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
auto

Okos töltéssel vette fel a versenyt a tankolással a londoni e-busz depó

elektromos busz
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

Európa egyik legnagyobb városát, Londont egy 2023-as kutatás a leglassabb városi közlekedéssel rendelkező településeként értékelte, ami nem egy hízelgő cím. Ebben a helyzetben a brit főváros nem engedheti meg magának, hogy jelentős buszjáratok essenek ki a forgalomból, ugyanakkor a tömegközlekedés dekarbonizációja is elengedhetetlen.

Ezzel a kihívással szembesült a dél-londoni Camberwell buszdepó is, mikor elektromos meghajtásúra cserélte flottáját: Korlátozott alapterületen kellett valahogy továbbra is teljesen működőképesnek és ugyanolyan hatékonynak maradnia.

Ebben a garázsban az 1890-es években még villamosokat tároltak, – a kor csúcstechnológiáját a lovaskocsikhoz képest. Mára pedig átvették a helyüket a zéró kibocsátású, emeletes Enviro400 e-buszok, amelyek egyetlen feltöltéssel 150 kilométert képesek megtenni, és 90 utast tudnak egyszerre szállítani. Ezek a járművek létfontosságúak a várost észak-déli irányban, 11 km-en és 40 megállón keresztül átszelő, csúcsidőben 6-8 percenként közlekedő, egyik legforgalmasabb, 63-as számú járat hatékony működéséhez.

Manuális beállítás helyett automatizált folyamatok

Hogy mindezen követelményeknek eleget tudjon tenni, a buszdepót üzemeltető Transport UK London Bus a Siemens e-mobilitási üzletágával partnerségben egy integrált megoldás mellett döntött. A meglévő garázsépületbe helytakarékos gyorstöltőpontokat telepítettek, valamint egy új transzformátor-alállomást is kialakítottak, ami a szintén új kapcsolóberendezés és egy rugalmas sínrendszer segítségével biztosítja a töltéshez szükséges, fokozott kapacitást igénylő villamosenergia-ellátást. A buszok tehát a gyorstöltésnek köszönhetően a menetrendjüknek megfelelően mindig rendelkezésre tudnak állni.

Ezt az infrastruktúrát digitális megoldásokkal kombinálták, és folyamatosan monitorozzák. Azaz így egyrészt a rendszer elsősorban akkor veszi igénybe a közcélú áramhálózatról érkező energiát, amikor az megújuló forrásokból érkezik, tehát a legolcsóbb időszaknak számít. Másrészt a folyamatos felügyelet lehetővé teszi, hogy az esetleges problémákat még a hiba bekövetkezése előtt érzékeljék, és olyan időpontra ütemezzék a karbantartást, amikor az nem okoz fennakadást a menetrendben.

Mindemellett pedig szoftveres technológiát használnak ahhoz is, hogy az egyes buszok töltését azok kihasználtsága alapján, automatikusan ütemezzék. Ennek a hatékony flotta- és töltésmenedzsmentnek köszönhetően pedig a depóban akár 99 százalékos is lehet a töltőkapacitás-kihasználás.

Csendes és jövőbemutató

Az először 2021-ben alkalmazott e-buszokat az utasok is imádják, mostanra pedig 56 ilyen jármű töltését biztosítja Siemens-technológia. A csendes működés mellett az olyan tulajdonságok aratnak nagy sikert a közlekedők körében, mint az emeletes buszok felső szintjén lévő tetőablakok vagy az USB-töltést útközben is lehetővé tevő csatlakozók.

A depót így nem is kérdés, hogy a jövőre is felkészítették. A bővítések mellett a rendszer a jövőben kezelheti majd a parkolóhelyek kiosztását és a buszok indítását, valamint értékes inputokat nyújthat a menetrend kialakításához a gyűjtött utazási információk alapján. Mindemellett pedig az üzemeltető akár extra bevételhez is juthat a töltőkből: a holtidőkben elérhetővé teheti azokat akár más cégek, például taxitársaságok, magánbusz-vállalatok számára.

Villanyautósok