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
auto
2024. 03. 19. kedd

A Villanyautózás aranykorát éljük című cikkem komoly vitát generált, a villanyautóval még nem rendelkező hozzászólók nem értették, mitől is különleges élmény napjainkban elektromos autóval járni. Nem csak nekik írnék le egy példát, amit az elmúlt hétvégén a saját bőrömön tapasztaltam meg.

Üres akkuval állunk egy működő töltő előtt, mégsem tudunk tovább menni

Szombaton az alsóörsi villanyautós találkozón vettünk részt, mivel Miskolctól távol van a rendezvény, a hétvégét a Velencei tónál töltöttük, nem azért, mert villanyautóval probléma lenne Miskolcról Alsóörsig elutazni, hiszen az utóbbi egy évben rengeteget fejlődött a töltőhálózat, inkább azért, hogy ha több órát utazunk a családdal, azt ne egy egynapos rendezvényért tegyük.

A találkozón nem töltöttünk autót, mivel közelről jöttünk, Gárdony-Alsóörs-Gárdony belefér a 30 kWh akkus régi Leaf hatótávjába, így szombat délután 10% akku szinttel álltunk meg a szállásunk közelében lévő 22 kW AC töltő előtt. A töltés el is indult, de 5 perc után az oszlop hangos sípolásba kezdett, majd az autó is csipogva és villogva jelezte, hogy valami nincs rendben. Próbáltam újraindítani a töltést, nem sikerült. A kellemetlenebb meglepetés ez után következett, az autót nem lehetett D vagy R fokozatba tenni, azaz járóképtelen lett. Olvastam már ilyesmiről, a töltési hiba miatt az autó kap egy hibakódot, amit általában megold a 12 V akkumulátor sarujának néhány perces eltávolítása, de többségünk manapság nem hord szerszámkészletet magával az autóban, én viszont mégsem azzal kezdtem, hogy hívom a segélyszolgálatot. Elsétáltunk a közeli szállásunkra, ahonnan nem sokkal később szerszámokkal felszerelkezve indultunk vissza az autóhoz. Erre nem volt szükség, fél óra pihenés segített, az autó újra működőképes lett. A töltést nem tudtuk újra próbálni, mert közben a töltő mindkét aljzata foglalt lett, de semmi gond, úgyis itt töltjük az éjszakát.

Kicsi a bors, de erős: megérkezett a szerviz autó. A csomagtartóban lévő felszerelés értéke bőven meghaladja az autó árát, ami ideszállította.

Lefekvés előtt visszavittük az autót a töltőre, a töltés elindult, az autót magára hagytuk. Azért a kisördög nem alszik, ezért szorgosan frissítgettem az autó mobiltelefonos alkalmazását, lássam töltődik-e rendesen az autó. Sajnos nem tudtam meg, mert az alkalmazáshoz tartozó központi szerver épp gyengélkedett. Kora reggel izgatottan mentem vissza az autóért, még oda sem értem, már tudtam, hogy gond van, mert messziről hallottam az oszlop fülsüketítő sípolását. A meglepetés kellemetlenebb volt, az autó nemhogy semmit sem töltött, az esti 10% töltöttségi szint 4%-ra csökkent.

Gyorsan átgondoltam mi lehet a gond:

  • A töltőoszlop hibája kizárt, több autó is töltött rajta gond nélkül.
  • Tönkrement a töltőkábelem. Ennek kb. 1% esélyt adtam, hiszen töltés közben kezdett sípolni a töltő, egy csatlakoztatás vagy kihúzás közben még el tudom képzelni, hogy megszakad valahol az egyik vezeték, de egy működő kábel külső hatás nélkül töltés közben mitől romlana el?
  • Tönkrement az autóban a fedélzeti töltő, így AC töltésre nincs lehetőségem, de ha eljutok egy DC töltőhöz, akkor nem lesz gond, haza tudunk menni és otthon vihetem szervizbe. A tünetek alapján erre adtam a legnagyobb esélyt.
  • Komolyabb gond van, így jöhet az autómentő. Ettől azért nagyon nem aggódtam.

Mivel a fedélzeti töltő hibát tartottam leginkább valószínűleg, a megoldás egyszerű, tegyük az autót DC töltőre. Az esti 10% töltöttséggel ez nem lett volna probléma, de 4%-kal már nem merek elindulni Székesfehérvárra, a legközelebbi DC töltő 15 km lenne. Akkor mi a megoldás, mégis jöhet a tréler?

Egy DC töltőt kellene idevarázsolni Gárdonyba… Lehetetlen? Dehogy!

A villanyautós közösség több tagja rendelkezik mobil DC töltővel, van akinek kínai SETEC berendezése van, szerencsére ennél is több példány van egy magyar fejlesztésű és gyártású eszközből, aminek létezését a közösség egyik régi tagjának, Szita Bálintnak köszönhetjük. Ezért aztán vasárnap reggel 5-kor kitettem egy segítségkérő posztot a villanyautós közösség Facebook csoportjában, röviden leírtam a problémát, hátha valaki kölcsön tud adni egy mobil DC töltőt.

A magyar fejlesztésű és gyártású berendezés DC gyorstöltőt varázsol bármilyen AC áramforrásból, legyen az AC töltőoszlop vagy 3 fázisú ipari csatlakozóaljzat

A reakciók minden várakozásom felülmúlták. 20 perc sem telt el, máris úton volt a segítség. Bálint 5:20-kor írt rám, szinte elnézést kért, hogy nem azonnal, csak körülbelül 1 óra múlva tudott eljönni Gárdonyba a töltőjével. Több környékbeli villanyautós felajánlotta a saját töltőkábelét, amivel kizárhatjuk az 1%-os esélyt, olyan is volt, aki rám írt, hogy már ott is van autóm mellett a töltőnél, de nincs nyitva a töltőnyílás, ezért nem tudja nélkülem kipróbálni (én persze közben visszamentem a szállásunkra).

A Nissan Leaf 30 kWh töltési ideje 6 óra helyett 90 perc a doboznak köszönhetően az AC töltőnél

Sorra jöttek a segítőkész ismerősök és ismeretlenek, Miskolcról és Budapestről többen felajánlották, hogy ha nem tudjuk helyben megoldani a problémát, indulnak értünk és hazaviszik a családot. Nagyon megható volt ez az összefogás, olyan emberek is írtak Facebookon és hívtak telefonon, akikkel személyesen még soha nem találkoztunk, sőt, olyanok is, akikkel még online sem beszélgettünk, ismeretlen emberek indultak azonnal a bajba került villanyautós-társ segítségére.

Másfél óra alatt 1-ről 94-re töltődött az autó. Érdekesség, hogy a töltőtől csak 24,9 kWh érkezett az autóba, az autó szerint az induláskor az akkuban lévő 0,6 kWh töltöttség 27,8 kWh-ra növekedett.

A probléma már reggel megoldódott, mobil DC töltővel másfél óra alatt teljesen feltöltött az autónk, így nem is kellett a legközelebbi DC töltőig autóznunk, indulhattunk haza a családdal. Szerencsére a hazaúton már bőven van DC töltő, tavaly még nem tudtunk volna hazamenni AC töltés nélkül Miskolcra. Az elsődleges cél vasárnap reggel az volt, hogy hazajussunk, persze nagyon megörültem, amikor kiderült, hogy az a hiba jött be, aminek a legkisebb esélyt adtam: a töltőkábelünk ment tönkre, kölcsön kábellel gond nélkül tölt az autónk. Így az autót nem kell szervizbe vinni, csak egy új töltőkábelre van szükségem.

Ezúton is szeretném megköszönni mindenkinek aki segített, elsősorban Bálintnak, aki kora reggel autóba pattant és segítségünkre sietett, de természetesen azoknak is, akik felajánlották a segítségüket és akik csak velünk együtt izgultak. Boldog vagyok, hogy egy ilyen közösség tagja lehetek.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.