PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 28. kedd

A Teslák beépített kamerarendszerét elsősorban a vezetéstámogatáshoz fejlesztették, de amióta az autógyártó másodlagos, vagyonvédelmi funkciókra is elkezdte ezeket használni, azóta folyik a vita, hogy Európában ez vajon legális-e, vagy sem.

Hollandiában úgy tűnik az.

Üdvözlik a változtatásokat

Egyes országokban már maga a dashcam funkció is illegális, máshol a jogvédőknek, vagy a hatóságoknak elsősorban az Őrszem üzemmóddal van kifogásuk, amely biztonsági kameraként őrzi az autót amíg parkolunk. Egy éve kicsit körbejártuk, mit lehet tudni az ilyen eszközök jogi státuszáról.

Bűnöző akinek kamera van az autójában?

Hollandiában hatósági vizsgálat indult az ügyben, az ottani adatvédelmi hatóság, az Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bírálta el, hogy megfelel-e a hatályos jogrendnek a Teslák kamerarendszere, pontosabban annak a vezetéstámogatáson kívüli használata – írta meg a Teslamag.de.

Hogy pontosan mikor kezdődött a vizsgálat, azt nem tudni, de az autógyártó időközben szűkítette a megfigyelőrendszer mozgásterét. Így most már nem elég egyszerűen a mozgás érzékelése, a kamerák Őrszem üzemmódban csak akkor kapcsolnak be, ha valaki megérinti az autót.  A hatóság szerint korábban, mivel a kamera folyamatosan rögzítette az elmúlt egy órát, a járókelőket tudtuk nélkül filmezték le, de a Tesla tulajdonosa akár utólag is végignézhette a felvételeket és például beláthatott valakinek az ablakán, megsértve a magánélethez való jogát.

A hatóság szerint az is a személyiségi jogokat védi, hogy a felvételt az autó a fényszórók villantásával és a központi kijelző teljes felületét betöltő üzenettel jelzi, így a járókelők tudhatnak róla, ha rögzítik a mozgásukat. A vizsgálat azt is megerősítette, hogy az autó 1-10 percnyi felvételt készít a tulajdonos beállítása szerint, ám azok az autóban maradnak, és nem fér hozzájuk az autógyártó.

A hatóság azt is megállapította, hogy a felvételekkel való visszaélésért alapvetően nem a Tesla, hanem a tulajdonos felel, de ezek esélyét véleményük tovább csökkentették az autógyártó módosításai.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.