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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Berlin lehet a Tesla legjövedelmezőbb autógyára

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

A Tesla különböző gyáraiból rendszeresen szivárognak információk, hiszen több ezren, sokszor több tízezren dolgoznak ezekben az üzemekben. És akkor még a különböző beszállítóktól származó pletykákról még nem is beszéltünk. Most viszont kvázi hivatalosnak tekinthető információkat kaptunk a Giga Berlin kapcsán, pénzügyi elemzők egy csoportja ugyanis a múlt héten a cég vendégszeretetét élvezhette a német üzemben.

A UBS, a Jefferies és a Deutsche Bank is érdekes adatokat osztott meg befektetőiknek szóló jelentéseikben. Ezeknek egy része most nyilvánosságra került.

A legjövedelmezőbb

Amikor a Tesla a német főváros régióját választotta az európai gyár helyszínéül, sokan butaságnak tartották a döntést, mondván még az Unión belül is Németországban van az egyik legmagasabb bérszínvonal, úgyhogy majd jó drága lesz ott autót gyártani.

A cég saját adatai szerint azonban jó úton haladnak afelé, hogy az egy autóra jutó gyártási költség megközelítse a sanghajit a Giga Berlinben, és ezzel alacsonyabb legyen a fremontinál is. Mindeközben az autógyártó azt prognosztizálja, hogy Európában sokkal többen választanak drágább, jobban felszerelt autókat, mint Kínában, ezért itt könyvelhetik majd el a legnagyobb nyereséget autónként. Az 1.1 billió dollárnyi vagyont kezelő UBS befektetési bank elemzője a saját számításai alapján megerősíti a Tesla elméletét, és a látogatás után azt írja, hogy arra számít, hogy 2022 második felében már meg fogja haladni a 30%-ot a berlini gyártású autókon realizált haszon.

A gyárban tett látogatás után úgy látják, hogy a cég remek úton halad a heti 5000 autós gyártási tempó felé, és a gyár egyes részei már a teljes kapacitásra, azaz a heti 10.000 autóra is fel vannak készülve.

A futószalagról 45 másodpercenként legördülő autókkal, 10 órás teljes gyártási idővel a Giga Berlin kétszer olyan hatékony mint a Volkswagen MEB platformos üzeme.

A gigacasting, azaz a présöntvény elemek használata az egyik fő tényező ebben, ezzel ugyanis egy hadseregnyi robotot takarítanak meg a váz hátsó részének gyártásakor. Az autógyártó azt tervezi, hogy az év végére nyolcra bővül az ehhez szükséges 6000 tonnás gépek száma, és megkezdhetik az autó orrészének gyártását is ezzel a technológiával, ami már lehetővé teszi a strukturális akkupakkok használatát is.  Ehhez addigra már működni fog a 4680-as cellák helyi gyártása is.

Átalakítják az iparágat

A 440 milliárd dollárt kezelő Jefferies elemzője a gyárlátogatás után azt írja, hogy a Tesla vezető szerepet tölt be az autóipar átalakításában, és ennek kulcsa a források rendkívül hatékony felhasználása.

Az autógyártó tájékoztatása alapján bár Fremont üzemel a legnagyobb gyártási költséggel, a berlini és az austini gyártás idén 40%-ra, jövőre pedig 25%-ra csökkenti ennek arányát a cég teljes volumenét nézve. A Tesla három év alatt 60%-kal csökkentette az egy autóra jutó gyártási költségeket, mégpedig főleg a termékek gyártásra optimalizált tervezésének és az üzemek kialakításának köszönhetően. A nyersanyagok árának emelkedése ellenére kis mértékben csökkeni tudott az akkumulátorok előállítási költsége is.

Az új, 2024-re tervezett robotaxi platform kapcsán a cég újabb szinttel készül csökkenteni a gyártási költségeket, bár a végső termék reszletei még nincsenek kőbe vésve.

Az akkugyártás vertikális integrációja, és a gyárak helyi alkatrész és alapanyagbeszerzésének erőltetése tovább csökkenti a költségeket, miközben a cég nincs hozzáláncolva egyetlen akkufajtához sem, mind saját mind beszállítói forrásokból tud dolgozni. A következő időszakban már nem lesz az autógyártás miatt kiéheztetve az energiatároló üzletág, ráadásul ennek sikerét tovább erősíthetik a Biden kormány most elfogadott csomagjának erre vonatkozó pénzügyi részei, támogatásai.

Az elemző szerint a Tesla elérheti a 45 dollár/kWh cellaköltséget is.

A berlini gyárlátogatás kapcsán azt írják, hogy jelenleg szűk színválasztékkal, ezres nagyságrendű Model Y készül hetente, két műszakban, öt napos munkarendben. Az év végére három műszakra és heti 5000-re emelkedhet a gyártási szám, jövőre pedig négy műszakkal, 24 órás, heti hét napos termeléssel fogják elérni az évi 500 ezres gyártási tempót. Úgy vélik, hogy idén 60-70 ezer autó készülhet a német gyárban.

Model Y gyártósor Berlinben. Forrás: Tesla

A Jefferies elemzője is úgy látja, hogy az első gigacasting növelheti majd meg jócskán az üzem hatékonyságát, de azt az ő kérdésükre sem erősítette meg az autógyártó, hogy érkeznek-e a BYD strukturális pakkjai, cellái, a berlini gyártósorra. Elemzésük szerint az olló nem szűkül, hanem nő a hagyományos autógyártók és a Tesla között, és a következő 3-5 évben piaci részesedéshez képest a profit aránytalanul nagy részét kaparinthatja meg a villanyautó gyártó. A Tesla előnye, hogy villanyautó kínálatuk nem a belsőégésű motoros üzletág eladásainak rovására megy és az elektromos autók profitcsökkentő elemek a kínálatban. Számításaik szerint 2023 – végére 2,3 milliós gyártási kapacitással rendelkezik majd a vállalat.

A Jefferies a legnagyobb kockázatot a cég vezetésben látja: Musk felett igazán senki nem gyakorol felügyeletet, kiszámíthatatlan a Twitteres kommunikációja, és szinte minden felett korlátlan döntési jogkörrel rendelkezik.

Gyökeres változás

A Deutsche Bankot talán már legalább névről ismerik olvasóink, de akkor, a rend kedvéért, a legnagyobb német bankról van szó, amely közel 1,4 billió dollárnyi vagyont kezel.

Az ő elemzőjük azt szűrte le a berlini látogatásból, hogy a Tesla európai gyára gyökeres változást hozhat a régióban, még jelentősebb tényezővé téve a villanyautó gyártót a kontinens piacán, és tovább növeli majd a cég egészének nyereségességét.

Elkészült a Giga Berlin főbejárata. Forrás: Tobias Lindh, Twitter.

Ők kérdezték a cég képviselőit a jelenlegi energiaválság hatásairól is, akik elismerték, hogy a potenciális gázhiány jelent némi kockázatot az európai üzemre nézve, de az amerikai és kínai gyárak révén van némi rugalmasságuk a piac ellátásában. (A Giga Berlin a gyártáshoz használt fémek megolvasztására földgázt használ, és azt sem nem nehéz belátni, hogy Sanghaj és Austin nem tudná teljes egészében kiváltani a berlini gyárat, hiszen akkor saját hazai piacuktól vonnák el a gyártási kapacitást – tesszük mi hozzá.)

Jelenleg azonban még mindig az a helyzet, hogy a növekvő gyártási kapacitásnál is jobban emelkedik a kereslet a termék iránt, mégpedig annak ellenére, hogy a vállalat jelentősen megemelte árait. Különösen igaz ez Amerikában, ahol a Biden csomag és az állami villanyautós támogatás újbóli elérhetősége a Tesla vásárlók részére tovább fűtheti a vásárlási kedvet – véli az elemző.

A Deutsche Bank szerint a Tesla idén 1,4 millió autót szállíthat le, ami ismét 50%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

A fentiekhez lazán kapcsolódó hír, hogy norvég útja után Elon Musk a napokban a Giga Berlinbe látogat.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.