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
auto
2024. 04. 20. szombat

Számos példa létezik arra a világban, hogy milyen veszélyei vannak, ha egy vállalat olyan óriásira nő, hogy az adott ország gazdaságának meghatározó eleme lesz. Ezek a mamutvállalatok ugyanis nem csak egyszerűen gazdasági tényezők, de sokszor komoly befolyással rendelkeznek a politikára is. Gondoljunk csak a pár évvel ezelőtti hatalmas Samsung botrányra, amely nem csak a vállalatot, de a politikai elitet is megrengette.

Azon túlzottan nem lepődünk meg, hogy a Toyotának is hatalmas súlya van a japán gazdaságban és politikában, de ha igazak a Reuters cikkében megfogalmazott állítások, akkor most úgy néz ki, hogy átléphettek egy határt.

Frissítés: mint egy olvasónk felhívta rá a figyelmet, bár a Reuters hírére múlt hét pénteken hívták fel a figyelmünket, az tavaly júniusban jelent meg, ami elkerülte a figyelmünket. Az értesülést a hírportál nem módosította, vagy vonta vissza, így az írás érdemi részét változatlanul hagytuk.

Csak lobbizás, vagy fenyegetés?

„Tegnap beszéltem Toyoda elnök úrral, és azt mondta, hogy a JAMA [a japán autógyártók szövetsége] nem tud olyan kormányt támogatni, amelyik elutasítja a hibrideket” – mondta Amari Akira, a japánt kormányzó LDP volt minisztere és befolyásos tagja a párt múlt júniusi gazdasági tanácskozásán. „Ha nem tesszük egyértelművé, [hogy támogatjuk a hibrideket is] akkor a JAMA teljes erejével fel fog lépni ellenünk” – folytatta a politikus.

A fentiek egy a Reuters birtokába került hangfelvételen hangzottak el, amelynek eredetiségét elismerte az érintett politikus is, aki a hírportálnak úgy fogalmazott, hogy Toyoda úr csak annak adott hangot, hogy „rendkívül elégedetlen lenne”, ha a kormány készülő 2035-ös terveiből kimaradnának a hibridek. A tervezet eredetileg azt célozta meg, hogy 2035 után az EU-hoz, Az Egyesült Királysághoz, és több jelentős gazdasági térséghez, így például Kaliforniához hasonlóan Japán is már csak tisztán elektromos járműveket engedjen forgalomba helyezni, ám a beszélgetés után a szövegen változtattak és az elektromosat az „úgynevezett elektromos” szerkezetre cserélték, amelybe már beleférnek a hibridek is.

A beszámolók szerint a Toyota amellett érvelt a kormányzó erőknek, hogy

nem a belsőégésű motor, hanem csak a fosszilis üzemanyagok a hibásak a környezeti károk kapcsán, ezért hidrogénből kellene előállítaniuk e-benzint, amelyekkel a gyártó hibridjei 100%-ban tiszták lennének.

Bár a szintetikus üzemanyagok valóban tisztábban égnek, mint a fosszilis testvéreik, előállításuk drága, energiaigényes és a nap végén bármilyen benzint is égetünk el, az CO2-t juttat a levegőbe.

Porhintés az e-benzin?

A The ICCT, egy a fenntartható közlekedésért munkálkodó független nonprofit szervezet, állásfoglalása arra is emlékeztet, hogy bár papíron vonzónak hangzik, hogy zöld árammal hidrogént, vagy e-benzint gyártsunk, előbbi esetén a befektetett energia negyede, utóbbinál a fele veszendőbe megy. Ahogy fogalmaznak, az e-benzinnél ötször hatékonyabb, ha ugyanazt az áramot akkumulátoros autókba töltjük.

A Reuters megkereste az ügyben a JAMA-t és a Toyotát is. A szövetség úgy reagált, hogy a japán autóipar elkötelezett amellett, hogy 2050-re karbonsemleges legyen, de fontos, hogy ne szűkítsék le az opciókat egy technológiára. A Toyota a JAMA-hoz irányította a hírügynökséget.

A Lexus vezeti át a Toyotát a villanykorszakba

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.