PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 10. kedd

A WTO-hoz fordult Kína az európai extra vámok miatt

üzlet

A kínai állam beadványa szerint az Európai Unió lépései nélkülözik a tényszerű és jogi alapokat, és aláássák a klímaváltozás ellen küzdelem globális együttműködését.

Várható volt, hogy jogi útra terelik a kérdést.

Jogi lépések

A WTO-hoz, azaz a Kereskedelmi Világszervezethez fordult Kína, miután az Európai Unió egy tavaly októberben indított vizsgálat részeredményét követően nagyjából – 20 és 40 százalék közötti extra, kiegyenlítő vámot vetett ki az ázsiai országban gyártott villanyautókra. A vámtétel a szokásos 10 százalékos kulcson felül értendő.

Természetesen maga a beadvány várható volt, ám nem jelzi azt, hogy az EU lépései ne lettek volna valóban megalapozottak, ezt majd a WTO vizsgálata hivatott megerősíteni, vagy cáfolni.

Peking egy szóvivője útján úgy kommentálta a lépést, hogy továbbra is azt kérik Uniós partnereiktől, hogy vonják vissza a szerintük hibás döntést és őrizzék meg az EU és Kína közötti gazdasági együttműködést, valamint a villanyautó-gyártás ellátási láncának biztonságát – írja az Automotive News Europe.

Az Uniós vizsgálat teljes lezárása egyébként csak november elején várható, és ezután még az eredményeket, valamint a végleges szankciós javaslatokat jóvá kell hagynia a megfelelő testületeknek – egyelőre azonban nem ért egyet minden ország az extra vámtételek kivetésében.

EU vám: megemelték a Tesla Model 3 árát

Jelenleg a gyártóknak elő kell jegyezniük a mostani eladások után potenciálisan befizetendő extra vámot, amelyet – amennyiben az EU döntése végleges lesz – akár 2024 áprilisig, de minimum júliusig visszamenőleg meg kell fizetniük.

Beütött az EU vám, nem állapodtak meg Kínával

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.