A Tesla különböző gyáraiból rendszeresen szivárognak információk, hiszen több ezren, sokszor több tízezren dolgoznak ezekben az üzemekben. És akkor még a különböző beszállítóktól származó pletykákról még nem is beszéltünk. Most viszont kvázi hivatalosnak tekinthető információkat kaptunk a Giga Berlin kapcsán, pénzügyi elemzők egy csoportja ugyanis a múlt héten a cég vendégszeretetét élvezhette a német üzemben.
A UBS, a Jefferies és a Deutsche Bank is érdekes adatokat osztott meg befektetőiknek szóló jelentéseikben. Ezeknek egy része most nyilvánosságra került.
A legjövedelmezőbb
Amikor a Tesla a német főváros régióját választotta az európai gyár helyszínéül, sokan butaságnak tartották a döntést, mondván még az Unión belül is Németországban van az egyik legmagasabb bérszínvonal, úgyhogy majd jó drága lesz ott autót gyártani.
A cég saját adatai szerint azonban jó úton haladnak afelé, hogy az egy autóra jutó gyártási költség megközelítse a sanghajit a Giga Berlinben, és ezzel alacsonyabb legyen a fremontinál is. Mindeközben az autógyártó azt prognosztizálja, hogy Európában sokkal többen választanak drágább, jobban felszerelt autókat, mint Kínában, ezért itt könyvelhetik majd el a legnagyobb nyereséget autónként. Az 1.1 billió dollárnyi vagyont kezelő UBS befektetési bank elemzője a saját számításai alapján megerősíti a Tesla elméletét, és a látogatás után azt írja, hogy arra számít, hogy 2022 második felében már meg fogja haladni a 30%-ot a berlini gyártású autókon realizált haszon.
The scaffolding in front of the lobby at #GigaBerlin has been removed and the Tesla letters have been installed. pic.twitter.com/EW2bBhh19f
— Tobias Lindh (@tobilindh) August 29, 2022
A gyárban tett látogatás után úgy látják, hogy a cég remek úton halad a heti 5000 autós gyártási tempó felé, és a gyár egyes részei már a teljes kapacitásra, azaz a heti 10.000 autóra is fel vannak készülve.
A futószalagról 45 másodpercenként legördülő autókkal, 10 órás teljes gyártási idővel a Giga Berlin kétszer olyan hatékony mint a Volkswagen MEB platformos üzeme.
A gigacasting, azaz a présöntvény elemek használata az egyik fő tényező ebben, ezzel ugyanis egy hadseregnyi robotot takarítanak meg a váz hátsó részének gyártásakor. Az autógyártó azt tervezi, hogy az év végére nyolcra bővül az ehhez szükséges 6000 tonnás gépek száma, és megkezdhetik az autó orrészének gyártását is ezzel a technológiával, ami már lehetővé teszi a strukturális akkupakkok használatát is. Ehhez addigra már működni fog a 4680-as cellák helyi gyártása is.
Átalakítják az iparágat
A 440 milliárd dollárt kezelő Jefferies elemzője a gyárlátogatás után azt írja, hogy a Tesla vezető szerepet tölt be az autóipar átalakításában, és ennek kulcsa a források rendkívül hatékony felhasználása.
Az autógyártó tájékoztatása alapján bár Fremont üzemel a legnagyobb gyártási költséggel, a berlini és az austini gyártás idén 40%-ra, jövőre pedig 25%-ra csökkenti ennek arányát a cég teljes volumenét nézve. A Tesla három év alatt 60%-kal csökkentette az egy autóra jutó gyártási költségeket, mégpedig főleg a termékek gyártásra optimalizált tervezésének és az üzemek kialakításának köszönhetően. A nyersanyagok árának emelkedése ellenére kis mértékben csökkeni tudott az akkumulátorok előállítási költsége is.
Az új, 2024-re tervezett robotaxi platform kapcsán a cég újabb szinttel készül csökkenteni a gyártási költségeket, bár a végső termék reszletei még nincsenek kőbe vésve.
Az akkugyártás vertikális integrációja, és a gyárak helyi alkatrész és alapanyagbeszerzésének erőltetése tovább csökkenti a költségeket, miközben a cég nincs hozzáláncolva egyetlen akkufajtához sem, mind saját mind beszállítói forrásokból tud dolgozni. A következő időszakban már nem lesz az autógyártás miatt kiéheztetve az energiatároló üzletág, ráadásul ennek sikerét tovább erősíthetik a Biden kormány most elfogadott csomagjának erre vonatkozó pénzügyi részei, támogatásai.
Az elemző szerint a Tesla elérheti a 45 dollár/kWh cellaköltséget is.
A berlini gyárlátogatás kapcsán azt írják, hogy jelenleg szűk színválasztékkal, ezres nagyságrendű Model Y készül hetente, két műszakban, öt napos munkarendben. Az év végére három műszakra és heti 5000-re emelkedhet a gyártási szám, jövőre pedig négy műszakkal, 24 órás, heti hét napos termeléssel fogják elérni az évi 500 ezres gyártási tempót. Úgy vélik, hogy idén 60-70 ezer autó készülhet a német gyárban.
A Jefferies elemzője is úgy látja, hogy az első gigacasting növelheti majd meg jócskán az üzem hatékonyságát, de azt az ő kérdésükre sem erősítette meg az autógyártó, hogy érkeznek-e a BYD strukturális pakkjai, cellái, a berlini gyártósorra. Elemzésük szerint az olló nem szűkül, hanem nő a hagyományos autógyártók és a Tesla között, és a következő 3-5 évben piaci részesedéshez képest a profit aránytalanul nagy részét kaparinthatja meg a villanyautó gyártó. A Tesla előnye, hogy villanyautó kínálatuk nem a belsőégésű motoros üzletág eladásainak rovására megy és az elektromos autók profitcsökkentő elemek a kínálatban. Számításaik szerint 2023 – végére 2,3 milliós gyártási kapacitással rendelkezik majd a vállalat.
A Jefferies a legnagyobb kockázatot a cég vezetésben látja: Musk felett igazán senki nem gyakorol felügyeletet, kiszámíthatatlan a Twitteres kommunikációja, és szinte minden felett korlátlan döntési jogkörrel rendelkezik.
Gyökeres változás
A Deutsche Bankot talán már legalább névről ismerik olvasóink, de akkor, a rend kedvéért, a legnagyobb német bankról van szó, amely közel 1,4 billió dollárnyi vagyont kezel.
Az ő elemzőjük azt szűrte le a berlini látogatásból, hogy a Tesla európai gyára gyökeres változást hozhat a régióban, még jelentősebb tényezővé téve a villanyautó gyártót a kontinens piacán, és tovább növeli majd a cég egészének nyereségességét.
Ők kérdezték a cég képviselőit a jelenlegi energiaválság hatásairól is, akik elismerték, hogy a potenciális gázhiány jelent némi kockázatot az európai üzemre nézve, de az amerikai és kínai gyárak révén van némi rugalmasságuk a piac ellátásában. (A Giga Berlin a gyártáshoz használt fémek megolvasztására földgázt használ, és azt sem nem nehéz belátni, hogy Sanghaj és Austin nem tudná teljes egészében kiváltani a berlini gyárat, hiszen akkor saját hazai piacuktól vonnák el a gyártási kapacitást – tesszük mi hozzá.)
Jelenleg azonban még mindig az a helyzet, hogy a növekvő gyártási kapacitásnál is jobban emelkedik a kereslet a termék iránt, mégpedig annak ellenére, hogy a vállalat jelentősen megemelte árait. Különösen igaz ez Amerikában, ahol a Biden csomag és az állami villanyautós támogatás újbóli elérhetősége a Tesla vásárlók részére tovább fűtheti a vásárlási kedvet – véli az elemző.
A Deutsche Bank szerint a Tesla idén 1,4 millió autót szállíthat le, ami ismét 50%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A fentiekhez lazán kapcsolódó hír, hogy norvég útja után Elon Musk a napokban a Giga Berlinbe látogat.
Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.