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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Így néz ki egy német oldtimer modern villanyautóként

elektromos autó

A neckarsulmi létesítményének 150. évfordulóját egy különleges projekttel ünnepelte az Audi: tizenkét fiatal mérnökének azt a feladatot adta, hogy egy, valaha a helyszínen készülő klasszikus autómodellt építsenek meg modern külsővel és technológiával.

Így született meg az Audi EP4, amely az Audi elődjének tekinthető NSU Motorenwerke által 1961 és 1973 között Neckarsulmban gyártott NSU Prinz 4 kisautó kortárs kivitelezése. Ha a négykarikás autógyártó az utakra szánná a sportos kis újdonságát, akkor az EP4-hez biztosan valamely gyártásban lévő padlólemezét, vagy akár egy vadonatúj, tisztán elektromos autók alá szánt architektúrát alkalmazna, most azonban egy átépítésről van szó. Azaz megtartották az oltimer alvázát, megküzdöttek a rozsdás szerkezetelemekkel, a hagyományos hajtást azonban elektromos és plug-in hibrid Audik rendszereire cserélték.

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

Az egykori 30 lóerős, kéthengeres benzinmotor helyére egy 2020-as e-tron SUV 240 lóerős villanymotorját szerelték, az akkumulátort pedig egy Q7 TFSI e quattrótól kapta az EP4. Ez azt jelenti, hogy a motorháztető alatt, ahol korábban a benzintank bújt el, immár egy bruttó 17,9 kWh kapacitású Li-ion akkupakk tárolja az energiát.

A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legjobban megőrizzék a klasszikus NSU formáját és dizájnelemeit, de az új hajtáslánc beszerelése elkerülhetetlen átalakításokkal járt, így a jármű vázszerkezete és futóműve az Audi A1-es modellből is tartalmaz bizonyos elemeket. Emellett számos módosítás a rendszer hűtését szolgálja – a csomagtérajtó például ebből az okból fakadóan félig nyitott pozícióban rögzíthető.

Amellett, hogy az EP4 egyszerre visszatekintés a múltba, és előrepillantás a jövőbe, a projekt egyik fő célkitűzése az volt, hogy tanuló mérnökei értékes tapasztalatokat szerezzenek a villanyautókkal, valamint különböző berendezésekkel, folyamatokkal és anyagokkal.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.