PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Tesztüzemben a Tesla lítiumfinomítója

elektromosautó-akkumulátor
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

2023 májusában tették le az alapkövet, most pedig megtörtént a kemence próbaüzeme.

Úgy néz ki, csúszásban van a projekt, de ettől még továbbra is nagyon fontos a befejezése.

Saját lábon

Ahogy Európának, úgy az Egyesült Államoknak az egyik alapvető problémája az elektromos átállás kapcsán, hogy nincs kiépítve saját ellátási lánca az akkumulátorok gyártásához.

Akkugyárak már épültek, sőt általában még kitermelhető lítium is van helyben, egy szövetségesnél, vagy kereskedelmi partnernél (Ausztrália, Chile), de a sós léből, kiszáradt tómederből, vagy egyéb bányászat útján kinyert alapanyagot még több lépcsőben fel kell dolgozni. (Természetesen ez más akku alapanyagokra is igaz, vagy részben igaz).

A Tesla Lithium látványterve.

Nemrég arról számolhattunk be, hogy Európában megkezdte működését az első olyan vállalkozás, amely ezt a problémát igyekszik megoldani. A Vulcan évek óta dolgozik a lítiumbányászat és -finomítás problémáján, nemrég pedig megkezdődött a tesztüzem a német telephelyeken, így már elérhető közelségbe került a kereskedelmi működés.

Itt van az európai zöld lítium, beindult a gyártás

A Tesla 2023 márciusában jelentette be, hogy saját lítiumfinomítót épít a texasi Corpus Christiben, az üzem alapkőletétele pedig májusban volt.

Akkor egy évet prognosztizáltak az építkezés első fázisára, majd további 12 hónapot a teljes kapacitás elérésére. Ehhez képest nagyjából hat hónapos késéssel, de a napokban megkezdődött a tesztüzem.

A cég közösségi médiában tett bejegyzése szerint most első ízben tápláltak nyersanyagot az üzem kemencéjébe.

A vállalat korábbi közleménye szerint az alapanyagot észak-amerikai lelőhelyekről szerzik be, a feldolgozás során pedig kénsav és nátrium-hidroxid helyett egy sokkal környezetkímélőbb lúgos eljárást alkalmaznak. A nátrium-karbonát és a mész segítségével zajló reakció mellékterméke homok és mészkő, amit a helyi építőiparnak értékesítenek majd. Ez a módszer a tervek szerint 35 százalékkal csökkenti az üzemelés földgázigényét is. További tervezési megoldásokkal a hasonló méretű üzemekehez képest 14 MW feletti megtakarítást akarnak elérni a fűtés energiaigényében is.

Az austini Giga Texas lehet a Corpus Christiben előállított lítium célpontja.

Az Egyesült Államokban jelenleg két másik vállalat az Albemarle, illetve a Stardust Power dolgoznak egyébként hasonló üzem létesítésén, de az elérhető információk alapján azok a projektek még nincsenek ennyire előrehaladott fázisban.

A Tesla tervei szerint amikor az üzem teljes kapacitással üzemel, évi egymillió villanyautóhoz elegendő lítium-hidroxidot tud majd előállítani.

Címlapkép: @SERobinsonJr, X.com

Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.