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
auto
2024. 06. 23. vasárnap
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

Az idei év első három hónapjában több mint kétmillió tisztán elektromos autó talált gazdára a világon, arányuk pedig elérte a teljes autópiac 10 százalékát.

Európában látványosan lassult a növekedés, és az eddigi No.1 is a második helyre kényszerült.

Európa

A negyedéves áttekintést kezdjük Európával, nézzük, hogyan alakult a villanyautók eladása.

Bár a híradások gyakran arra egyszerűsítik a képletet, hogy az elektromos autók eladásai csökkentek, ez így ebben a formában nem igaz – de ettől még a helyzet nem rózsás.

Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) összesítése szerint 2024 első három hónapjában mintegy 448 ezer tisztán elektromos autó talált gazdára az Európai Unió, az EFTA és az Egyesült Királyság országaiban, ami mindössze 0,8 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest.

Maga az európai autópiac is lassulóban van egyébként, a teljes negyedév ugyan +2,3 százalékkal zárt (3,394 millió), de márciusban -5,2%-ot csökkentek az újautó-eladások.

A hajtásláncok versenyében az elektromosok arányának megtorpanása (-0,2 százalékpont) mellett a dízelek további csökkenése (-2 százalékpont), és a nem tölthető hibridek növekedése (+3,7 százalékpont) volt a jellemző. A teljesen hagyományos hajtáslánccal már csak az autók kevesebb, mint fele, 46,8 százaléka készült.

Szokásos ranglistáinkhoz most is állandó forrásunkat, a Cleantechnicát használtuk, így meg kell említeni, hogy az összesítésbe bevont országok száma miatt leheletnyi eltérések lehetnek az ACEA számaihoz képest, de egyébként ők is 13%-os BEV, azaz tisztán elektromos autó részesedést mértek.

A tisztán elektromos típusok listáját továbbra is a Tesla Model Y vezeti, ám a 20 százalékos esés azt is jelenti, hogy míg tavaly ilyenkor ez volt Európa legnagyobb darabszámban eladott autója, most csak a harmadik helyig jutott – igaz, előtte jóval olcsóbb modellek, a Dacia Sandero és a VW Golf vannak. Az autógyártó a visszaesést azzal a több hetes leállással magyarázta, amely a Szuezi-csatornát ért támadások és a berlini gyár elleni, az elektromos hálózatot ért terrortámadás okozott, és ezt látszólag alátámaszthatja, hogy márciusban már ismét az Y vezette az európai új autók ranglistáját. Ezzel együtt, szerintünk a Tesla kifogásai nem magyarázzák a teljes csökkenést.

Annak viszont örülhettek az amerikai márkánál, hogy a Model 3 frissítése jó fogadtatásra talált Európában, a szeptember óta kapható ráncfelvart változat eladásai 36 százalékkal emelkedtek, ami a második helyre volt elég.

Az Audi Q4 e-tron és a Volvo XC40 stagnáló eladásokkal vészelték át a piac lassulását, a Peugeot e-208-at hajtotta a francia állami támogatás, ami a hazai kisautókat hozta anyagi előnybe, az Enyaq pedig szemben az általános trenddel 17 százalékot erősödött.

Nagy csodát az MG 4 sem tudott tenni, a jobb sorsra érdemes BMW i4 számai mellett pedig ugyan jól mutat a 60 százalékos erősödés, de a 12 ezres eladási szám a Model 3 számainak még mindig csak a fele. Az utolsó igazán pozitív szám is a bajoroktól jön, az iX1 ugyanis most a 10. helyen bejutott a toplistára.

Innentől lefelé viszont az új belépő Mercedes EQA kivételével csak rossz és még rosszabb számok vannak. A Fiat 500e eladásai a negyedével, a Megane számai pedig 14 százalékkal csökkentek. Egyik sem akkora esés, viszont mint, amit a Volkswagen két fő elektromos autója, az ID.3 és ID.4 mutattak. Tavaly ilyenkor ez a két típus az európai BEV listán a Teslák után a harmadik és negyedik helyen szerepelt, most viszont 52, illetve 43 százalékos visszaesést könyveltek el, és a 13., illetve 15. helyen állnak.

Hogy az ID.3 és a Niro EV közé befért-e még más tisztán elektromos típus, azt nem tudjuk, így helyezést nem osztanánk ki, de ha már volt róla adat a forrásban, megemlítenénk, hogy a Niro EV eladásai 3 százalékkal 7857-re javultak.

Sajnos a Cleantechnica sorozata gyártói ranglistát a tisztán elektromos modellekre szűkítve most sem közölt, az adatok közé ebben a metszetben még mindig bekeverik a plug-in hibrideket, de azért vannak egyéb források is.

A Tesla Motoros Club hivatalos európai adatbázisokra épülő gyűjtése alapján 85.807 darab Tesla fogyott (-9%) az év első három hónapjában, szemben a teljes Volkswagen Csoport 74.400-as elektromos darabszámával (-24%), így most úgy tűnik, ezt a kört az amerikaiak nyerték.

Világ

Ennyire részletesen nem megyünk végig minden modellen a világranglistán, de azért pár fontos trendet itt is ki kell emelnünk.

Az első és legfontosabb adat, hogy míg Európa gyengélkedik,

globálisan minden 10. új autó tisztán elektromos volt 2024 első negyedévében, ami a Cleantechnica ranglistáin alapuló számításaink szerint valamivel több, min 2 millió villanyautót jelentett, a 2023-as 1,78 millióhoz képest.

Persze a húzóerő ezúttal is Kína volt, ahol a tisztán elektromos autók a piac 26, míg a plug-in hibridek további 13 százalékát tették ki. Ez egyben azt is jelenti, hogy

a világon eladott 2 millió villanyautóból 1,245 millió Kínában talált gazdára, ami 60 százalék feletti részesedés.

De nézzük a legnépszerűbb típusok globális listáját.

A sok piros sáv senkit ne tévesszen meg, mint mondtuk a villanyautók eladásai nagyjából 12 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.

A főbb trendeket ismét a két Teslával kezdjük, amelyek továbbra is vezették a listát.

Az Y viszonylag szerény visszaesést könyvelt el, amely szinte teljes egészében Európa számlájára írható – a 15 ezres mínuszból 14 ezer nálunk esett ki. A Model 3 globálisan nem tudta megismételni az európai erősödését. Ha a Teslát kérdezzük, akkor ők az év eleji amerikai modellváltásra mutogatnak, mondván a fremonti átállás vágta haza az otthoni számokat. Ebben sok igazság lehet, de azért illik hozzátenni, hogy a 30 ezres zakóból 10 ezret a kínai piacon szenvedtek el. Mivel a januári változások után a típus két legolcsóbb változata kiesett az amerikai állami támogatásból, nem biztos, hogy a kaliforniai gyár felpörgése után sokat javul majd a helyzet az USA-ban.

A BYD két húzó modelljének is negyedével, harmadával estek az eladásai, amit, ha darabszámban kompenzál is az új belépő Seagull (úgy is mint Dolphin Mini), a legolcsóbb típus valószínűleg a legkisebb nyereséget is hozza, így valószínűleg egyik szemük nevet csak.

Végül a Volkswagen csoportot emelnénk még ki, akik az ID.4 globális gyengélkedése mellett azért az ID.3 és a Q4 javulásának örülhettek, de nyilván abszolút értékben nagyon kis darabszámokról beszélünk.


Az autógyártók rangsorát ismét a Tesla vezette, de 9 százalékos visszaeséssel. A BYD tisztán elektromos eladásai 14 százalékot nőttek 2023 azonos időszakához viszonyítva, de azért némileg elgondolkodtató az előző év végéhez mért 43 százalékos csökkenés, ami egy töretlen sikersztorinak vetett véget – kínai újév ide, vagy oda.

Talán a Geely csoport örülhetett egyedül maradéktalanul az előretörésnek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.