Számos példa létezik arra a világban, hogy milyen veszélyei vannak, ha egy vállalat olyan óriásira nő, hogy az adott ország gazdaságának meghatározó eleme lesz. Ezek a mamutvállalatok ugyanis nem csak egyszerűen gazdasági tényezők, de sokszor komoly befolyással rendelkeznek a politikára is. Gondoljunk csak a pár évvel ezelőtti hatalmas Samsung botrányra, amely nem csak a vállalatot, de a politikai elitet is megrengette. Azon túlzottan nem lepődünk meg, hogy a Toyotának is hatalmas súlya van a japán gazdaságban és politikában, de ha igazak a Reuters cikkében megfogalmazott állítások, akkor most úgy néz ki, hogy átléphettek egy határt. Frissítés: mint egy olvasónk felhívta rá a figyelmet, bár a Reuters hírére múlt hét pénteken hívták fel a figyelmünket, az tavaly júniusban jelent meg, ami elkerülte a figyelmünket. Az értesülést a hírportál nem módosította, vagy vonta vissza, így az írás érdemi részét változatlanul hagytuk. Csak lobbizás, vagy fenyegetés? „Tegnap beszéltem Toyoda elnök úrral, és azt mondta, hogy a JAMA [a japán autógyártók szövetsége] nem tud olyan kormányt támogatni, amelyik elutasítja a hibrideket” – mondta Amari Akira, a japánt kormányzó LDP volt minisztere és befolyásos tagja a párt múlt júniusi gazdasági tanácskozásán. „Ha nem tesszük egyértelművé, [hogy támogatjuk a hibrideket is] akkor a JAMA teljes erejével fel fog lépni ellenünk” – folytatta a politikus. A fentiek egy a Reuters birtokába került hangfelvételen hangzottak el, amelynek eredetiségét elismerte az érintett politikus is, aki a hírportálnak úgy fogalmazott, hogy Toyoda úr csak annak adott hangot, hogy „rendkívül elégedetlen lenne”, ha a kormány készülő 2035-ös terveiből kimaradnának a hibridek. A tervezet eredetileg azt célozta meg, hogy 2035 után az EU-hoz, Az Egyesült Királysághoz, és több jelentős gazdasági térséghez, így például Kaliforniához hasonlóan Japán is már csak tisztán elektromos járműveket engedjen forgalomba helyezni, ám a beszélgetés után a szövegen változtattak és az elektromosat az „úgynevezett elektromos” szerkezetre cserélték, amelybe már beleférnek a hibridek is. A beszámolók szerint a Toyota amellett érvelt a kormányzó erőknek, hogy nem a belsőégésű motor, hanem csak a fosszilis üzemanyagok a hibásak a környezeti károk kapcsán, ezért hidrogénből kellene előállítaniuk e-benzint, amelyekkel a gyártó hibridjei 100%-ban tiszták lennének. Bár a szintetikus üzemanyagok valóban tisztábban égnek, mint a fosszilis testvéreik, előállításuk drága, energiaigényes és a nap végén bármilyen benzint is égetünk el, az CO2-t juttat a levegőbe. Porhintés az e-benzin? A The ICCT, egy a fenntartható közlekedésért munkálkodó független nonprofit szervezet, állásfoglalása arra is emlékeztet, hogy bár papíron vonzónak hangzik, hogy zöld árammal hidrogént, vagy e-benzint gyártsunk, előbbi esetén a befektetett energia negyede, utóbbinál a fele veszendőbe megy. Ahogy fogalmaznak, az e-benzinnél ötször hatékonyabb, ha ugyanazt az áramot akkumulátoros autókba töltjük. A Reuters megkereste az ügyben a JAMA-t és a Toyotát is. A szövetség úgy reagált, hogy a japán autóipar elkötelezett amellett, hogy 2050-re karbonsemleges legyen, de fontos, hogy ne szűkítsék le az opciókat egy technológiára. A Toyota a JAMA-hoz irányította a hírügynökséget. A Lexus vezeti át a Toyotát a villanykorszakba Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!