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
auto

Két európai gyárat tervez az MG

üzlet

Még az idén nyáron bejelenthetik az MG első európai gyárának helyszínét – tudta meg az Automotive News Europe.

A lépést a védővámok kényszeríthették ki.

Mindjárt kettőt

A kínai SAIC tulajdonában lévő MG az egyik legmagasabb kiegyenlítő vámot, az alap 10 százalékos tételen felül 35,3 százalékot fizet az Uniónak minden importált villanyautó után.

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

Bár a médiában legtöbbet a BYD szerepel, jelenleg az MG a legnagyobb darabszámban értékesítő kínai márka az EU piacán és tavaly az MG4 a kilencedik legnépszerűbb villanyautó volt Európában. Ezzel együtt a villanyautóik eladásai tavaly harmadával estek a kontinensen, amit elemzők már a vámok hatásának tudnak be. (Ezzel annyiban vitatkoznánk, hogy a vámok okozta áremelkedést tavaly még a legtöbb gyártó, így a SAIC is benyelte, nem hárította át a fogyasztókra).

A vámok megkerülésének egyik legegyszerűbb módja, ha helyben készülnek az autók, és sajtóértesülések szerint erre készül az MG is.

A híradás szerint a vállalat zöldmezős beruházásban szeretne gyárat építeni, nem pedig egy meglévő üzemet venne át, és első körben évi 100 ezer autós kapacitást tervez.

Bár konkrét helyszíneket nem jelöltek meg, a kínai kormány azt kérte az ország autógyártóitól, hogy ne telepítsenek gyárakat olyan országokba, amelyek megszavazták az EU büntetővámjait ellenük. A SAIC nem közvetlenül állami tulajdonú ugyan, de Sanghaj tartomány tulajdonában van, így valószínűtlen, hogy szembe menne a kormányzat kérésével. Ez technikailag hazánk mellett Németországot Szlovákiát és Szlovéniát hagyja csak versenyben.

Amennyiben a kereslet indokolja, a kínai vállalat állítólag nem az első gyár kapacitásának növelésében gondolkodik, hanem választana egy második európai helyszínt is.

A SAIC mellett a BYD is európai gyárakat épít, az első üzemük Szegeden kezdi meg a termelést a tervek szerint még az év végén, míg török gyáruk kb. fél évvel később indulhat el. A Chery, amely Omoda és Jaecoo márkáival lépett be az európai piacra, Spanyolországban alapított vegyesvállalatot egy helyi céggel és vett át egy meglévő kihasználatlan üzemet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.