FRISSÍTÉS 2: 21:45 az új időpont. FRISSÍTÉS: úgy néz ki, hogy a sztratoszférában uralkodó szélviszonyok miatt 20:20-ra csúszik a fellövés. Ma este, közép európai idő szerint 19:30-kor útjára indul a Falcon Heavy rakéta első, teszt példánya. Mint már korábban is beszámoltunk róla, a rakomány nem más lesz, mint Elon Musk saját cseresznyepiros Tesla Roadstere, most pedig már azt is tudjuk, sofőrt is kap a villanyautó, Starman személyében. Starman már indulásra kész. Forrás: Elon Musk / Instagram Irány a második csillag balra! Még mielőtt valaki egy lelkes Tesla gyakornok testi egészségért aggódna, szögezzük le, Starman egy próbababa lesz a Spacex saját tervezésű űrruhájában. Sokszor előjön netes kommentekben, hogy micsoda értelmetlen geg, pénzkidobás, hóbort egy Teslát rakni az űreszköz rakterébe, de jó oka van ennek. A Falcon Heavy első útja rendkívül kockázatos lesz, Elon Musk szerint már az sikernek számít, ha nem robban fel az indítóállványon. A legjobb esetben is 50% az esélye a katasztrófának, így pedig senki nem kockáztatna egy több (száz) millió dolláros műholdat, vagy kutatóeszközt. A rakomány tömegét azonban szimulálni kell, így esett a választás a Teslára. Az ötlet kétség kívül félig poén, félig marketing, de valljuk be, 100%-ban badass. A Falcon Heavy az indítóállványos, teszt közben. Forrás: Spacex Emlékeztetőül, a Falcon Heavy 3 darab hagyományos Falcon 9 űrrakéta felhasználásával készült, de az eszközök koordinált mozgatása koránt sem annyira triviális, mint elsőre gondolnánk, így a fejlesztés éveket csúszott. Csak, hogy el tudjuk helyezni, a rakéta 70 méter magas, ami kb. a csepeli víztoronynak, vagy a Nyugdíjfolyósító székházának felel meg – kb. 2 db. standard 10 emeletes panelház egymás tetején. A tömege másfél millió kilogramm, és 64 ezer kilót tudna Föld körüli pályára állítani, vagy 17 ezret a Marsra küldeni. Nincs ebben semmi rutin A Spacex kétség kívül elkényeztette az űrkutatás iránt érdeklődőket az elmúlt években, hiszen már-már úgy tűnhet, kisujjgyakorlat nekik egy rakéta fellövése és az első fokozat is úgy tér vissza a tengeren hánykolódó bárkára, mint ahogy a 7-es busz áll meg 5 percenként a Ferenciek terén. Ez azért közel sem ennyire egyszerű mutatvány még normál esetben sem. Most azonban a 19-re is lapot húznak Musk cégénél, mivel már a kilövéskor 3×9 brutális erejű Merlin hajtóművet kell szinkronizálni a kilövés pillanatában, hogy aztán kb. 2,5 perc múlva leváljon a két szélső booster és automatán visszatérjenek a kilövőállásra. Csak miheztartás végett, a „mezei” Falcon 9 esetében ez kb. 100 km magasságban, a hangsebesség tízszeresénél történik. Nemsokkal később a középső rakéta első fokozata is leválik és visszatért a Spacex egxik automata bárkájára az óceán közepén. Eztután a második fokozat viszi a rakományt egy Föld körüli parkolópályára, hogy aztán pár perccel később elindítsa a Mars felé a Roadstert. Megnézném a földönkívüli fejét, amikor belebotlik a Roadsterbe a világűr sötétjében. Forrás: undertheturniptruck.wordpress.com Így vagy úgy, de rendkívül látványos este elé nézünk, aki pedig élőben szeretné követni, az már hét óra után pár perccel bekapcsolódhat a közvetítésbe a Spacex YouTube csatornáján. Bon voyage, Starman! Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!