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
auto
2024. 12. 25. szerda

Az autózás nagyon sokat változott az elmúlt évtizedekben, ma már egy hagyományos autót sem nagyon lehet otthon csak úgy megszerelni, pláne egy elektromosat. De azért nem árt, ha az ember tudja, mi hogyan működik, esetleg megtanítják neki, hogyan kell hatékonyan villanyautózni, mire kell figyelni.

De mennyire alkalmas erre ma a B-kategóriás jogsi megszerzéséhez bemagolt tananyag? És mennyi saját tapasztalata van az oktatóknak?

Megszoktuk

Lehet, hogy én jártam régen iskolába, de van egy olyan érzésem, hogy az oktatási rendszer annyiban nem változott, hogy még mindig rengeteg felesleges információt kell bebiflázni, amit a vizsga után elfelejtünk és soha többet nem is lesz szükségünk rá.

Villanyautós szemmel kicsit hasonló az érzése az embernek a B-kategóriás jogosítvány tananyaga kapcsán is.

Annyi azért változott végre, hogy 2023. augusztus 22-e óta, az Építési és Közlekedési Minisztérium legfrissebb tantervi és vizsgakövetelményei a B-kategóriás jogosítványnál bevezettek egy új, eddig hiányzó pontot, a Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek fejezet A gépkocsi felépítése, a motorok és a segédberendezéseik pontjánál Elektromos és hibridhajtás címen.

Hurrá.

Nem állítjuk, hogy ma már sokan vannak, akik soha nem kerülnek olyan helyzetbe, hogy hagyományos autót kelljen vezetniük, de érdemes röviden végig gondolni, hogy milyen jelentős része a tananyagnak az, amit egy villanyautós számára teljesen irreleváns.

Gőzgép

Az autók felépítésének egy mezei sofőr számára is van fontos műszaki része, de a belső égésű motorok minden nyűgjét megtanulni egy villanyautó sofőrjének kicsit olyan, mintha a hagyományos autókat használóktól elvárnánk, hogy vágják be a gőzgépek működésének műszaki részleteit.

A teljesség igénye nélkül íme néhány pont a hivatalos követelményekből, ami teljesen felesleges a villanyautósnak:

  • a motorok felépítése és működése (az Otto-motorok és a dízelmotorok működési elve),
  • a motorok hűtése, a hűtés célja, hűtőrendszer működési elve, hűtőfolyadék
    mennyiség, a hőmérséklet szabályozása, környezetvédelmi szempontok,
  • a motor kenése, az olajozás célja, a motorolajok, olajnyomás, az olajfogyasztás, olajcsere, környezetvédelmi szempontok,
  • a motor üzemanyag-ellátása, üzemanyagok, indítása (benzin, dízel, alternatív
    üzemanyagok), a hideg motor, szívó- és kipufogó berendezés, a katalizátor,
    környezetvédelmi szempontok
  • tengelykapcsoló feladata,
  • a mechanikus sebességváltómű működési elve,
  • az automata sebességváltómű kapcsolója, üzemmódok.

Egy villanyautósnak miért kell az indítómotorról, az olajszint ellenőrzéséről, a kuplung használatáról és a váltásról tanulnia? Hol érdekli a dízel és a benzin közötti különbség, a téli gázolaj, az Otto-motor felépítése, vagy a kipufogórendszer működése?

Ehelyett sokkal fontosabb lenne megtanítani neki az akkumulátorok alapvető működését, elmagyarázni, hogy mi az AC és DC töltés, milyen csatlakozók léteznek, miért nem lapos a töltési görbe és így mire számítson utazás közben.

Jó lenne, ha tudná megfelelően használni a regeneratív fékezést és értené, ez miért jó, de mind az elméleti, mind a gyakorlati oktatáson fel kellene készíteni a villanymotorok nagy nyomatékára, vagy a fűtés és a hőszivattyú hatására a fogyasztásra.

Azt is el lehetne magyarázni, miért fogyaszt többet a villanyautó az autópályán, vagy az esőben, hóban, vagy hogy miért magasabb a hatótáv a városi dugóban.

Már megszülettek

Természetesen a fenti gőzgépes példánk annyiban sántít, hogy arra elég kevés az esély, hogy egy autós ma gőzzel hajtott járműbe üljön, míg azért az nem ritka, hogy mégis vissza kell ülnie egy ismerős benzines autójának volánja mögé.

De ahogy van olyan lehetőség, hogy a jogosítványba bejegyzett korlátozással, valaki csak automata váltós autót tanuljon meg vezetni, úgy lehetne egy villanyautós jogsi is akár. Ha pedig ez egyszer mégsem elég, jöhet a különbözeti vizsga, mint a kézi váltóra átnyergelő automatásnak.

Lehet, ez ma még kicsit futurisztikusnak hangzik, de az sem kizárt, hogy már megszülettek azok a gyerekek, akik soha nem fognak megtanulni vezetni, mert már csak önvezető autót, vagy tömegközlekedést használnak majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.