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
auto

A világ harmadik legnagyobb autógyártója van születőben

üzlet

A Nissan bajaira a Honda lehet a gyógyír, de a hírek szerint akár a Mitsubishi is csatlakozhat az új vállalathoz.

Ha létrejön a frigy, ez lesz a világ harmadik legnagyobb autógyártója.

Koncentráció

A Nikkei Asia információi szerint megkezdődtek az egyesülésről szóló tárgyalások a Nissan és a Honda között és arról is szó van, hogy az előbbi 24 százalékos tulajdonában lévő Mitsubishi is csatlakozna az új vállalathoz.

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

A jelenlegi tervek szerint létrehoznának egy közös holding céget, amely a három vállalat tulajdonosa lenne – tehát technikailag nem arról van szó, hogy a Honda bekebelezné a két másik márkát.

A lap kérdésére az érintettek csak hárítottak.

A Nissan és a Honda azt hangsúlyozta, hogy ők még nem jelentettek be semmiféle egyesülést, és ahogy márciusban már jelezték „a két cég az együttműködés lehetséges formáit vizsgálja, hogy egymás erősségeire építhessenek”.

A Nissanban kisebbségi tulajdonos Renault azt mondta, hogy nincsenek információi a megbeszélésekről és nem akarja kommentálni a hírt. Az átalakuló Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egyébként eddig sem jelentett közös céget, inkább stratégiai együttműködést, amelyet a kereszttulajdonlás erősített meg. A franciák a cégek megállapodása értelmében az elmúlt év során 43-ról 15 százalékra csökkentették részesedésüket a Nissanban.

A Nissan résztulajdonában lévő Mitsubishi szintén nem kívánta kommentálni a híreket.

A 2023-ban a Honda 3,85 millió, a Nissan 3,3 millió, a Mitsubishi pedig 790 ezer autót adott el, így, ha létrejön a frigy, az új holding a Toyota és a Volkswagen Csoport mögött a világ harmadik legnagyobb autógyártója lenne.

A hírek hatására a Nissan részvényei 23,7 százalékos erősödéssel nyitottak a tokiói tőzsdén – írja a Nikkei Asia.

Nyomás

A Nissan mostanra már jól ismert pénzügyi nehézségei mellett egy másik, eddig a nagyközönség számára ismeretlen tényező is siettette a két cég tárgyalásainak felgyorsítását.

A Nikkei Asia mostanra azt is megtudta ugyanis, hogy

reális veszélye volt annak, hogy a Foxconn felvásárolhatja a Nissant

és így tajvani tulajdonba kerülhet a japán autógyártó, amit a menedzsment szeretne megakadályozni.

A Foxconn a világ legnagyobb elektronikai bérgyártója, rengeteg ismert márka terméke készül az ő gyáraikban. 192 milliárd dolláros árbevételével 2023-ban a világ 20. legnagyobb cége volt a vállalat.

Az elektronikai óriás természetesen rengeteg kapcsolódó iparágban próbál terjeszkedni és az utóbbi években az egyik ilyen irány a villanyautók és önvezető járművek gyártása.

Nem szerényebb célt tűztek ki maguk elé, minthogy hosszú távon a világ (villany)autógyártásnak 40 százaléka az ő kezükben legyen.

Elektromos egyterűje is lett az iPhone gyártójának

A cég már eddig is nyújtott különböző mérnöki és gyártási szolgáltatásokat más autógyártóknak az elektromos modelljeikhez, ám a közelmúltban saját modellek fejlesztésébe kezdett. Ehhez egy tapasztalt autóipari szakembert is igazoltak, mégpedig azt a Seki Junt, aki korábban a Dongfeng-Nissan vegyesvállalat elnöke és a Nissan anyavállalat helyettes COO-ja, egyik legmagasabb rangú vezetője volt.

Seki 2023 óta vezeti a Foxconn villanyautós részlegét és egyik célpontja korábbi munkáltatója a Nissan lett, amely árfolyamának csökkenése lehetőséget teremtett a bevásárlásra. A japán cég az utóbbi hónapokban lett figyelmes arra, mi készül a háttérben.

A felvásárlással a Foxconn egy jól csengő márkanév mellett autógyártó infrastruktúrát és globális kereskedői és szervizhálózatot szerezne, ami felgyorsítaná terveiket. Állítólag a Renault által egy vagyonkezelőnek átadott 22,8 százalékos részesedés keltette fel a Foxconn érdeklődését, ezt próbálták megszerezni.

Egy éve van hátra a Nissannak?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.