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
auto

Tisztán elektromos meghajtással tér vissza a hatvanas évek ikonikus sportautója, és egyben korának egyik leggyorsabb sorozatgyártott modellje, a Jaguar E-type. Az eredetileg egy 3,8 literes XK motort használó álomautó villanyossá alakított változatának legelső példányát tavaly mutatta be a brit gyártó, ily módon kifejezve a termékpaletta elektromosításának szándékát, ám akkoriban arra lehetett számítani, hogy hasonlóan sok más egyedi átalakításhoz és koncepcióhoz, e modern hajtáslánccal felszerelt klasszikus is csupán egy egyszeri bemutatódarab a közönség ámulatba ejtésére. A hatalmas sikert látva – melyben egyébkén nagyban közrejátszhatott az is, hogy Harry herceg és gyönyörű felesége egy ilyennel hajtottak el májusi esküvőjük után, ami az egész világ érdeklődését felkeltette az autó iránt – a Jaguar úgy döntött, hogy ismét gyártani kezdi az E-type modellt, ám ezúttal kibocsátásmentes meghajtással és E-type Zero típusjelzéssel. Így már nem csupán azok juthatnak hozzá az immáron környezetbarát módon működő autócsodához, akiknek már amúgy is lapult egy a garázsukban belső égésű motorral a gyomrában, hanem bárki megvásárolhatja a már villanyosnak épített oldtimert. Hogy az új autó megvásárlásáért, illetve a már meglévő átalakításáért mennyit kell fizetni, arról csak később tesz közzé információt a Jaguar. A hajtáslánc lecserélésére egyébként már eddig is lehetőség volt egyedi igény szerint mintegy 400 000 dollár ellenében, azonban e projekt beindításával ennek ára jelentősen csökkenhet.

A villanyautó technikai adatai is későbbre várhatók, ám az 1968 Series 1.5 Jaguar E-type Roadster alapján készített tavalyi koncepció egy 40 kWh-s lítium-ion aksit kapott, ami nagyjából 270 kilométernyi hatótávra elegendő a vállalat szerint. A 220 kW-os teljesítményű villanymotorral ellátott hajtáslánc hasonló dimenziókkal bír, mint az eredeti füstös, aminek köszönhetően semmilyen drasztikus modifikáció nem volt szükséges az autó megjelenését illetően. Az autó legszembetűnőbb megváltozását talán a műszerfalon fedezhetjük fel, ahol a modern technológia megzavarta a klasszikus egyszerűség nyugalmát, egy kissé ellentmondásos képet alkotva az autó mivoltát illetően. Az E-type elektromosítását egyébként nagyban megkönnyíti a Jaguar legelső tisztán villanyos modelljének, az I-PACE-nek a jelenlegi gyártása, ugyanis a britek állítása szerint az SUV számos komponense fog otthonra lelni a kétüléses járműben. A legelső megrendelt E-type Zero példányok kiszállítása 2020 nyarán kezdődik, a fentebbi képeken látható bronz festéssel díszített legújabb koncepció pedig a The Quail gyepén került kiállításra Kaliforniában.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.