PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Az európai és magyar statisztikákat követően zárjuk az első félév áttekintését a globális villanyautó-eladásokkal, amelyek egyébként 23 százalékos pluszt mutatnak. 10-ről 12 százalékra, közel 4,8 millió darabra nőttek a villanyautók értékesítési számai. Új piacok A toplistákat szokásos forrásunktól, a Cleantechnicától vettük át, így ide kívánkozik a szokásos rövid magyarázat is. Az eredeti anyag Top20-as listákat publikál, ám ezeken szerepelnek plug-in hibrid autók, olyan típusok, amelyeket tisztán elektromosan és PHEV változatban is árulnak, illetve akad olyan ReX (hatótávnövelt, benzinmotoros elektromos) modell is, amelyet a szerző a villanyautókhoz sorol. Mi az adatokból kiválogattuk a tisztán elektromos számokat, ezért a mi toplistánk rövidebb valamivel. A típusok rangsorát továbbra is a Tesla Model Y és Model 3 nyitja – mindkét modell eladásai csökkentek a tavalyi évhez képest. A Model Y gyengébb számaiért elsősorban az európai eladások okolhatóak (-36 ezer példány), Kínában enyhén növekedtek a számok (+6 ezer), míg a Model 3-nál fordított a helyzet, nálunk sikeres volt a frissítés (+17 ezer), Kínában pedig nem (-20 ezer). A BYD Seagull kisautó, amely a világpiacon Dolphin Mini néven kerül forgalmazásra, szenzációs belépővel a harmadik helyen nyitott. Ezt további két BYD típus követi, az első a nálunk Atto 3 néven ismert SUV, a második a Dolphin – mindkettő eladásai jelentősen csökkentek. A Wuling HongGuang Mini EV számait most már egy ideje a saját márkatársa, a szintén apró Bingo csipegeti. Nem biztos, hogy a szétforgácsolódás bejött a gyártónak, mert a két modell együttes számai csökkentek az előző évhez képest. Említésre méltó még a globális listán a Volkswagen ID.4 és ID.3, amelyek a Teslán kívül az egyedüli nyugati modellek. Előbbi eladásai csökkentek, utóbbié viszont ismét nőttek köszönhetően a frissítésnek és a kedvező kínai áraknak. Az ID.3 sikerének okait alátámasztani látszik, hogy a típus eladásai hétezer darabbal csökkentek Európában, mégis 16 ezret erősödtek globálisan – Európán kívül Kína a modell másik jelentős piaca, egyéb régiókban talán hivatalosan nem is forgalmazzák, de ha igen, akkor is minimális ezen lokációk jelentősége. A toplista piros oszlopai alapján úgy tűnhet, csökkentek az eladások, pedig nem, épphogy nőttek. Azonban egyre több a tisztán elektromos modell a piacon, így az egyes típusok súlya csökken. A mostani Top 14 az eladások 37 százalékát tette ki, míg a tavaly ez 50 százalékra volt elég. A Cleantechnica statisztikája szerint a konnektoros autók eladásai 7,17 millió darabra nőttek a tavalyi 5,83-ról. A tisztán elektromos modellek pontos számát nem árulja el az oldal – valamiből a szerző EV-Volumes nevű cégének is meg kell élnie – de a piaci részesedés számaiból ki lehet számolni, hogy az idei év első hat hónapjában 4,78 millió BEV, azaz villanyautó fogyott a világon, szemben a tavalyi 3,88 millióval. Ez 23 százalékos javulás. Az autógyártók rangsorát továbbra is a Tesla vezeti, igaz, a már ismert hét százalékos csökkenéssel. Európában egyelőre nem látszik a trendforduló, de Kínában a cég az elmúlt hónapban történetének legerősebb júliusát produkálta és éves szinten már csak 1 százalékos mínuszban van. Okosabbak majd a harmadik negyedév végén leszünk. A BYD villanyautó-eladásai 28 százalékkal nőttek az év első felében, ami ugyan elmarad a tavalyi +90 százalékól, de az amerikai riválissal ellentétben legalább pozitív szám. A Geely viszont nagyot lépett előre, az ötödikről a harmadik helyre ugrott az Európában a Polestar és a Volvo révén ismert kínai vállalat. A top 2-t nem veszélyezteti, de a Volkswagennek só lehet a gyengélkedő eladások sebére, hogy beelőzték. És ha már Volkswagen: a német konszern saját jelentése alapján villanyautó-eladásai 1,4 százalékot estek, míg a Cleantechnika listáján 2 százalékot emelkedtek. Az eltérés oka nem az idei adat (az szinte megegyezik), hanem a tavalyi, amely a villanyautós oldalnál 10 ezerrel elmaradt a gyártó saját számaitól. Valószínűleg a kisebb piacokon becsléssel dolgoztak, ezért becsülték alá a számokat. Az erősorrenden ez se tavaly, se idén nem változtatott. A SAIC, amelyet itthon az MG márkáról ismerünk, stagnáló számokról számolt be. A Cleantechnica táblázata itt véget ér, de szöveges magyarázatukban megemlítik, hogy a BMW Csoport a hatodik globálisan, mi pedig a gyártótól azt is tudjuk, hogy ez konkrétan 190.622 autót jelentett (+25%). A lap szerint a hetedik a Hyundai-Kia, alig pár tizedszázaléknyi piaci részesedéssel lemaradva a bajor cégtől. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!