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 FRISSÍTÉS: úgy néz ki a középső rakéta első fokozata ugyan visszatért a drónhajóhoz, de nem élte túl a leszállást. A jelenlegi adatok szerint a bárkától mintegy 100 méterre kb. 500 km/h sebességgel csapódott a vízbe. Közép európai idő szerint este 9:45-kor sikeresen elstartolt a floridai Cape Canaveral űrkikötőből a SpaceX legújabb Falcon Heavy elnevezésű rakétája. A küldetés hátteréről itt írtunk, most jöjjön néhány ínyencség és pár fotó a kilövésről. Ez tényleg nem számítógépes render, csak jókor kaptam el a videót a telefonommal. 2008.02.06 Nem, nem elírás az alcím, valóban a 10 évvel ezelőtti napról beszélek. Aligha véletlen, hogy pont ma egy évtizede adták át az első sorozatgyártású Tesla Roadstert a boldog tulajdonosának. A tulajdonos pedig nem más volt, mint maga Elon Musk. Na nem a most a Marsra küldött autó volt ez, a korabeli sajtófotók tanúsága szerint az egy fekete kocsi volt, most pedig egy vörös (na jó, meggypiros) autó indult el a vörös bolygó felé. Az évforduló akkor is évforduló és szerintem maga Musk sem hitte volna 10 évvel ezelőtt, hogy mi fog történni ezen a napon 2018-ban. Tesla Roadster P001 és a régi gyári csapat. Forrás: Stephanie Lawrence / Earth2Tech Egy kis balett az űrben, aztán irány a Mars? A Falcon Heavy startja már az első pár percben történelmi volt, hiszen az indítás után 8 perccel egyszerre landolt Cape Canaveral-ben az űrjármű két oldalsó gyorsítórakétája. Szinte sci-fi-be illő, ahogy a két Falcon gyorsítórakéta, mint valami szinkronúszó páros, egyszerre közelíti meg a leszállási zónát. Érdekesség megjegyezni, hogy a rakéta a híres LC-39A kilövőállomásról indult, amely a Nasa űrsiklóit küldte a magasba a múltban. Ez most a SpaceX egyik állandó bázisa. Az űrsikló boosterei is újrafelhasználhatóak voltak, de azok ejtőernyőkkel zuhantak vissza az óceánba -olyan még soha nem volt, hogy 100km magasságból 2, egyébként már egyszer használt rakéta, önműködően és párhuzamosan landoljon a szárazföldön. A kilövés fontosabb mozzanatai egy infografikán. Forrás: SpaceX Körülbelül 1 perccel a két oldalsó booster leválása után, a harmadik Falcon gyorsítófokozata is elköszönt a Roadstertől és, ha minden jól ment, az óceánon várakozó Of Course I still Love You („Persze, hogy még mindig szeretlek”) nevű automata drónhajóra tért vissza. Mint ez gyakran megesik, a visszatérés keltette erős vibrációk hatására a műholdas kapcsolat megszakadt a hajóval, így majd csak pár perc, vagy óra múlva derült ki, sikerült-e a mesterhármas. Cikkünket frissíteni fogjuk. A bárka képe mielőtt megszakadt a kapcsolat. reméljük hamarosan kapunk egy képet amin ott díszeleg a középső rakéta első fokozata. A második fokozat jelenleg azon dolgozik, hogy Spaceman barátunkat, a piros Roadsterével együtt egy u.n. heliocentrikus, azaz Nap körüli pályára helyezze – az utolsó lökést kb. 5 óra múlva adja meg a rakéta. Egészen konkrétan egy transz-Mars pályára kerül az autó, ami a legideálisabb pont a Föld és a Mars közötti kapcsolatra és kb. kétévente nyílik meg. Az autó és utasa évmilliókig fog keringeni és millió és millió kilométert tesz majd meg. Még hogy hatótáv para! 🙂 És akkor most jöjjenek a képek: T plus four seconds. Indul a műsor! Elindult a Csillaghajó. Minden hajtómű nominális teljesítményen. A legnagyobb igénybevétel, a Max Q előtt pár másodperccel. A pillanat, amikor levált a két oldalsó gyorsító rakéta. Öröm a SpaceX köztpontjában. The Flacons have landed. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!