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 Néhány hete egy a témában érintett szakembereknek szervezett budapesti előadáson a nemzeti elektromobilitás ügyének bonyolítására megalapított állami tulajdonú e-mobi Kft. vezetője kifejtette, hogy az elektromos autózás jelenleg néhány budai kerületben lakó nagyon szűk kör kiváltsága. Véleménye szerint ez a kör veszi a zöld rendszámos autók 70-80%-át. Ezen a kijelentésen leginkább azért lepődtünk meg, mert a reprezentatívnak ugyan nem mondható, de a hazai villanyautósok közel 16%-át tagjai között tudó Villanyautósok Közösségében teljesen más adatokat látunk az autósok lakóhely szerinti megoszlását illetően. Bár az adatokat a tagok önkéntesen adják meg, a közösség zárt jellegéből adódóan valószínűleg alacsony a szándékosan félrevezető adattartalommal jelenlévő tagok száma. (Folyamatosan frissülő adatok a közösségről.) A Villanyautósok Közösségének összetétele lakóhely szerint 2017. december 13-án. A közösségben jelenleg a tagok mindössze 40%-a lakik Budapesten, 17,3%-uk pedig Budapest agglomerációjában él. Ők adják a tagság közel 60%-át. A fennmaradó 42,3%-a az autósoknak viszont vidéki, ami jól mutatja, hogy a rengeteg őket érő hátrány és nehézség ellenére vidéken is sokan próbálják zöldíteni a környezetüket. Persze ezek az adatok egy nagy, de a teljes állományra nézve nem reprezentatív mérés alapján készültek, így a valóstól akár teljesen eltérő képet is mutathatnak. Sajnos Magyarországon nem érhetők el élő adatok a hazai gépjárműállomány alakulásáról, de a fentiek apropóján megpróbáltunk utánajárni annak, hogy hogy is áll ma a zöld rendszámos, tehát a környezetkímélőnek tekintett autók helyzete hazánkban. A Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztályától megtudtuk, hogy „2017. november 30-ig 4102 darab zöld rendszámot adtak ki.” (A kérdés járműre vonatkozott, így a darab itt feltehetőleg párként értendő.) „Ez a szám tartalmazza az 5Z és az 5 kategóriát is, e két kategória nélkül a kiadott zöldrendszámok száma 4 095 darabot tett ki.” A minisztériumból megkapott Környezetvédelmi kódszótár szerint a kódokkal az alábbi módon jelölik a járműveket: 5: tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy Dízel-motorral is ellátott) hajtású (9); 5E: tisztán elektromos gépkocsi; 5N: növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi; 5P: külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi) 5Z: egyéb nulla emissziós gépkocsi; (Az elektromos autók fajtái részletesebben.) A 2017. november végéig kiadott rendszámokból 1898 pár került tisztán elektromos (5E) gépkocsira, míg a hatótávnövelős elektromos autókra (5N) 1072 pár (ide tartozik például a népszerű Opel Ampera), a tölthető hibridekre pedig 1125 pár rendszám került. Az 5-ös és 5Z kategóriákba eddig mindössze 7 autót soroltak. Az adatok alapján tehát a zöld rendszámos autók közel fele, 46,2%-a tisztán elektromos, a többi pedig hatótávnövelős elektromos vagy külső forrásból is tölthető, tehát plugin hibrid rendszerű. Ezekből az autókból 1906 darabot (46,3%) Budapesten, 2196 darabot (53,7%) pedig vidéken regisztráltak. Lakossághoz viszonyítva jól látható a főváros túlsúlya, ami nyilván elsősorban a kedvezőbb jövedelmi viszonyoknak és a magas parkolási díjaktól való mentesülésnek tudható be, de messze nincs akkora túlsúlya a budai kerületeknek, mint ahogy azt láttatni szeretnék. A Belügyminisztériumtól kapott számok egyébként sokkal közelebb állnak a Villanyautósok Közösségének összetételéhez, mint az előadásban elhangzott adatokhoz. Az első pár zöld rendszámot bő két évvel ezelőtt adták át, amiről a HVG a Jedlik Ányos Klaszterre (JÁK) hivatkozva 2015. október 12-én számolt be. Akkor a zöld alapszínű rendszámhoz még semmi előny sem társult, így sok villanyautó tulajdonos nem is cserélte le az autója eredeti rendszámát ilyenre. A zöld rendszám, és rajta keresztül az elektromos vagy plugin hibrid autók az ingyenes parkolás lehetőségének néhány hónappal későbbi megjelenésével váltak igazán népszerűvé. A JÁK a mai napon egyébként érdekes módon 4298 pár rendszámot tart nyilván a honlapján, ami 196 párral több, mint amiről a Belügyminisztérium múlt hónap végén tudott, ami csak akkor lehetséges, ha az elmúlt bő egy hét alatt 196 pár új rendszámot adtak ki, aminek lássuk be kicsi a valószínűsége. A JÁK honlapja szerint 2017. december 13-án a zöld rendszámos járművek száma. Fontos megjegyezni, hogy az elektromos és plugin hibrid autók száma a zöld rendszámok számánál valamivel magasabb lehet, hiszen akadnak olyan autósok, akik a kedvezmények ellenére sem váltottak zöld rendszámra (az autójukat 2015 októbere előtt helyezték forgalomba), illetve az elektromos és plugin hibrid taxik jelentős része szintén nem zöld rendszámmal közlekedik. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!