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
auto

A Teslák beépített kamerarendszerét elsősorban a vezetéstámogatáshoz fejlesztették, de amióta az autógyártó másodlagos, vagyonvédelmi funkciókra is elkezdte ezeket használni, azóta folyik a vita, hogy Európában ez vajon legális-e, vagy sem.

Hollandiában úgy tűnik az.

Üdvözlik a változtatásokat

Egyes országokban már maga a dashcam funkció is illegális, máshol a jogvédőknek, vagy a hatóságoknak elsősorban az Őrszem üzemmóddal van kifogásuk, amely biztonsági kameraként őrzi az autót amíg parkolunk. Egy éve kicsit körbejártuk, mit lehet tudni az ilyen eszközök jogi státuszáról.

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

Bűnöző akinek kamera van az autójában?

Hollandiában hatósági vizsgálat indult az ügyben, az ottani adatvédelmi hatóság, az Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bírálta el, hogy megfelel-e a hatályos jogrendnek a Teslák kamerarendszere, pontosabban annak a vezetéstámogatáson kívüli használata – írta meg a Teslamag.de.

Hogy pontosan mikor kezdődött a vizsgálat, azt nem tudni, de az autógyártó időközben szűkítette a megfigyelőrendszer mozgásterét. Így most már nem elég egyszerűen a mozgás érzékelése, a kamerák Őrszem üzemmódban csak akkor kapcsolnak be, ha valaki megérinti az autót.  A hatóság szerint korábban, mivel a kamera folyamatosan rögzítette az elmúlt egy órát, a járókelőket tudtuk nélkül filmezték le, de a Tesla tulajdonosa akár utólag is végignézhette a felvételeket és például beláthatott valakinek az ablakán, megsértve a magánélethez való jogát.

A hatóság szerint az is a személyiségi jogokat védi, hogy a felvételt az autó a fényszórók villantásával és a központi kijelző teljes felületét betöltő üzenettel jelzi, így a járókelők tudhatnak róla, ha rögzítik a mozgásukat. A vizsgálat azt is megerősítette, hogy az autó 1-10 percnyi felvételt készít a tulajdonos beállítása szerint, ám azok az autóban maradnak, és nem fér hozzájuk az autógyártó.

A hatóság azt is megállapította, hogy a felvételekkel való visszaélésért alapvetően nem a Tesla, hanem a tulajdonos felel, de ezek esélyét véleményük tovább csökkentették az autógyártó módosításai.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.