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
auto
2024. 12. 18. szerda

A világ harmadik legnagyobb autógyártója van születőben

üzlet
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

A Nissan bajaira a Honda lehet a gyógyír, de a hírek szerint akár a Mitsubishi is csatlakozhat az új vállalathoz.

Ha létrejön a frigy, ez lesz a világ harmadik legnagyobb autógyártója.

Koncentráció

A Nikkei Asia információi szerint megkezdődtek az egyesülésről szóló tárgyalások a Nissan és a Honda között és arról is szó van, hogy az előbbi 24 százalékos tulajdonában lévő Mitsubishi is csatlakozna az új vállalathoz.

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

A jelenlegi tervek szerint létrehoznának egy közös holding céget, amely a három vállalat tulajdonosa lenne – tehát technikailag nem arról van szó, hogy a Honda bekebelezné a két másik márkát.

A lap kérdésére az érintettek csak hárítottak.

A Nissan és a Honda azt hangsúlyozta, hogy ők még nem jelentettek be semmiféle egyesülést, és ahogy márciusban már jelezték „a két cég az együttműködés lehetséges formáit vizsgálja, hogy egymás erősségeire építhessenek”.

A Nissanban kisebbségi tulajdonos Renault azt mondta, hogy nincsenek információi a megbeszélésekről és nem akarja kommentálni a hírt. Az átalakuló Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egyébként eddig sem jelentett közös céget, inkább stratégiai együttműködést, amelyet a kereszttulajdonlás erősített meg. A franciák a cégek megállapodása értelmében az elmúlt év során 43-ról 15 százalékra csökkentették részesedésüket a Nissanban.

A Nissan résztulajdonában lévő Mitsubishi szintén nem kívánta kommentálni a híreket.

A 2023-ban a Honda 3,85 millió, a Nissan 3,3 millió, a Mitsubishi pedig 790 ezer autót adott el, így, ha létrejön a frigy, az új holding a Toyota és a Volkswagen Csoport mögött a világ harmadik legnagyobb autógyártója lenne.

A hírek hatására a Nissan részvényei 23,7 százalékos erősödéssel nyitottak a tokiói tőzsdén – írja a Nikkei Asia.

Nyomás

A Nissan mostanra már jól ismert pénzügyi nehézségei mellett egy másik, eddig a nagyközönség számára ismeretlen tényező is siettette a két cég tárgyalásainak felgyorsítását.

A Nikkei Asia mostanra azt is megtudta ugyanis, hogy

reális veszélye volt annak, hogy a Foxconn felvásárolhatja a Nissant

és így tajvani tulajdonba kerülhet a japán autógyártó, amit a menedzsment szeretne megakadályozni.

A Foxconn a világ legnagyobb elektronikai bérgyártója, rengeteg ismert márka terméke készül az ő gyáraikban. 192 milliárd dolláros árbevételével 2023-ban a világ 20. legnagyobb cége volt a vállalat.

Az elektronikai óriás természetesen rengeteg kapcsolódó iparágban próbál terjeszkedni és az utóbbi években az egyik ilyen irány a villanyautók és önvezető járművek gyártása.

Nem szerényebb célt tűztek ki maguk elé, minthogy hosszú távon a világ (villany)autógyártásnak 40 százaléka az ő kezükben legyen.

Elektromos egyterűje is lett az iPhone gyártójának

A cég már eddig is nyújtott különböző mérnöki és gyártási szolgáltatásokat más autógyártóknak az elektromos modelljeikhez, ám a közelmúltban saját modellek fejlesztésébe kezdett. Ehhez egy tapasztalt autóipari szakembert is igazoltak, mégpedig azt a Seki Junt, aki korábban a Dongfeng-Nissan vegyesvállalat elnöke és a Nissan anyavállalat helyettes COO-ja, egyik legmagasabb rangú vezetője volt.

Seki 2023 óta vezeti a Foxconn villanyautós részlegét és egyik célpontja korábbi munkáltatója a Nissan lett, amely árfolyamának csökkenése lehetőséget teremtett a bevásárlásra. A japán cég az utóbbi hónapokban lett figyelmes arra, mi készül a háttérben.

A felvásárlással a Foxconn egy jól csengő márkanév mellett autógyártó infrastruktúrát és globális kereskedői és szervizhálózatot szerezne, ami felgyorsítaná terveiket. Állítólag a Renault által egy vagyonkezelőnek átadott 22,8 százalékos részesedés keltette fel a Foxconn érdeklődését, ezt próbálták megszerezni.

Egy éve van hátra a Nissannak?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.