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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

A VW is be akart szállni a Teslába?

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

Mint mi is beszámoltunk róla, a Tesla vezetőségének múlt csütörtöki találkozóján Elon Musk visszavonta a javaslatát a cég kivásárlására. Most a The Wall Street Journal jóvoltából érdekes részletek szivárogtak ki a meetingről, de kétség kívül a legbombasztikusabb az, hogy a VW is jelezte, szeretne beszállni a kaliforniai gyártóba. A beszámolók szerint Musk mögött 30 milliárd dollár sorakozott fel, ami a becsült 24 milliárd körüli lehetséges végösszeg mellé még kellemes tartalékot szolgáltatott, ha esetleg licitálni kellett volna a 420 dolláros ajánlatra.

Források biztosítva

A történet talán legvitatottabb pontja, hogy valóban megvolt-e a pénz az ötlet mellé, vagy Musk nagyot mondott / hazudott (ki-ki vérmérséklete szerint válasszon). Nos, a WSJ információi szerint a szaúdi állam feje Mohammed bin Salman herceg valóban jelezte, hogy érdeklené a tranzakció. A hercegnek nagyra törő tervei vannak a megújuló energiaforrások és a villanyautózás terén, azonban amikor Musk megszellőztette, hogy ő állhat a háttérben, ez felszínre hozta az ország vezetésében lévő megosztottságot a témában. Többen úgy gondolják ugyanis, hogy a Teslában már olyan 3 milliárd dollárért megszerzett 5% körüli részesedés, illetve a Lucid Motorsnak ígért 500 millió – 1 milliárd közötti forrás már éppen elég erre célra.

Mohammed bin Salman szaúdi koronaherceg. Forrás: Reuters

Hogy minden eshetőségre felkészüljenek, a Musk által felkért pénzügyi tanácsadók mint a Goldman Sachs és a Silver Lake alap további befektetőket vont be és múlt hét hétfőre 30 milliárd dollárt sorakoztattak fel. Ez már  bőven elég lett volna – szakértők 24 milliárd dollár körülire becsülték a szükséges pénzt, de annak függvényében, hány befektető maradt volna a cégben, a végösszeg változhatott volna. A legmeglepőbb fordulat azonban talán az egyik szakmai befektető kiélte: WSJ szerint ugyanis bejelentkezett a német Volkswagen AG is és  Musk ennek nem örült.

Túl nagy ár

Ha bár elsőre szentimentálisnak hangozhat, a lap informátorai szerint Muskot komolyan foglalkoztatta az is, hogy úgy tűnt nem fogják tudni megoldani, hogy a cég több ezer amerikai és nemzetközi kisbefektetője részvényes maradhasson. Már egészen „egzotikus” pénzügyi megoldásokat fontolgattak, hogy lehetővé tegyék a maradást, de sok kérdőjel volt akörül, vajon a megannyi ország pénzügyi hatóságai belekötnének-e a megoldásba. Ezek a kisbefektetők egyébként, még ha súlyban kisebbségben vannak is, fontosak a cégnek egy praktikus okból is. Ez a lelkes kemény mag ugyanis rendkívül aktív és hangos a közösségi médiában és a cég küldetése és termékei mellett kampányol. Sokuk Tesla termék tulajdonos is.

A WSJ szerint azonban a nagy részvényesek egy része – bár továbbra is biztosította Muskot a támogatásáról – aggodalmát fejezete ki, hogy alapjainak belső szabályai vagy külső szabályozások miatt megtarthatja-e jelenlegi részesedését egy privát Teslában, vagy ha nem, mekkora százaléktól kell megválnia?

A fenti két csoport részvényeit sokkal tradicionálisabb befektetők vehették volna át, akik rövidebb „pórázon” tartották volna Muskot.

Elon Musk pár hónapja a Tesla 2018-as éves közgyűlésén. Forrás: Tesla

Az informátorok szerint Augusztus 18-án szombaton a vezetőség rendkívüli telekonferenciája után még úgy volt, hogy mennek előre a kijelölt úton és kivásárolják a Teslát. A pénzügyi tanácsadók és jogászok beszámolói után Musk még kitartott álláspontja mellett. Az újság információi szerint Musk a következő két napban több közeli tanácsadójával, ügyvédekkel és az igazgatóság tagjaival is tanácskozott, de nyugtalanították a lehetséges következmények. Mint kiderült a befektetők túl sok beleszólást kértek a cég ügyeibe és különösen a VW megjelenése aggasztotta. Nem így képzelte el a cég magánosítását. Beszélt azzal a Michael Dell-el is aki a Dell Computer alapítójaként hasonló utat járt be: tőzsdei cégét kivásárolta, majd később újra tőzsdére vitte.

A következő hétfőn és kedden azután letették elé a végleges befektetői listát, de végül úgy érezte, túl nagy árat kellene fizetni és egy hosszan tartó bizonytalan folyamaton vinné végig a céget, miközben potenciálisan meg kellene szegnie a kisbefektetőknek tett ígéretét is és át kellene engednie az irányítás egy részét a VW-hez hasonló befektetőknek. Így múlt csütörtökön, az igazgatótanács ülésén, miután meghallgatták a pénzügyi és jogi tanácsadók végleges javaslatát – amely szerint készen állnak a kivásárlásra -, szót kért és visszavonta javaslatát. A tanács pedig egyetértett a döntéssel is fel is oszlatta a Különleges Bizottságot.

Musk egyébként állítólag ígéretet tett az igazgatóságnak, hogy a jövőben megfontoltabban fogja a közösségi médiát használni. Ennek azt hiszem mindannyian örülni tudunk.

VW-Tesla? Azért ez kicsit erős lett volna.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.