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
auto
2024. 09. 19. csütörtök

Szabotázs: a kínai beszállító direkt gáncsolta el az európai akkugyártót?

üzlet

Egy – a helyiek szerint – neves, elsősorban a geopolitikával foglalkozó svéd blog kapott az akkugyártón belülről olyan információkat, amelyek, ha igazak, alátámasztják a korábban csak elméleti aggodalmakat a kínai ipar európai térnyerésével kapcsolatban.

Jó kis tanulópénz lehet a Northvolt példája.

Kivéreztetik, megveszik

A Northvolt egykoron Európa nagy reménysége volt a saját akkugyártás kapcsán. A Volkswagen és a BMW Csoport mellett két nagy befektetési bank adta a pénzt, a cég alapítói és vezetői korábban a Tesla beszerzési és gyártási területein dolgoztak, az akkugyártáshoz szükséges energiát pedig a viz- és szélerőművek zöld árama biztosította volna.

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

A Northvolt titkos laborjában jártunk Svédországban

Csak egy bökkenő volt, hogy magát a gyártástechnológiát az elmúlt évtizedekben főleg Kína fejlesztette, és a szükséges berendezések jó része is ott készül (nyilván vannak koreai és japán cégek is a piacon, de feltételezzük, árban kevéssé versenyképesek).

Így a svéd akkugyártó is úgy döntött, hogy tőlük veszi meg a szükséges gépsorokat, hogy a tesztüzem után igazi nagyszabású, tömeggyártásra kész akkugyáruk legyen. Az egyik ilyen beszállító a kínai Wuxi Lead volt.

Arról már jó ideje cikkeznek a sajtóban, hogy nincs minden rendben a Northvolt körül, számos problémával küzdenek a tömeggyártás beindítása során. A BMW-nél idén nyáron fogyott el a türelem, mint júniusban megírtuk, a rendkívül magas selejtarány miatt a német konszern felmondta a megállapodást és egy kétmilliárd eurós hosszútávú megrendelést törölt.

Kétmilliárd eurós akkurendelést mondott vissza a BMW

A Cornucopia svéd bloghoz eljutott információk szerint azonban mindez nem véletlen, hanem a kínai beszállító, és áttételesen a kínai kormány aknamunkájának része.

Az oldal úgy tudja, hogy már a berendezések kiszállításánál feltűnt a svéd csapatnak, hogy a beüzemeléshez és működtetéshez szükséges dokumentáció több részlete ki lett takarva, több fontos részletet pedig nem is volt hajlandó megosztani a gyártó.

A megoldás végül az lett, hogy a Wuxi Lead saját szakemberei érkeztek a gyárba, ők rakták össze és üzemeltették a gépeket, de állítólag telepítettek olyan hardvert is, amellyel közvetlenül Kínából lehet belenyúlni a gépsorok vezérlésbe.

A helyzet nem sokat javult a gépek beindítása után sem. Azok működtetését csak a kínai cég saját csapata tudta elvégezni, mert a tudásátadás nagyon döcögősen ment. Ezért a Northvolt eddigi termelése jórészt még a Västerås-ban található pilot üzemben történt, a Skellefteå-ban felépült gyár továbbra is túl sok selejtet állított elő.

Akkugyárat épít a Northvolt és a Volvo Cars Svédországban

A belsős informátor szerint a cég egyébként olyan rosszul áll anyagilag, hogy az is kérdéses, most szeptember 25-én ki tudják-e fizetni a béreket. A forrás szerint a kínai cég arra játszhat, hogy a Northvolt elkerülhetetlennek tűnő csődje után olcsón felvásárolja az akkugyártót és így megtelepedjen az EU vámhatárain belül, miközben továbbra is az ázsiai ország tartja kézben a kulcsfontosságú technológiát.

Az ördög ügyvédje

A fenti elmélet logikus, és illik is abba a képbe, ami a kínai államnak a zöld átállással kapcsolatos gazdasági előnyének bebiztosítása/megőrzése kapcsán alakult ki az emberben. Az akkutechnológia és ellátási lánc mellett az olcsó villanyautók gyártása és a napelemek előállítása is ebbe a körbe tartozik, de említhetnénk a fejlett elektronikai berendezésekhez szükséges ritkaföldfémek kapcsán kialakult kínai kvázi-monopóliumot is.

Mégis, a Northvolt sztori kapcsán érdemes észben tartani, hogy ezek az értesülések lehetnek egyszerűen csak a csalódott helyi alkalmazottak saját olvasatai is.

Nem a Northvolt lenne az első forradalminak kikiáltott akkugyártó, amelyik elhasalt a laborból, pilot üzemig tartó, vagy utóbbitól a nagy mennyiségű sorozatgyártáshoz vezető rögös úton. Sok szenzációs bejelentést olvastunk már, amelyek a tömeggyártásig soha nem jutottak el, de hozhatjuk a Tesla 4680-as cellájának példáját, amely négy évvel a nagy bejelentés után ért csak el a teljesen szárazelektródás tömegtermelésig. Pontosabban ér el elvileg az év végéig, ha nincs újabb nemvárt bukkanó az úton.

Aki vett már részt technológia, vagy bármely munka migrációjában, átadásában vagy átvételében, főleg kulturálisan elképesztően különböző régiók között, az is biztosan megerősítheti, hogy ez soha nem megy simán, sőt, valószínűleg inkább többször bukik el, mint ahányszor sikeres mindenfajta aknamunka nélkül is.

A Northvolt titkos laborjában jártunk Svédországban

Az is nézőpont kérdése, hogy vajon egy ördögi terv részeként, vagy a saját bizalmatlanságuk, gyanakvásuk miatt takarták-e ki azokat a részleteket – már ha ez így történt – a kínaiak a dokumentáción. Esetleg az a kényes egyensúly is szerepet játszhat, amit a milliárdos üzlet és a kínai állam utasításai között kell tartaniuk a technológia országon belül tartása kapcsán. Épp a napokban írtuk meg, mennyire nem nézi jó szemmel az ország kormánya, hogy autógyártóik Európában és Ázsiában hoznak létre gyárakat és exportálják a technológiát. Ha gonoszok lennénk, azt mondanánk, hogy ők még emlékeznek rá, a saját cégeik hogyan másolták le a betelepülő nyugati és japán cégek fejlett berendezéseit, módszereit.

A feje tetejére állt a világ: most már Kína tart attól, hogy ellopjuk a fejlesztéseit

Végül, szerencsére, a Northvolt csődje sem borítékolható még egyelőre, friss hír ugyanis, hogy a saját 14 milliárd eurós problémái ellenére a Volkswagen Csoport továbbra is kitart a cég mellett. Persze ettől még tény, hogy az akkugyártó nehéz helyzetben van, felfüggesztette az üzleti utakat, visszanyeste a kiadásokat, visszavesz a gyors növekedésből, gyárépítéseiből és újabb tőkeinjekcióra van szüksége.

Hogy ez egy előre megírt forgatókönyv része-e vagy egyszerűen csak elszúrták, azt egyelőre nem tudjuk biztosan.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.