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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Teslák beépített kamerarendszerét elsősorban a vezetéstámogatáshoz fejlesztették, de amióta az autógyártó másodlagos, vagyonvédelmi funkciókra is elkezdte ezeket használni, azóta folyik a vita, hogy Európában ez vajon legális-e, vagy sem.

Hollandiában úgy tűnik az.

Üdvözlik a változtatásokat

Egyes országokban már maga a dashcam funkció is illegális, máshol a jogvédőknek, vagy a hatóságoknak elsősorban az Őrszem üzemmóddal van kifogásuk, amely biztonsági kameraként őrzi az autót amíg parkolunk. Egy éve kicsit körbejártuk, mit lehet tudni az ilyen eszközök jogi státuszáról.

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

Bűnöző akinek kamera van az autójában?

Hollandiában hatósági vizsgálat indult az ügyben, az ottani adatvédelmi hatóság, az Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bírálta el, hogy megfelel-e a hatályos jogrendnek a Teslák kamerarendszere, pontosabban annak a vezetéstámogatáson kívüli használata – írta meg a Teslamag.de.

Hogy pontosan mikor kezdődött a vizsgálat, azt nem tudni, de az autógyártó időközben szűkítette a megfigyelőrendszer mozgásterét. Így most már nem elég egyszerűen a mozgás érzékelése, a kamerák Őrszem üzemmódban csak akkor kapcsolnak be, ha valaki megérinti az autót.  A hatóság szerint korábban, mivel a kamera folyamatosan rögzítette az elmúlt egy órát, a járókelőket tudtuk nélkül filmezték le, de a Tesla tulajdonosa akár utólag is végignézhette a felvételeket és például beláthatott valakinek az ablakán, megsértve a magánélethez való jogát.

A hatóság szerint az is a személyiségi jogokat védi, hogy a felvételt az autó a fényszórók villantásával és a központi kijelző teljes felületét betöltő üzenettel jelzi, így a járókelők tudhatnak róla, ha rögzítik a mozgásukat. A vizsgálat azt is megerősítette, hogy az autó 1-10 percnyi felvételt készít a tulajdonos beállítása szerint, ám azok az autóban maradnak, és nem fér hozzájuk az autógyártó.

A hatóság azt is megállapította, hogy a felvételekkel való visszaélésért alapvetően nem a Tesla, hanem a tulajdonos felel, de ezek esélyét véleményük tovább csökkentették az autógyártó módosításai.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.