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
auto

Tesztüzemben a Tesla lítiumfinomítója

elektromosautó-akkumulátor
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

2023 májusában tették le az alapkövet, most pedig megtörtént a kemence próbaüzeme.

Úgy néz ki, csúszásban van a projekt, de ettől még továbbra is nagyon fontos a befejezése.

Saját lábon

Ahogy Európának, úgy az Egyesült Államoknak az egyik alapvető problémája az elektromos átállás kapcsán, hogy nincs kiépítve saját ellátási lánca az akkumulátorok gyártásához.

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

Akkugyárak már épültek, sőt általában még kitermelhető lítium is van helyben, egy szövetségesnél, vagy kereskedelmi partnernél (Ausztrália, Chile), de a sós léből, kiszáradt tómederből, vagy egyéb bányászat útján kinyert alapanyagot még több lépcsőben fel kell dolgozni. (Természetesen ez más akku alapanyagokra is igaz, vagy részben igaz).

A Tesla Lithium látványterve.

Nemrég arról számolhattunk be, hogy Európában megkezdte működését az első olyan vállalkozás, amely ezt a problémát igyekszik megoldani. A Vulcan évek óta dolgozik a lítiumbányászat és -finomítás problémáján, nemrég pedig megkezdődött a tesztüzem a német telephelyeken, így már elérhető közelségbe került a kereskedelmi működés.

Itt van az európai zöld lítium, beindult a gyártás

A Tesla 2023 márciusában jelentette be, hogy saját lítiumfinomítót épít a texasi Corpus Christiben, az üzem alapkőletétele pedig májusban volt.

Akkor egy évet prognosztizáltak az építkezés első fázisára, majd további 12 hónapot a teljes kapacitás elérésére. Ehhez képest nagyjából hat hónapos késéssel, de a napokban megkezdődött a tesztüzem.

A cég közösségi médiában tett bejegyzése szerint most első ízben tápláltak nyersanyagot az üzem kemencéjébe.

A vállalat korábbi közleménye szerint az alapanyagot észak-amerikai lelőhelyekről szerzik be, a feldolgozás során pedig kénsav és nátrium-hidroxid helyett egy sokkal környezetkímélőbb lúgos eljárást alkalmaznak. A nátrium-karbonát és a mész segítségével zajló reakció mellékterméke homok és mészkő, amit a helyi építőiparnak értékesítenek majd. Ez a módszer a tervek szerint 35 százalékkal csökkenti az üzemelés földgázigényét is. További tervezési megoldásokkal a hasonló méretű üzemekehez képest 14 MW feletti megtakarítást akarnak elérni a fűtés energiaigényében is.

Az austini Giga Texas lehet a Corpus Christiben előállított lítium célpontja.

Az Egyesült Államokban jelenleg két másik vállalat az Albemarle, illetve a Stardust Power dolgoznak egyébként hasonló üzem létesítésén, de az elérhető információk alapján azok a projektek még nincsenek ennyire előrehaladott fázisban.

A Tesla tervei szerint amikor az üzem teljes kapacitással üzemel, évi egymillió villanyautóhoz elegendő lítium-hidroxidot tud majd előállítani.

Címlapkép: @SERobinsonJr, X.com

Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás