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
auto
2024. 04. 23. kedd

Néhány hete egy a témában érintett szakembereknek szervezett budapesti előadáson a nemzeti elektromobilitás ügyének bonyolítására megalapított állami tulajdonú e-mobi Kft. vezetője kifejtette, hogy az elektromos autózás jelenleg néhány budai kerületben lakó nagyon szűk kör kiváltsága. Véleménye szerint ez a kör veszi a zöld rendszámos autók 70-80%-át. Ezen a kijelentésen leginkább azért lepődtünk meg, mert a reprezentatívnak ugyan nem mondható, de a hazai villanyautósok közel 16%-át tagjai között tudó Villanyautósok Közösségében teljesen más adatokat látunk az autósok lakóhely szerinti megoszlását illetően. Bár az adatokat a tagok önkéntesen adják meg, a közösség zárt jellegéből adódóan valószínűleg alacsony a szándékosan félrevezető adattartalommal jelenlévő tagok száma. (Folyamatosan frissülő adatok a közösségről.)

A Villanyautósok Közösségének összetétele lakóhely szerint 2017. december 13-án.

A közösségben jelenleg a tagok mindössze 40%-a lakik Budapesten, 17,3%-uk pedig Budapest agglomerációjában él. Ők adják a tagság közel 60%-át. A fennmaradó 42,3%-a az autósoknak viszont vidéki, ami jól mutatja, hogy a rengeteg őket érő hátrány és nehézség ellenére vidéken is sokan próbálják zöldíteni a környezetüket. Persze ezek az adatok egy nagy, de a teljes állományra nézve nem reprezentatív mérés alapján készültek, így a valóstól akár teljesen eltérő képet is mutathatnak.

Sajnos Magyarországon nem érhetők el élő adatok a hazai gépjárműállomány alakulásáról, de a fentiek apropóján megpróbáltunk utánajárni annak, hogy hogy is áll ma a zöld rendszámos, tehát a környezetkímélőnek tekintett autók helyzete hazánkban. A Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztályától megtudtuk, hogy „2017. november 30-ig 4102 darab zöld rendszámot adtak ki.” (A kérdés járműre vonatkozott, így a darab itt feltehetőleg párként értendő.) „Ez a szám tartalmazza az 5Z és az 5 kategóriát is, e két kategória nélkül a kiadott zöldrendszámok száma 4 095 darabot tett ki.
A minisztériumból megkapott Környezetvédelmi kódszótár szerint a kódokkal az alábbi módon jelölik a járműveket:

  • 5: tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy Dízel-motorral is ellátott) hajtású (9);
    • 5E: tisztán elektromos gépkocsi;
    • 5N: növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi;
    • 5P: külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
    • 5Z: egyéb nulla emissziós gépkocsi;

(Az elektromos autók fajtái részletesebben.)

A 2017. november végéig kiadott rendszámokból 1898 pár került tisztán elektromos (5E) gépkocsira, míg a hatótávnövelős elektromos autókra (5N) 1072 pár (ide tartozik például a népszerű Opel Ampera), a tölthető hibridekre pedig 1125 pár rendszám került. Az 5-ös és 5Z kategóriákba eddig mindössze 7 autót soroltak. Az adatok alapján tehát a zöld rendszámos autók közel fele, 46,2%-a tisztán elektromos, a többi pedig hatótávnövelős elektromos vagy külső forrásból is tölthető, tehát plugin hibrid rendszerű.

Ezekből az autókból 1906 darabot (46,3%) Budapesten, 2196 darabot (53,7%) pedig vidéken regisztráltak. Lakossághoz viszonyítva jól látható a főváros túlsúlya, ami nyilván elsősorban a kedvezőbb jövedelmi viszonyoknak és a magas parkolási díjaktól való mentesülésnek tudható be, de messze nincs akkora túlsúlya a budai kerületeknek, mint ahogy azt láttatni szeretnék. A Belügyminisztériumtól kapott számok egyébként sokkal közelebb állnak a Villanyautósok Közösségének összetételéhez, mint az előadásban elhangzott adatokhoz.

Az első pár zöld rendszámot bő két évvel ezelőtt adták át, amiről a HVG a Jedlik Ányos Klaszterre (JÁK) hivatkozva 2015. október 12-én számolt be. Akkor a zöld alapszínű rendszámhoz még semmi előny sem társult, így sok villanyautó tulajdonos nem is cserélte le az autója eredeti rendszámát ilyenre. A zöld rendszám, és rajta keresztül az elektromos vagy plugin hibrid autók az ingyenes parkolás lehetőségének néhány hónappal későbbi megjelenésével váltak igazán népszerűvé. A JÁK a mai napon egyébként érdekes módon 4298 pár rendszámot tart nyilván a honlapján, ami 196 párral több, mint amiről a Belügyminisztérium múlt hónap végén tudott, ami csak akkor lehetséges, ha az elmúlt bő egy hét alatt 196 pár új rendszámot adtak ki, aminek lássuk be kicsi a valószínűsége.

A JÁK honlapja szerint 2017. december 13-án a zöld rendszámos járművek száma.

Fontos megjegyezni, hogy az elektromos és plugin hibrid autók száma a zöld rendszámok számánál valamivel magasabb lehet, hiszen akadnak olyan autósok, akik a kedvezmények ellenére sem váltottak zöld rendszámra (az autójukat 2015 októbere előtt helyezték forgalomba), illetve az elektromos és plugin hibrid taxik jelentős része szintén nem zöld rendszámmal közlekedik.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.