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 Az elektromos közlekedés terjedésének egyik legsarkalatosabb technológiai akadálya, hogy nincs egy egységes töltőszabvány, amellyel autónkat a világ bármely országában rá tudnánk csatlakoztatni a töltőre, hanem külön standard terjedt el a legnagyobb piacokon, jelentős problémákat és plusz költségeket okozva például a járművek gyártásánál és importálásánál. Míg Európában a CCS csatlakozó a legelterjedtebb, addig a japánoknál a CHAdeMO dominál, Kínában pedig a GB/T standard van használatban. A technológia fejlődésével és a lehető leggyorsabb töltésre való igény folyamatos növekedésével ezen szabványok egyre nagyobb töltési teljesítményt képesek kiszolgálni: a CHAdeMO kilenc évvel ezelőtt meghatározott 500 V x 125 A specifikációja például a legutóbbi protokoll-frissítéssel 1000 V x 400 A-re ugrott, azaz az ezzel a csatlakozóval felszerelt villanyautók már 400 kW-on is tölthetők lehetnének. A kínaiak eközben már a 900 kW-os töltésen dolgoznak, amihez egy új GB/T szabvány szükségeltetik, jóllehet ezt egyelőre csak a villanyos kamionoknak és repülőgépeknek szánják. Ha ugyan egy globálisan közös szabványra még igencsak sokat kell várni, a China Electricity Council (CEC) és a CHAdeMO most egy hatalmas lépést készül tenni az egyszerűbb villanyautózás felé, ugyanis bejelentették, hogy együttes erővel fejlesztenek egy mindkét országban megjelenő szabványt, aminek már az 500 kW sem okoz gondot. Kínában a Tesla a GB/T szabványú csatlakozót is beépítheti majd az autóiba. A két fél együttműködéséről szóló szerződés augusztus 28-ára kitűzött aláírása a legnagyobb közös vállalakozást hozza létre a magas feszültségű töltési technológia világában, és egyben egy jelzésként is tekinthető minden fejlesztő számára, mely tovább mélyíti a szabványok amúgy is zűrzavaros tengerét. A CHAdeMO egyértelműen le is írja sajtóközleményében, hogy számít arra, hogy nem csupán a két ázsiai országban terjed el az új szabvány, hanem a bolygó más területein is. A CEC és a CHAdeMO partnerségének óriási jelentősége abban rejlik, hogy amennyiben Kína és Japán ugyanazt a szabványt használja, a japán autógyártók jóval alacsonyabb költségekkel tudnak majd belépni a világ legnagyobb elektromos autó-piacára (és persze a számos kínai villanyautó-gyártó is piacra talál Japánban), valamint a töltőberendezések gyártóinak is könnyebb dolguk lesz, hiszen egyetlen csatlakozó kompatibilis lesz valamennyi villanyautóval. Fontos továbbá megjegyezni, hogy az új szabvány a mostani CHAdeMO és GB/T sztenderddel is kompatibilitást fog élvezni, hogy semmilyen hátrány ne érje a jelenlegi villanyautó-tulajdonosokat. Forrás: InsideEVs Hogy a projektben melyik fél miért lesz felelős, az attól függ, kit kérdezünk meg: a japánok ragaszkodnak hozzá, hogy a kínai barátaik rendkívül lelkesen fogják reklámozni a fejlesztést, míg ők a technológiát és a hozzáértést biztosítják a csapatnak, a kínaiak viszont csak legyintenek, hiszen a működésben lévő 18 000 CHAdeMO töltő messze eltörpül a 220 000 GB/T szabványú töltővel szemben. Abban azonban mindenki egyetért, hogy erre az együttműködésre szüksége van az elektromos közlekedés jövőjének. „Ez a kezdeményezés mindkét kormánytól támogatást kapott, és többek között abban is megegyeztünk, hogy nem lesz semmilyen vámmal kapcsolatos akadály a töltőberendezések Kínába történő exportálásakor” – mondta el Makoto Yoshida, a CHAdeMO főtitkára. A projekt megvalósításához egyébként egészen korai dátumot választottak a résztvevők: ha minden jól megy, 2020-ra már elkészül az 500 kW-os töltéshez is alkalmas egységes csatlakozó. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!