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
auto
2024. 04. 23. kedd

FRISSÍTÉS 2: 21:45 az új időpont.

FRISSÍTÉS: úgy néz ki, hogy a sztratoszférában uralkodó szélviszonyok miatt 20:20-ra csúszik a fellövés.

Ma este, közép európai idő szerint 19:30-kor útjára indul a Falcon Heavy rakéta első, teszt példánya. Mint már korábban is beszámoltunk róla, a rakomány nem más lesz, mint Elon Musk saját cseresznyepiros Tesla Roadstere, most pedig már azt is tudjuk, sofőrt is kap a villanyautó, Starman személyében.

Starman már indulásra kész. Forrás: Elon Musk / Instagram

Irány a második csillag balra!

Még mielőtt valaki egy lelkes Tesla gyakornok testi egészségért aggódna, szögezzük le, Starman egy próbababa lesz a Spacex saját tervezésű űrruhájában. Sokszor előjön netes kommentekben, hogy micsoda értelmetlen geg, pénzkidobás, hóbort egy Teslát  rakni az űreszköz rakterébe, de jó oka van ennek. A Falcon Heavy első útja rendkívül kockázatos lesz, Elon Musk szerint már az sikernek számít, ha nem robban fel az indítóállványon. A legjobb esetben is 50% az esélye a katasztrófának, így pedig senki nem kockáztatna egy több (száz) millió dolláros műholdat, vagy kutatóeszközt. A rakomány tömegét azonban szimulálni kell, így esett a választás a Teslára. Az ötlet kétség kívül félig poén, félig marketing, de valljuk be, 100%-ban badass.

A Falcon Heavy az indítóállványos, teszt közben. Forrás: Spacex

Emlékeztetőül, a Falcon Heavy 3 darab hagyományos Falcon 9 űrrakéta felhasználásával készült, de az eszközök koordinált mozgatása koránt sem annyira triviális, mint elsőre gondolnánk, így a fejlesztés éveket csúszott.  Csak, hogy el tudjuk helyezni, a rakéta 70 méter magas, ami kb. a csepeli víztoronynak, vagy a Nyugdíjfolyósító székházának felel meg – kb. 2 db. standard 10 emeletes panelház egymás tetején. A tömege másfél millió kilogramm,  és 64 ezer kilót tudna Föld körüli pályára állítani, vagy 17 ezret a Marsra küldeni. 

Nincs ebben semmi rutin

A Spacex kétség kívül elkényeztette az űrkutatás iránt érdeklődőket az elmúlt években, hiszen már-már úgy tűnhet, kisujjgyakorlat nekik egy rakéta fellövése és az első fokozat is úgy tér vissza a tengeren hánykolódó bárkára, mint ahogy a 7-es busz áll meg 5 percenként a Ferenciek terén. Ez azért közel sem ennyire egyszerű mutatvány még normál esetben sem.

Most azonban a 19-re is lapot húznak Musk cégénél, mivel már a kilövéskor 3×9 brutális erejű Merlin hajtóművet kell szinkronizálni a kilövés pillanatában, hogy aztán kb. 2,5 perc múlva leváljon a két szélső booster és automatán visszatérjenek a kilövőállásra. Csak miheztartás végett, a „mezei” Falcon 9 esetében ez kb. 100 km magasságban, a hangsebesség tízszeresénél történik.

Nemsokkal később a középső rakéta első fokozata is leválik és visszatért a Spacex egxik automata bárkájára az óceán közepén. Eztután a második fokozat viszi a rakományt egy Föld körüli parkolópályára, hogy aztán pár perccel később elindítsa a Mars felé a Roadstert.

Megnézném a földönkívüli fejét, amikor belebotlik a Roadsterbe a világűr sötétjében. Forrás: undertheturniptruck.wordpress.com

Így vagy úgy, de rendkívül látványos este elé nézünk, aki pedig élőben szeretné követni, az már hét óra után pár perccel bekapcsolódhat a közvetítésbe a Spacex YouTube csatornáján. Bon voyage, Starman!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.