Az elektromos közlekedés terjedésének egyik legsarkalatosabb technológiai akadálya, hogy nincs egy egységes töltőszabvány, amellyel autónkat a világ bármely országában rá tudnánk csatlakoztatni a töltőre, hanem külön standard terjedt el a legnagyobb piacokon, jelentős problémákat és plusz költségeket okozva például a járművek gyártásánál és importálásánál. Míg Európában a CCS csatlakozó a legelterjedtebb, addig a japánoknál a CHAdeMO dominál, Kínában pedig a GB/T standard van használatban. A technológia fejlődésével és a lehető leggyorsabb töltésre való igény folyamatos növekedésével ezen szabványok egyre nagyobb töltési teljesítményt képesek kiszolgálni: a CHAdeMO kilenc évvel ezelőtt meghatározott 500 V x 125 A specifikációja például a legutóbbi protokoll-frissítéssel 1000 V x 400 A-re ugrott, azaz az ezzel a csatlakozóval felszerelt villanyautók már 400 kW-on is tölthetők lehetnének. A kínaiak eközben már a 900 kW-os töltésen dolgoznak, amihez egy új GB/T szabvány szükségeltetik, jóllehet ezt egyelőre csak a villanyos kamionoknak és repülőgépeknek szánják. Ha ugyan egy globálisan közös szabványra még igencsak sokat kell várni, a China Electricity Council (CEC) és a CHAdeMO most egy hatalmas lépést készül tenni az egyszerűbb villanyautózás felé, ugyanis bejelentették, hogy együttes erővel fejlesztenek egy mindkét országban megjelenő szabványt, aminek már az 500 kW sem okoz gondot.
A két fél együttműködéséről szóló szerződés augusztus 28-ára kitűzött aláírása a legnagyobb közös vállalakozást hozza létre a magas feszültségű töltési technológia világában, és egyben egy jelzésként is tekinthető minden fejlesztő számára, mely tovább mélyíti a szabványok amúgy is zűrzavaros tengerét. A CHAdeMO egyértelműen le is írja sajtóközleményében, hogy számít arra, hogy nem csupán a két ázsiai országban terjed el az új szabvány, hanem a bolygó más területein is. A CEC és a CHAdeMO partnerségének óriási jelentősége abban rejlik, hogy amennyiben Kína és Japán ugyanazt a szabványt használja, a japán autógyártók jóval alacsonyabb költségekkel tudnak majd belépni a világ legnagyobb elektromos autó-piacára (és persze a számos kínai villanyautó-gyártó is piacra talál Japánban), valamint a töltőberendezések gyártóinak is könnyebb dolguk lesz, hiszen egyetlen csatlakozó kompatibilis lesz valamennyi villanyautóval. Fontos továbbá megjegyezni, hogy az új szabvány a mostani CHAdeMO és GB/T sztenderddel is kompatibilitást fog élvezni, hogy semmilyen hátrány ne érje a jelenlegi villanyautó-tulajdonosokat.
Hogy a projektben melyik fél miért lesz felelős, az attól függ, kit kérdezünk meg: a japánok ragaszkodnak hozzá, hogy a kínai barátaik rendkívül lelkesen fogják reklámozni a fejlesztést, míg ők a technológiát és a hozzáértést biztosítják a csapatnak, a kínaiak viszont csak legyintenek, hiszen a működésben lévő 18 000 CHAdeMO töltő messze eltörpül a 220 000 GB/T szabványú töltővel szemben. Abban azonban mindenki egyetért, hogy erre az együttműködésre szüksége van az elektromos közlekedés jövőjének.
„Ez a kezdeményezés mindkét kormánytól támogatást kapott, és többek között abban is megegyeztünk, hogy nem lesz semmilyen vámmal kapcsolatos akadály a töltőberendezések Kínába történő exportálásakor” – mondta el Makoto Yoshida, a CHAdeMO főtitkára.
A projekt megvalósításához egyébként egészen korai dátumot választottak a résztvevők: ha minden jól megy, 2020-ra már elkészül az 500 kW-os töltéshez is alkalmas egységes csatlakozó.