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
auto
2024. 04. 16. kedd

Ezekre a helyszínekre kerülnek e-mobi töltők

események

Tegnap este az Okos Jövő Innovációs Klaszter novemberi klubestéjének Ugron Gáspár, az emobilitás állami feladatait összefogó és végrehajtó e-mobi Nonprofit Kft. ügyvezetője volt a vendége, aki egy rendkívül érdekes előadásban mutatta be a hazai elektromobilitás jelenlegi helyzetét és közeljövőben várható változásait. (Elnézést a rendkívül rossz minőségű fotókért, nem készültem ilyen informatív előadásra, így csak hátsó sorból mobiltelefonnal tudtam fényképezni.)

Az elektromobilitás világszinten robbanási fázis előtt áll. Globálisan az eladások 2016-ra a 2012-es évben realizált érték ötszörösére nőttek. Magyarországon az elhangzottak szerint jelenleg kb. 3000 zöld rendszámos jármű van regisztrálva (a Jedlik Ányos Klaszter számlálója szerint jelenleg 3891), számuk 2020-ra várhatóan 11 ezerre fog nőni. (2-3 évvel ezelőtt az egyik nagy tanácsadó cég 2020-ra Magyarországon futó elektromos autók számát 50 ezerre prognosztizálta, amivel előszeretettel számolt a kormányzat is. Majd ez az érték az évek során az állami szervek előadásaiban már 30 ezerre csökkent. Az új, 11 ezres várakozás azt jelzi, hogy a következő három évben évente már csak átlagosan 2600-2700 eladott autóval számol a kormányzat.)

Persze az értékesítés és a használt import fokozatosan fog emelkedni. Ahogy a fenti ábrán is látható, jövőre ~1900, 2019-ben ~2800, utána pedig ~4100 forgalomba helyezéssel számolnak. Hazánkban a robbanását Ugron Gáspár 2020-as évek közepére várja. Ekkorra már a piaci szereplők is elérik azt a fejlettségi szintet, hogy állami szerepvállalás nélkül is el tudják látni az elektromibilitás támogatását. Eddig van tulajdonképpen létjogosultsága az e-mobi kft-nek is.

Az előadás ezután az e-mobi feladatainak és célkitűzéseinek ismertetésével folytatódott. Az e-mobi kft-nél a töltőtelepítések és az állami autóvásárlási támogatások koordinálásán és bonyolításán túl fontos feladatnak tekintik a közönség szemléletformálását is.

Ugron Gáspár ismét kijelentette, hogy az e-mobi kft munkájának eredményeként 2018. május 1-ig 319 db töltő készül el országszerte, ami az év közepéig beüzemelendő önkormányzati töltőkkel együtt 540 új elektromos autó töltőt fog jelenteni az országban. Az önkormányzatoknak a támogatási szerződés aláírásától kezdődően egy évük van a töltők felállításáig és bekapcsolásáig. A legtöbb önkormányzat már aláírta a szerződést, de az utolsó hárommal várhatóan ebben a hónapban hozzák össze a megállapodást. Így az utolsó önkormányzatos töltők 2018. november vége felé készülhetnek el.

Az e-mobi kft. által telepítendő berendezések tervezett helyszíneit Ugron úr csoportokra bontva mutatta be. Megyei jogú városokba például 60 db töltő kerül. Leginkább olyan településeket választottak, amelyek nem pályáztak megfelelő számú töltőre az önkormányzati pályázaton. Ez az oka többek között, hogy Nyíregyháza és Debrecen környékén a fenti térképen nincsenek töltők. A jobb oldali képen kiemelt Veszprémbe viszont akár 5 töltő is kerülhet. Ezek a készülékek 22 kW-os AC töltők lesznek. Hogy ezeket a városokon belül hova teszik, illetve hogy azokat a helyszíneket mi alapján választották ki, arról az előadásban nem esett szó.

A városokba telepített töltők mellett fontosnak tartják a kormányhivatalok elektromobilitásba való bevonását is, így 40 db AC töltő kerül ilyen helyekre is, így ügyintézés alatt lehetőség lesz az elektromos autók töltésére is.

Kiemelt cél az idegenforgalom szempontjából frekventált helyszínek támogatása is, így a Balaton környékén, a Velencei-tónál, illetve Sopron és Tokaj környékén lehet majd számítani e-mobis AC célállomás töltők megjelenésére. A Balaton keleti szegletéről készült kiemelt képen látható, hogy nem lesz ugyan sűrű a Balaton környéki hálózat, de jóval több lesz a (jelenlegi) semminél. Erre a célra az e-mobi 40 db töltőt szán.

A legfontosabb azonban az ország átjárhatóságának biztosítása. Erre az e-mobi 20 db DC töltőt allokál egy és két számjegyű főutak mellé illetve nagyvárosok fontosabb csomópontjaiba. A töltők pontos helye a fenti ábrán nem látható, de képet kaphatunk arról, hogy az ország mely részei kapcsolódhatnak be a következő 5,5 hónapban a villanyautós közlekedésbe (és melyek nem).

Az ország átjárhatóságára és a vidéki elektromobilitás támogatására tehát összesen 160 töltő létesül, amit az e-mobi egy masszív fővárosi hálózattal is megfejel. Budapesti közterekre a tervek szerint május elejéig 169 új töltő kerül, amit a fizetős parkolóházakba már idén év eleje óta kötelezően telepítendő, illetve a boltok és bevásárlóközpontok (Aldi, Lidl, Spar, CBA, Penny, stb.) parkolóiba 2019. január 1-ig telepítendő töltők fognak kiegészíteni.

A fenti képen az önkormányzati pályázaton elnyert illetve az e-mobi kft. által telepítendő, java részben jövő nyárig elkészülő új töltők helyei láthatók. A pontos térképekből, illetve a rendelkezésre álló kevés időből sejthető, hogy az e-mobi kft. már rendelkezik a töltők várható helyét és típusát is tartalmazó listával. Rá is kérdeztünk, hogy ez online hol található meg. Ugron úr válaszából megtudtuk, hogy a piaci verseny (a vetélytársaknak komoly érték lenne, ha megtudnák, hogy mely értékes helyszíneket nézte ki az e-mobi), illetve az NGM-et az elmaradt töltőtelepítések okán az utóbbi időben ért támadások miatt nem adnak ki előre terveket. A töltőkről akkor fognak beszámolni, amikor azok már üzemelnek. Ehhez lesz a honlapjukon térkép is, amin megtalálhatók lesznek az új töltőállomások.

Az e-mobi kft a töltőtelepítéseken túl az elektromos járművek vásárlását segítő pályázat lebonyolítását, a kormányzati EV flotta bővítését és az elektromobilitási piac összefogását is intézi.

 

 

Az e-mobi Ugron úr állítása szerint inkább integrátor, mint elszámolóház szerepet szeretne betölteni, aminek keretében az átjárhatóságot biztosítja minden e-mobilitás szolgáltató és azok ügyfelei között, hogy az autósok a saját szolgáltatójuktól kapott kártyával vagy applikációval (vagy más módszerrel) el tudják indítani az összes magyarországi elektromos autó töltőt. Az e-mobi azonban ezen felül nem érzi feladatának a hazai szereplők és a külföldi roamingot biztosító ernyőszervezetek közötti kapcsolat kialakítását, tehát ezekhez a rendszerekhez a hazai töltőüzemeltetőknek, illetve e-mobilitás szolgáltatóknak egyesével külön kell csatlakozniuk. Az e-mobi integrátori szerepét, és az e-mobilitási piac szereplőit összekötő rendszer várhatóan a jövő évi választások után indulhat majd el.

Jól látható, hogy az e-mobi és az állam már a piac kialakulása előtt igyekszik a lehető legjobban leszabályozni annak minden területét, nem hagyva teret az innovációnak és a fejlődésnek. Az erre vonatkozó kérdésemre az e-mobi ügyvezetője elmondta, hogy az első szabályozás biztosan nem lesz végleges, azon valószínűleg többször kell majd alakítani. Szabályozás nélkül viszont káoszhoz vezethetnek az elektromobilitás fejlődése, illetve a pontos szabályrendszer nélkül jól láthatóan nem készülnek töltők, ami készül ott is több helyen parkolásba csomagolt áramértékesítés folyik.

 

 

Az e-mobi által vállalt menetrend meglehetősen feszítettnek tűnik, pláne annak tudatában, hogy 2018. április-május környékén országgyűlési választásokat is tartanak, ami az engedélyeket is osztó hivatalokra nyilván egyéb terheket is rónak. De ettől függetlenül sem nem lenne sétagalopp, hiszen a 2018. május 1-ig hátralévő 167 naptári nap mindegyikén kb. 2 db töltőt kell telepíteni ahhoz, hogy tartható legyen a határidő, de ha csak a picivel több mint 100 munkanapot tekintjük (valamikor pihenni is kell), akkor 3 darab elektromos autó töltő beüzemelésével kell elkészülni minden egyes munkanapon. Budapesten november 15 után (tehát holnaptól) március közepéig nehéz közterületen útbontáshoz engedélyt kapni, ráadásul 5 fok alatt a kábelfektetés és a betonozás sem könnyű feladat. Őszintén szurkolunk az e-mobinak, hogy összejöjjön!

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.