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
auto

Két év múlva érkezik a BYD szilárdtest-akkuja

elektromosautó-akkumulátor
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTMwMHgyNTAtdXRvbHNvLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvcmVuYXVsdC1tYXN0ZXItZS0wMjI1LTY1MHgzMDAtMS11dG9sc28ucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9yZW5hdWx0LW1hc3Rlci1lLTAyMjUtNjUweDMwMC0xLXV0b2xzby5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL043MDAzMTkuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVL0IzMzIyMzkxNy40MTQ1NzkyNjM7ZGNfdHJrX2FpZD02MDY4ODcyMzA7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzA0MjM3OTk7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xPyIgV0lEVEg9MSBIRUlHSFQ9MSBNQVJHSU5XSURUSD0wIE1BUkdJTkhFSUdIVD0wIEhTUEFDRT0wIFZTUEFDRT0wIEZSQU1FQk9SREVSPTAgU0NST0xMSU5HPW5vIEJPUkRFUkNPTE9SPScjMDAwMDAwJz48L0lGUkFNRT4=

2027-ben kezdi meg a BYD a szilárdtest-akkumulátorok „demonstrációs célú‟ használatát, az igazi tömegtermelés pedig 2030 után indulhat.

Igen, ez az ígéret is két év múlvára szól, de mint mindig, rendkívül fontos a kontextus.

Felkészülnek

Ha már kontextus, kezdjük mindjárt azzal, hogy a BYD régebb óta akkugyártó, mint autógyártó és tavaly a világon az övé volt előbbiek rangsorában a második hely, 154 GWh kapacitás telepítésével. Ez nem kimondottan az a startup-sztori, ahol a további befektetők felhajtására generálnak valami hangzatos bejelentést egy a laborban (sem) működő prototípusról.

A BYD egyébként 2013-ban kezdte a szilárdtest-aksik kutatását és 2016-ban jutottak el az első olyan mintapéldányig, amely még csak puha csomagolásban, 1 Ah kapacitással, de működött.

A vállalatnak innen hét év kellett, míg elkezdték annak vizsgálatát, hogyan működne az ipari léptékű gyártás és

tavaly már legyártottak egy pár 20, illetve 60 Ah-s mintapéldányt ilyen nagyüzemi módszerekkel.

2027-re juthatnak el oda, hogy már kis mennyiségben sorozatban készüljenek az akkucellák, de a nagy mennyiségű gyártás 2030 után kezdődhet majd csak meg – hangzott a BYD akkuüzletág technológiai igazgatójának bejelentése a minap egy szakmai konferencián.

Sun Huajun elmondta, hogy a ma ismert három módszer, az oxidok, a polimerek és a szulfidok használata közül a CATL-hez hasonlóan ők is utóbbira fogadnak, ebbe az irányba fejlesztenek, mert ez a legköltséghatékonyabb és ez rendelkezik a legrobusztusabb gyártástechnológiával. Érdekesség egyébként, hogy a CATL, a világ legnagyobb akkugyártója, szintén 2027-re tervezi a gyártás megkezdését.

A szakember azt is elmondta, hogy a költségek miatt nem aggódnak. Szerinte ma értelmetlen erről beszélni, mivel ez egy nem létező piac, így minden nagyon drága. De a megfelelő gyártási mennyiség elérése után nem látják akadályát annak, hogy a hagyományos akkucellák árához hasonló legyen a szilárdtestes megoldások gyártási költsége.

A szilárdtest-akkumulátorok egyébként ugyanúgy lítiumion akkumulátorok, mint a ma nagy mennyiségben használt cellák és ugyanazoknak az alapanyagoknak, a nikkelnek, kobaltnak, lítiumnak az ára határozza meg leginkább a költségeket, mint a mai folyékony elektrolitos társaikét – mondta Huajun.

A BYD 2024-ben úgy tervezte, hogy a legjobb hagyományos akkucellák 350 Wh/kg körüli energiasűrűségével szemben a szilárdtest-akkuk 500 Wh/kg körüli értékekkel bírnak majd.

Hogy a „demonstrációs célú‟ használat pontosan mit jelent, az nem derült ki a bejelentésből, de mi nem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy mondjuk a cég Yangwang luxusmárkájának valami különleges autója lehet az első, amely majd megkapja ezeket a cellákat. Itt ugyanis csak évi pár ezres darabszámról beszélünk, és az autó ára elbír szinte bármekkora selejtarányt, gyártási költséget, ami egy új technológia bevezetésének természetes velejárója.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.