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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nemrég írtunk róla, hogy a Fehér Ház és a Tesla megállapodása értelmében, az autógyártó több, mint 7000 töltőoszlopot nyit meg más márkák tulajdonosai előtt az Egyesült Államokban. Ám, míg a Teslának saját töltőcsatlakozója van, a többi gyártó a CCS1 szabványt támogatja, így nyitott kérdés volt, hogyan fogják ezt a problémát áthidalni.

Úgy tűnik jól spekuláltunk.

Egyszerű és olcsó

Természetesen létezik olyan, hivatalos adapter, amely alkalmassá teszi a CCS1-es töltőnyílással szerelt autókat a Superchargerek használatára, de nem lenne túl kényelmes és praktikus, ha minden autósnak vásárolnia kellene egy ilyet. Ennél sokkal egyszerűbb, ha a töltőállomást teszik kompatibilissé.

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

De hogyan lehet ezt elérni úgy, hogy a Teslák ettől még a megszokott módon tudják használni az oszlopokat?

Az egyik megoldás az lett volna, ha az európai V2 Superchargerek átalakításához hasonlóan minden töltőoszlop kapott volna egy második kábelt és töltőfejet is. Ám a cég ehelyett egy eddig közelebbről be nem mutatott Magic Dock nevű eszközt talált ki, amely a töltőoszlopra telepítve valahogy feloldja a problémát.

Az autógyártó szakemberei most már javában készülnek a nyitásra, ezért elkezdték a Magic Dock nyilvános tesztelését is – és így nem kellett sokat várni, hogy fotók is szülessenek erről. New York államban kapták lencsevégre a technikusokat, akik az átépítés után egy Model Y és egy Rivian R1T segítségével próbálták ki a megoldást.

A nem-Tesla tulajdonosok egyébként úgy használhatják majd a töltőket, ahogy ez itt Európában is működik a kiválasztott országokban. Azaz letöltik a Tesla applikációt, beregisztrálnak, és ezután már a kijelölt oszlopokat tudják is indítani a telefonjukkal.

De kell-e lennie náluk adapternek?

Nos a jelek szerint nem, ugyanis a Magic Dockról készült legelső fotó alapján egyértelmű, hogy a szerkezet úgy működik, ahogy nemrég tippeltük:

A dokkoló igazából egy CCS1 adaptert rejt, amibe a Tesla saját egyedi töltőcsatlakozója illeszkedik. Ha Teslás megy tölteni, a dokkoló reteszelődik, az oszlopban marad, így a sofőr ugyanúgy használja a töltőfejet mint korábban, semmit sem vesz észre az egészből. Azonban ha más márka autója áll ott, és a tulaj a telefonjáról indítaná a töltést, akkor a Tesla töltőfej reteszelődik az adapterben és az adaptert engedi el az oszlop, így az autós már egy az átalakítóval felszerelt, megtoldott töltőfejet emel le.

A Drive Tesla beszámolója szerint az átalakítás egyszerű és olcsó, mindössze egy új töltőkábel (fej) és a dokkoló kerül felszerelésre.

Az persze továbbra is kérdés, hogy mivel minden gyártó máshová helyezi a töltőcsatlakozót az autóján, vajon elég hosszú lesz-e az oszlopokon a kábel, hogy mindenki tudja használni.

Amerikában is megnyílnak a Superchargerek

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.