Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
A Villanyautósok.hu szerkesztősége a héten a sanghaji autókiállítás helyszínén van és folyamatosan beszámol a frissen bejelentett újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat! A Nio 2024 szeptember végén indította útnak második márkáját, az Onvót, amelyet az év végén követett a Firefly. Az első típus, az Onvo L60 egy tisztességes Model Y rivális, és nagyon még csak bele sem tudtunk kötni, amikor egy sanghaji kereskedésben beleülhettünk, majd egy önvezetéssel egybekötött akkucserés tesztútra elmentünk vele. Csak az anyacég stratégiáját nem értjük.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 Túl jó? Az Onvo L60 egy a D-osztályba tartozó SUV és mint ilyen, a világ legnagyobb darabszámban eladott autójának, a Tesla Model Y-nak a kihívója. Ezt még csak nem is mi mondjuk, a Nio maga is deklaráltan ennek szánta. Az új márka első típusának kiszállításai 2024. szeptember 28-án kezdődtek meg, és év végéig 20.761-t adtak át belőle, amit 2025 első negyedévében további 14.781 követett a cég adatai szerint. Onvo L60 Elsőkerék-hajtás / kisakku Hossz (mm) 4828 Tengelytáv (mm) 2950 Szélesség (mm) 1920 Magasság (mm) 1606 Első /Hátsó/első sor mögötti csomagtartó (l) – / 495 / 1505 Motorok száma 1 vagy 2 kW/LE 240-340 / 322-462 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 4,6-5,9 Végsebesség (km/h) 200 Akkucellák BYD LFP, CALB NMC, 900 V Akkukapacitás (kWh) 60,6 és 85 Hatótáv (CLTC, km) DC töltés 10-80% (perc) 25, 20 Akkucsere Nio 3+ generációs akkucsere állomás Saját tömeg (kg) 1855-1955 Kínai ár /akkubérléssel (jüan) 206+ ezer / 150 ezer Első benyomások Az L60 dizájnja ugyan nem emelkedik ki a tömegből, de különösebb baj sincs vele, nem néz ki rosszul – bár ez mindig szubjektív kérdés. Az aerodinamika mostanában túl sok teret itt nem enged a kreativitásnak, csak az tér el ettől az iránytól jobban, akinek egy márka meglévő arculata, vagy kijelölt formavilága köti a kezét és kész ezért akár a hatékonyságból is beáldozni. Az L60 légellenállási együtthatója viszont 0,229, ami elég jó érték. A belső már egészen más tészta. Itt ugyan szabadabban lehet mozogni, de az Onvo nem nagyon tér el a mai modern kínai iránytól, ami ebben az értelemben most dicséret. Szép és kellemes tapintású anyagokat, valamint négyféle színkombinációt használnak az üléseknél és az utastér egyes elemeit díszítő műbőrnél. Mind a világosabb, mind a téglavörös, amit láttunk megnyerő volt. A kabin helykínálata a méretnek megfelelő, az ülések hűtöttek, fűtöttek, masszíroznak, képernyőből pedig egyet kapunk csak elöl, viszont az 3K felbontású, fedélzeti rendszert pedig egy Qualcomm Snapdragon processzor hajtja meg 256 GB SSD háttértárral. A hangrendszer 18 hangszórós, 1020 wattos, Dolby Atmos képességű. Utóbbihoz a fedélzeti rendszer zenelejátszó applikációja – valamelyik helyi zenestreaming szolgáltató – megfelelő tartalmat is kínál. A hátsó utasok külön képernyőt kapnak és mindenki a kijelzőkről vezérelheti a légkondi légáramlatainak irányát. Az autók fejlett L2+ vezetéstámogatóval rendelkeznek, amelyet az Nvidia Orin chipje hajt és a hangvezérlés sem maradt ki a kocsiból. Az Onvo is tudja használni a Nio akkucsere állomásait, de csak a harmadik, vagy legújabb negyedik generációval kompatibilis. Ha kritikával kellene illetnünk az autót akkor az első csomagtartó hiányát hoznánk fel, illetve a híradások szerint kesztyűtartó sincs, de ezt majd a sanghaji szalonon nézzük meg, mert a bemutatóteremben nem tűnt fel, csak a specifikációk összegyűjtésekor olvastam. Talán a fentiekből is látszik, hogy számunkra a legnagyobb talány az Onvo márka létjogosultsága, pozícionálása. A Nio célja az volt, hogy a névadó márkát a prémium szintre helyezve, a Firefly szolgáljon belépő modellekkel, míg az Onvo legyen a középkategória, ebből adjanak el igazi mennyiséget. Ezért az L60 mintegy harmadával, 100 ezer jüannal (kb. 5 millió forint) olcsóbb az azonos méretű Nio típusnál. Amikor viszont a kereskedés értékesítőjét faggattuk a két márka közötti eltérésekről, ő is csak azt tudta mondani, hogy az Onvo L60-ban nincs légrugó és LiDAR szenzor, illetve, tesszük mi hozzá, hiányzik a kormány mögötti második képernyő, valamint egy második vezeték nélküli telefontöltő. De erős kétségeink vannak afelől, hogy ez tényleg a Niók árának harmadát kitevő gyártási költséget spórol az anyacégnek, minőségben, szolgáltatásokban egyszerűen túl közel van egymáshoz a két márka. Ez persze jó a vevőnek, aki többet kap a kevés pénzért, mint másutt, de kérdés, mennyire jó az amúgy is pénzszűkében lévő vállalatnak. A Teslához képest valóban prémiumabb az anyaghasználat, de vajon, hogy lesz ebből így nyereség hasonló áron kínálva a portékát? Önvezet és akkut cserél Mivel kínai jogsink nincs és a reptéren hajnali fél ötkor nem is akartunk csináltatni (elvileg valahol lehet…), így fel sem merült, hogy mi vezethetnénk az autót, de a kereskedés egy fiatal, angolul tudó és szimpatikus alkalmazottja felajánlotta nekünk, hogy elvisz minket egy tesztkörre. Ennek során az autóval végig hangvezérléssel kommunikált, így adta meg a célpontokat, amire a robotnő késséggel válaszolt valamit kínaiul, majd bekapcsolta a vezetéstámogatót, amelyet a felületes szemlélő akár teljes önvezetésnek is nézhetett volna. Ugyan csak 120 km/h-ig működik, de a sűrű sanghaji forgalomban, a keresztbe cikázó elektromos mopedek, a gyalogosok, biciklisek és a többi autó között, az L60 ugyan néha kicsit félénken, de hibátlanul vette a kanyarokat, reagált a lámpákra, vezetett a célpontig, míg – emberi – sofőrünk még a kezét is csak pár centire tartotta a kormánykeréktől. Sajnos a türelmetlen sofőr többször vette át az irányítást, mint mi szerettük volna, de nem teljesen értette, hogy mi a rendszer teljes tudását látni szeretnénk. Akkucsere makett a szalonban. Még egy matchbox is van hozzá. Elgurultunk egy Nio akkucsere állomásig, ahol kipróbáltuk, hogy milyen 3,5 perc alatt egy (majdnem) teljesen feltöltött új aksit kapni. Erről videót is forgattunk, amely a sanghaji útról szóló vlog sorozatunkban hamarosan kimegy főcsatornánkra a YouTube-on. Spoiler alert, a kicsit ijesztő hangok ellenére a folyamat abszolút rutinszerűen és teljesen automatizáltan ment végbe, mi sem hagytuk el a kocsit és az állomáson sem volt személyzet. Megéri? Hamarosan érkezik az Onvo L90, a márka eggyel nagyobb SUV-ja, amit talán már az autószalonon is látni fogunk. A rendkívül kényelmes, prémium utasterű L60 nagyon jó benyomást tett ránk, és a vezetéstámogató is jól vizsgázott. Hogy a Niónak megéri-e ez a stratégia, az majd kiderül. Az internetes fórumokon olvasni némi gyermekbetegségekről, a beharangozottnál jóval lassabb DC töltési teljesítményről, és az is ismert, hogy eleinte hiány volt a 85-ös akkuból, amit sokan nehezményeztek. Mindennel együtt mi szurkolunk az Onvónak és reméljük marad a remek ár-érték arány a jövőben is. Szerelem első látásra: premier előtt nézhettük meg a Nio olcsó kisutóját. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!