Szilárdtest aksival mutatkozott be az Audi 775 lóerős fenevada

Ugyan az e-tron quattro gyártási változatának bemutatkozására, mely az Audi igazi belépőjegye lesz a villanyautók világába, még egy teljes hónapot várnunk kell, a gyártó időszerűnek érezte tudatni a világgal, hogy nem csupán a belső égésű motorral működő gépkocsik fejlesztésében áll a csúcson, hanem egy villanymeghajtással készített járművet sem kell szégyellnie, főleg ha annak célja az elképesztő teljesítmény és következő generációs technológiák villogtatása. Így hát a németek kihasználták a kaliforniaiak világhírű Monterey Car Week rendezvényét, és az autóipar legpatinásabb remekművei közé küldték a tisztán elektromos PB18 e-tron koncepciót.

Hasonlóan a néhány nappal ezelőtt látott Opel GT X Experimental tanulmányhoz, nagy valószínűséggel az Audi büszkesége sem fog ilyen formában gyártásba kerülni, a koncepció célja ugyanis sokkal inkább a vállalat elképzeléseinek kinyilvánítása az elektromos jövőt illetően. A két autó szerepe közötti különbség csupán annyi, hogy míg az Opel elsősorban a felhasznált dizájnelemeket és vonalvezetést tervezi átültetni a jövőben piacra kerülő modelljeiben, addig az Audi a PB18 e-tron hajtásláncának elemeit fogja átörökíteni későbbi járműibe, a radikális dizájnt pedig meghagyja egy felejthetetlen látnivalónak a rendezvényre érkezők számára. Éppen ezért a német gyártó a sportkocsi elektromos meghajtását teljes mértékben a következő generációs szintre emelte, hogy senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy készen áll versenyképes villanyautókkal teleszórni a piacot. Ennél fogva szakított a jól megszokott lítium-ion akkupakkal, és helyette a sokak által kutatott és a jövő energiatároló technológiájának vélt szilárdtestes megoldást választotta 95 kWh-nyi kapacitással, ami a négykarikás vállalat szerint legalább 500 kilométer megtételére elegendő a WLTP ciklusban mérve. Ha az elegendő hatótáv már megvan a fogyasztók lenyűgözéséhez, akkor már csak a kellően gyors töltési procedúra lehetősége hiányzik ahhoz, hogy a villanyautóval ugyanannyi idő alatt le lehessen tudni egy utazást, mint egy hagyományos meghajtású kocsival közlekedve. Az Audinak ez sem okozott problémát, egyszerűen kölcsönvette a Porsche 800 voltos töltési rendszerét, amivel a jármű gond nélkül maximálisan kiaknázhatja a 350 kW-os töltőberendezések előnyeit, mindössze 15 perc alatt teljesen feltöltve az akkumulátort. Ami a teljesítményt illeti, a PB18 e-tront három villanymotor hajtja, amik együttesen 500 kW-tal (670 lóerővel) tudják meghajtani az autót, de a sofőr egy rövid ideig 570 kW-ot (775 lóerőt) is ki tud préselni a masinából. A szédületes 830 Nm nyomatéknak köszönhetően a 0-ról 100-ra való gyorsulás alig egy kicsivel telik 2 másodpercnél több időbe.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nagyobb e-NV200-zal bővül a Nissan kínálata

Az Audi egyébként a Le Mans versenyszériában szerzett tapasztalatát gyűjtötte össze a PB18 megépítéséhez, így a négykerekű teljes mértékben a vezető köré lett tervezve. Ez annyit jelent, hogy semmilyen önvezető funkció nem segíti a sofőrt a vezetésben – erre utal a Level Zero, a koncepció vállalaton belüli elnevezése is – annak ellenére, hogy a gyártó jelenleg a Level 3, 4, és 5-ös szintekre fókuszál más autóinál. A versenyzési élmény megteremtéséhez a villanyautó vezetőülése központi pozícióba állítható, erről Gael Buzyn, a malibui Audi Design Loft igazgatója beszélt:

„Olyan élményt akarunk nyújtani a vezetőnek, amit egyébként csak olyan versenyautókban lenne lehetősége átélni, mint az Audi R18. Ezért fejlesztettük a belteret az ideális központi vezető-pozíció köré. Mindamellett egy magas fokú mindennapi használhatósággal is fel akartuk ruházni az autót, nem csupán a sofőr, hanem egy potenciális utas számára is.”

Ha még ebből sem teljesen érthető, hogy mi volt az Audi célja, akkor az alábbi videó remekül érzékelteti a mindennapi használat és a versenyélmény közötti átmenetet:

Elektromos autót használsz?