PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Visszahívás lett a Tesla számítógépének hibájából

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

December közepén írtunk azokról a beszámolókról, amelyek szerint egyes frissen átadott Teslák az első pár tucat kilométer után furcsa hibákat produkálnak. Akkor az FSD számítógép legújabb generációjának gyártási hibája tűnt a legkézenfekvőbb magyarázatnak.

A valóság ennél kicsit árnyaltabb.

Csillagok együttállása

239.382 darab Teslát hívnak vissza az Egyesült Államokban, amelyek 2 százaléka lehet érintett abban a furcsa hibasorozatban, amelyre tavaly év végén lett figyelmes több vadonatúj jármű tulajdonosa. A hibajelenségek hátterében az önvezető, vezetéstámogató és kamerarendszert vezérlő FSD számítógép fizikai meghibásodása állt, de volt olyan tulajdonos is, akinek az eszköze cseréje után pár sarokkal ismét megbolondult az autója.

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

Az amerikai közúti közlekedést felügyelő NHTSA honlapján a napokban megjelent önkéntes visszahívás dokumentációjából kiderül, hogy

a kiváltó ok bizonyos hardveres konfigurációk és egyes szoftverkiadások összeakadása hideg időjárási körülmények között, amelynek eredményeképp visszáram jön létre és ez rövidre zárja az áramköri lapot.

A visszahívásban érintett autók az Egyesült Államokban a:

  • 2024. január 15. és december 12. között gyártott Modell 3,
  • 2024. április 24. és november 27. közötti Model S,
  • 2023. január 25. és 2024. december 2. közötti Model X, valamint a
  • 2023. május 23. és 2024. december 16. között készült Model Y típusok.

A dokumentáció természetesen csak az amerikai autókról beszél, de valószínű, hogy más régiókban is hasonló visszahívás következik. Az akció hivatalos oka egyébként a tolatókamera képének kiesése, ami nem felel meg az NHTSA követelményeinek, ugyanis az USA-ban már pár éve kötelező felszereltség ez az eszköz.

A vállalat mérnökei szerint a hibasorozatot már megoldották szoftverfrissítésekkel, ám az autók egy kis százalékánál előfordulhat, hogy maga a számítógép fizikailag is károsodott, így azt cserélni kell a márkaszervizekben.

Az érintett tulajdonosokkal felveszik a kapcsolatot.

Kronológia

A Teslánál 2024. november 21-én figyeltek fel arra, hogy megnőtt a számítógépcserék száma a szervizekben és az ok minden esetben az elsődleges, vagy tartalék elektromos egység rövidzárlata volt.

November 26 és december 20 között a cég mérnökei a hiba pontos diagnosztizálásával voltak elfoglalva. Arra jutottak, hogy a 2024.44.25.3, illetve 2024.45.25.6 előtti szoftververziók, hideg időjárás és egyes hardverkonfigurációk együttállása kell a hiba előidézéséhez, amely rövidre zárja a számtógép energiaellátását.

December 20 és 27 között pontosan feltérképezték a problémás szoftverkiadásokat és a flottában érintett autók számát. December 27-én döntöttek a visszahívás mellett.

2024 december 30-ig 887 garanciális javítást és 68 további hibajelentést számoltak össze. Balesetről nincs tudomásuk.

Még a vizsgálat teljes lezárása előtt, december 16-án módosították a gyártásból kikerülő új autók gyári szoftverét. Az új kódsor megváltoztatja az egyes komponensek bekapcsolásának sorrendjét, és ezzel elkerüli a visszáram kialakulását. December 18-án elkezdték a már átadott autók frissítését is.

A vállalat mérnökei szerint nincs teendője azoknak a tulajdonosoknak, akik autói már a 2024.44.25.3, 2024.45.25.6, vagy ezeknél újabb szoftverkiadást futtatnak. Jelenleg is dolgoznak azon, hogy kiszűrjék azokat az autókat, amelyeknél már fizikailag is károsodott az FSD számítógép. Ezeket a hardvereket ingyen cserélik az érintett autókban.

Gond lehet a Tesla legújabb FSD számítógépével

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás