézett német autókereskedők szövetségének vezetője figyelmeztetett, megtévesztő a mostani számok alapján feltételezett stabilitás, vagy akár növekedés. A jelenleg kiszállított autók ezeknél a vállalatoknál 6-12 hónappal ezelőtt lettek megrendelve, ám a harmadik, vagy legkésőbb a negyedik negyedév végére elfogyhat a lendület, ugyanis elmaradnak a vásárlók. A magánszemélyeknél állítólag már tavaly ősz óta erős visszaesés tapasztalható, ám idén tavasszal elkezdett visszaesni a cégek autóvásárlási kedve is.

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

Amikor a fagyi visszanyal: hamarosan a gyártók nyakán maradhatnak az új autók

Az okokat főként a több országban tapasztalható magas infláció és hitelkamatok, valamint a gazdasági bizonytalanság szolgáltatják, ám a bajok nem mindenkit érintenek egyformán. De ha ezeknek a forrásoknak nem hisz az olvasó, akkor hallgassa meg Thomas Schäfer,  a Volkswagen márka vezérigazgatójának mi erről a véleménye, aki a napokban a vállalat virtuálisan egybegyűlt 2000 menedzserének így fogalmazott:

Ég a tető, ez az utolsó figyelmeztetés!

A szakember szerint azonnali és drasztikus költségcsökkentésre van szükség, mivel a gazdaság recesszió felé tart és a márka már így is csak a felét keresi annak, mint pár iparági riválisa teszi. Ez a tökéletes vihar – fogalmazott Schäfer.

A beszéd, amelyről először a német Manager Magazin számolt be, mostanra pedig már több sajtóorgánum is megerősítette, ha más nem képi világában erősen emlékeztet az egykori Nokia vezér, Stephen Elop híres 2011-es „égő platform” beszédére, amely azzal próbálta felrázni az akkor még a Symbian operációs rendszer és a vállalat masszív eladásai bűvöletében élő közép és felsővezetőket, hogy az utolsó pillanatokat élik ha nem váltanak azonnal. Az más kérdés, hogy már Elop beszéde is késő volt, de a problémafelismerést visszaigazolta az idő, a Nokia megdönthetetlennek látszó birodalma pár év alatt az egyenlítő felé tartó jéghegy sebességével olvadt el.

De az eseményen a cég pénzügyi vezetője, Patrik Andreas sem kertelt, ahogy fogalmazott, a vállalat autógyártása beteg, és a kínai licencbevételek és az alkatrészeladások nélkül semmi nem maradna a nyereségből.

Nulla

A német sajtó által megkérdezett Volkswagen autókereskedések egészen tragikus képet festenek. A nemrég még 12 hónapos határidővel szállított ID sorozat mostanra például oda jutott, hogy a kereskedésekbe érkező kamionokon olyan kocsik vannak, amelyeket senki nem rendelt meg, és már nem tudják hová tenni őket. De a Cupra Born is hatalmas készletekkel rendelkezik, a Porsche Taycan iránti kereslet pedig a felére esett vissza.

Az Auto Motor Und Sport német kiadása a gazdasági okok mellett az ID család problémás bevezetéséről és a minőségi problémákról is beszél az okok között, a német piacnak pedig különösen rosszat tett az állami támogatás csökkentése.

Úgy tudják, míg tavaly 75.000 ID.4-re érkezett megrendelés, az idei évben egyelőre 20.000 alatt járnak.

Állítólag valamivel jobban áll az Audi Q4 e-tron és a Škoda Enyaq, de ez a cég fő márkáját kevéssé segíti, ott azonnali költségcsökkentésre van szükség.

Csökkenti két fontos elektromos modell gyártását a Volkswagen

A vállalat egyik szóvivője a problémákat részben elismerte, de azt mondja, a szituáció nem csak őket, hanem más gyártókat is ugyanúgy érint – de hogy ebből mennyi a hárítás és mennyi a valóság az majd a második féléves adatokból fog talán kiderülni. A Handelsblattnak nyilatkozó német Volkswagen kereskedőket ez viszont nem vigasztalja, és „végzetes” fejleményekről beszélnek. Véleményük szerint különösen az ID.3 és az ID.Buzz modellek iránt jóval kisebb a kereslet, mint azt Wolfsburg remélte.

Van olyan típus ami iránt a magánszemélyek érdeklődése egyszerűen nullára csökkent a kereskedők szerint.

De a probléma nemcsak a villanyautókról szól, a kereskedések arról is beszéltek, hogy a magas árak és a magas kamatok miatt a belsőégésű motoros modellek iránt is csökken a kereslet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.