A Villanyautósok.hu szerkesztősége a héten a sanghaji autókiállítás helyszínén van és folyamatosan beszámol a frissen bejelentett újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat! A Nio 2024 szeptember végén indította útnak második márkáját, az Onvót, amelyet az év végén követett a Firefly. Az első típus, az Onvo L60 egy tisztességes Model Y rivális, és nagyon még csak bele sem tudtunk kötni, amikor egy sanghaji kereskedésben beleülhettünk, majd egy önvezetéssel egybekötött akkucserés tesztútra elmentünk vele. Csak az anyacég stratégiáját nem értjük. Túl jó? Az Onvo L60 egy a D-osztályba tartozó SUV és mint ilyen, a világ legnagyobb darabszámban eladott autójának, a Tesla Model Y-nak a kihívója. Ezt még csak nem is mi mondjuk, a Nio maga is deklaráltan ennek szánta. Az új márka első típusának kiszállításai 2024. szeptember 28-án kezdődtek meg, és év végéig 20.761-t adtak át belőle, amit 2025 első negyedévében további 14.781 követett a cég adatai szerint. Onvo L60 Elsőkerék-hajtás / kisakku Hossz (mm) 4828 Tengelytáv (mm) 2950 Szélesség (mm) 1920 Magasság (mm) 1606 Első /Hátsó/első sor mögötti csomagtartó (l) – / 495 / 1505 Motorok száma 1 vagy 2 kW/LE 240-340 / 322-462 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 4,6-5,9 Végsebesség (km/h) 200 Akkucellák BYD LFP, CALB NMC, 900 V Akkukapacitás (kWh) 60,6 és 85 Hatótáv (CLTC, km) DC töltés 10-80% (perc) 25, 20 Akkucsere Nio 3+ generációs akkucsere állomás Saját tömeg (kg) 1855-1955 Kínai ár /akkubérléssel (jüan) 206+ ezer / 150 ezer Első benyomások Az L60 dizájnja ugyan nem emelkedik ki a tömegből, de különösebb baj sincs vele, nem néz ki rosszul – bár ez mindig szubjektív kérdés. Az aerodinamika mostanában túl sok teret itt nem enged a kreativitásnak, csak az tér el ettől az iránytól jobban, akinek egy márka meglévő arculata, vagy kijelölt formavilága köti a kezét és kész ezért akár a hatékonyságból is beáldozni. Az L60 légellenállási együtthatója viszont 0,229, ami elég jó érték. A belső már egészen más tészta. Itt ugyan szabadabban lehet mozogni, de az Onvo nem nagyon tér el a mai modern kínai iránytól, ami ebben az értelemben most dicséret. Szép és kellemes tapintású anyagokat, valamint négyféle színkombinációt használnak az üléseknél és az utastér egyes elemeit díszítő műbőrnél. Mind a világosabb, mind a téglavörös, amit láttunk megnyerő volt. A kabin helykínálata a méretnek megfelelő, az ülések hűtöttek, fűtöttek, masszíroznak, képernyőből pedig egyet kapunk csak elöl, viszont az 3K felbontású, fedélzeti rendszert pedig egy Qualcomm Snapdragon processzor hajtja meg 256 GB SSD háttértárral. A hangrendszer 18 hangszórós, 1020 wattos, Dolby Atmos képességű. Utóbbihoz a fedélzeti rendszer zenelejátszó applikációja – valamelyik helyi zenestreaming szolgáltató – megfelelő tartalmat is kínál. A hátsó utasok külön képernyőt kapnak és mindenki a kijelzőkről vezérelheti a légkondi légáramlatainak irányát. Az autók fejlett L2+ vezetéstámogatóval rendelkeznek, amelyet az Nvidia Orin chipje hajt és a hangvezérlés sem maradt ki a kocsiból. Az Onvo is tudja használni a Nio akkucsere állomásait, de csak a harmadik, vagy legújabb negyedik generációval kompatibilis. Ha kritikával kellene illetnünk az autót akkor az első csomagtartó hiányát hoznánk fel, illetve a híradások szerint kesztyűtartó sincs, de ezt majd a sanghaji szalonon nézzük meg, mert a bemutatóteremben nem tűnt fel, csak a specifikációk összegyűjtésekor olvastam. Talán a fentiekből is látszik, hogy számunkra a legnagyobb talány az Onvo márka létjogosultsága, pozícionálása. A Nio célja az volt, hogy a névadó márkát a prémium szintre helyezve, a Firefly szolgáljon belépő modellekkel, míg az Onvo legyen a középkategória, ebből adjanak el igazi mennyiséget. Ezért az L60 mintegy harmadával, 100 ezer jüannal (kb. 5 millió forint) olcsóbb az azonos méretű Nio típusnál. Amikor viszont a kereskedés értékesítőjét faggattuk a két márka közötti eltérésekről, ő is csak azt tudta mondani, hogy az Onvo L60-ban nincs légrugó és LiDAR szenzor, illetve, tesszük mi hozzá, hiányzik a kormány mögötti második képernyő, valamint egy második vezeték nélküli telefontöltő. De erős kétségeink vannak afelől, hogy ez tényleg a Niók árának harmadát kitevő gyártási költséget spórol az anyacégnek, minőségben, szolgáltatásokban egyszerűen túl közel van egymáshoz a két márka. Ez persze jó a vevőnek, aki többet kap a kevés pénzért, mint másutt, de kérdés, mennyire jó az amúgy is pénzszűkében lévő vállalatnak. A Teslához képest valóban prémiumabb az anyaghasználat, de vajon, hogy lesz ebből így nyereség hasonló áron kínálva a portékát? Önvezet és akkut cserél Mivel kínai jogsink nincs és a reptéren hajnali fél ötkor nem is akartunk csináltatni (elvileg valahol lehet…), így fel sem merült, hogy mi vezethetnénk az autót, de a kereskedés egy fiatal, angolul tudó és szimpatikus alkalmazottja felajánlotta nekünk, hogy elvisz minket egy tesztkörre. Ennek során az autóval végig hangvezérléssel kommunikált, így adta meg a célpontokat, amire a robotnő késséggel válaszolt valamit kínaiul, majd bekapcsolta a vezetéstámogatót, amelyet a felületes szemlélő akár teljes önvezetésnek is nézhetett volna. Ugyan csak 120 km/h-ig működik, de a sűrű sanghaji forgalomban, a keresztbe cikázó elektromos mopedek, a gyalogosok, biciklisek és a többi autó között, az L60 ugyan néha kicsit félénken, de hibátlanul vette a kanyarokat, reagált a lámpákra, vezetett a célpontig, míg – emberi – sofőrünk még a kezét is csak pár centire tartotta a kormánykeréktől. Sajnos a türelmetlen sofőr többször vette át az irányítást, mint mi szerettük volna, de nem teljesen értette, hogy mi a rendszer teljes tudását látni szeretnénk. Akkucsere makett a szalonban. Még egy matchbox is van hozzá. Elgurultunk egy Nio akkucsere állomásig, ahol kipróbáltuk, hogy milyen 3,5 perc alatt egy (majdnem) teljesen feltöltött új aksit kapni. Erről videót is forgattunk, amely a sanghaji útról szóló vlog sorozatunkban hamarosan kimegy főcsatornánkra a YouTube-on. Spoiler alert, a kicsit ijesztő hangok ellenére a folyamat abszolút rutinszerűen és teljesen automatizáltan ment végbe, mi sem hagytuk el a kocsit és az állomáson sem volt személyzet. Megéri? Hamarosan érkezik az Onvo L90, a márka eggyel nagyobb SUV-ja, amit talán már az autószalonon is látni fogunk. A rendkívül kényelmes, prémium utasterű L60 nagyon jó benyomást tett ránk, és a vezetéstámogató is jól vizsgázott. Hogy a Niónak megéri-e ez a stratégia, az majd kiderül. Az internetes fórumokon olvasni némi gyermekbetegségekről, a beharangozottnál jóval lassabb DC töltési teljesítményről, és az is ismert, hogy eleinte hiány volt a 85-ös akkuból, amit sokan nehezményeztek. Mindennel együtt mi szurkolunk az Onvónak és reméljük marad a remek ár-érték arány a jövőben is. Szerelem első látásra: premier előtt nézhettük meg a Nio olcsó kisutóját. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!