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
auto
2024. 04. 23. kedd

Alig néhány napja számoltunk be róla, hogy Missouri állam bírósága elutasította az autókereskedők által indított pert, miszerint a Tesla jogtalanul kereskedik az államban, és ezzel komoly veszteséget okoz a hagyományos autókereskedéseknek. A döntésnek köszönhetően a Tesla boltjai tovább működhetnek Missouriban.

Nem ennyire egyszerű a helyzet azonban Michiganben, ahol a Tesla, az állam, és a helyi autókereskedők között évek óta tartó pereskedés folyik, ami úgy tűnik, nem is fog egyhamar véget érni. Michigan az USA legnépesebb állama azok közül, amelyek nem rendelkeznek Tesla márkakereskedéssel, éppen ezért kiemelten fontos lenne ezt a piacot is meghódítani a népszerű elektromos autókkal. A jogi hercehurca alapja az a törvénymódosítás, mely 2014-ben lépett életbe, s amely megtiltja az autógyártóknak a közvetlen értékesítést, így Elon Musk vállalata nem juthat hozzá a szükséges engedélyekhez. A Tesla vezérigazgatója válaszul pert indított Michigan állam ellen, mondván a tiltás kereskedelmi jogokat sért, és a törvénymódosításban benne van a General Motors és az autókereskedők keze is. A gyártó sikere jelenleg azon múlik, hogy milyen információkat tud megszerezni, melyekkel bizonyítani tudja igazát. Ennek érdekében a Tesla kérelmezte, hogy hozzák nyilvánosságra az érintett törvényhozók üzenetváltásait az autókereskedőkkel és az autógyártó lobbistákkal. A levelezgetések azóta is a jogászok alapos vizsgálata alatt állnak.

Tesla galéria, Forrás: Fortune

Most azonban a Tesla újabb autógyártók és autókereskedések, a Michigani Gépjárműkereskedők Egyesületével és a törvényhozókkal folytatott üzengetéseit kérte ki, név szerint az Ann Arbor Automotive-ét, a Serra Automotive-ét, és a Shaheen Chevrolet-ét. Az érintettek fellebbeztek a döntés ellen, azonban a bíróság ezt elutasította. Az Electrek hozzájutott az elutasító dokumentumhoz, melyben az is olvasható, hogy a kereskedők nem tekinthetőek kívülállónak a Tesla és az állam közötti perben, valamint azt is kijelenti, hogy ők voltak azok, akik megfogalmazták a törvénymódosítást:

„De kiváltképpen egyedülálló az ügyben az a bizonyíték, hogy a pártatlan státuszuk ellenére a Kereskedők nem csupán kívülállók az ügyben, hanem a gépjármű-kereskedők maguk fogalmazták meg a Tesla-ellenes törvényt, válaszul ‘a Tesla szituációra’. Következtetésképpen, az üzenetváltásokban kutatott információk közvetlenül, és fölöttébb relevánsak a Tesla állításainál.”

Az ügy ezzel koránt sincs lezárva, s bár a Tesla ezzel egy csatát megnyert, a háború vége még nagyon messze van. A dolgok viszont csak most kezdenek izgalmasak lenni, ugyanis a hurok egyre szorul a lobbisták nyaka körül, és nagy esély van rá, hogy hamarosan kiborul a bili.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.