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
auto
2024. 07. 27. szombat

Számos példa létezik arra a világban, hogy milyen veszélyei vannak, ha egy vállalat olyan óriásira nő, hogy az adott ország gazdaságának meghatározó eleme lesz. Ezek a mamutvállalatok ugyanis nem csak egyszerűen gazdasági tényezők, de sokszor komoly befolyással rendelkeznek a politikára is. Gondoljunk csak a pár évvel ezelőtti hatalmas Samsung botrányra, amely nem csak a vállalatot, de a politikai elitet is megrengette.

Azon túlzottan nem lepődünk meg, hogy a Toyotának is hatalmas súlya van a japán gazdaságban és politikában, de ha igazak a Reuters cikkében megfogalmazott állítások, akkor most úgy néz ki, hogy átléphettek egy határt.

Frissítés: mint egy olvasónk felhívta rá a figyelmet, bár a Reuters hírére múlt hét pénteken hívták fel a figyelmünket, az tavaly júniusban jelent meg, ami elkerülte a figyelmünket. Az értesülést a hírportál nem módosította, vagy vonta vissza, így az írás érdemi részét változatlanul hagytuk.

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

Csak lobbizás, vagy fenyegetés?

„Tegnap beszéltem Toyoda elnök úrral, és azt mondta, hogy a JAMA [a japán autógyártók szövetsége] nem tud olyan kormányt támogatni, amelyik elutasítja a hibrideket” – mondta Amari Akira, a japánt kormányzó LDP volt minisztere és befolyásos tagja a párt múlt júniusi gazdasági tanácskozásán. „Ha nem tesszük egyértelművé, [hogy támogatjuk a hibrideket is] akkor a JAMA teljes erejével fel fog lépni ellenünk” – folytatta a politikus.

A fentiek egy a Reuters birtokába került hangfelvételen hangzottak el, amelynek eredetiségét elismerte az érintett politikus is, aki a hírportálnak úgy fogalmazott, hogy Toyoda úr csak annak adott hangot, hogy „rendkívül elégedetlen lenne”, ha a kormány készülő 2035-ös terveiből kimaradnának a hibridek. A tervezet eredetileg azt célozta meg, hogy 2035 után az EU-hoz, Az Egyesült Királysághoz, és több jelentős gazdasági térséghez, így például Kaliforniához hasonlóan Japán is már csak tisztán elektromos járműveket engedjen forgalomba helyezni, ám a beszélgetés után a szövegen változtattak és az elektromosat az „úgynevezett elektromos” szerkezetre cserélték, amelybe már beleférnek a hibridek is.

A beszámolók szerint a Toyota amellett érvelt a kormányzó erőknek, hogy

nem a belsőégésű motor, hanem csak a fosszilis üzemanyagok a hibásak a környezeti károk kapcsán, ezért hidrogénből kellene előállítaniuk e-benzint, amelyekkel a gyártó hibridjei 100%-ban tiszták lennének.

Bár a szintetikus üzemanyagok valóban tisztábban égnek, mint a fosszilis testvéreik, előállításuk drága, energiaigényes és a nap végén bármilyen benzint is égetünk el, az CO2-t juttat a levegőbe.

Porhintés az e-benzin?

A The ICCT, egy a fenntartható közlekedésért munkálkodó független nonprofit szervezet, állásfoglalása arra is emlékeztet, hogy bár papíron vonzónak hangzik, hogy zöld árammal hidrogént, vagy e-benzint gyártsunk, előbbi esetén a befektetett energia negyede, utóbbinál a fele veszendőbe megy. Ahogy fogalmaznak, az e-benzinnél ötször hatékonyabb, ha ugyanazt az áramot akkumulátoros autókba töltjük.

A Reuters megkereste az ügyben a JAMA-t és a Toyotát is. A szövetség úgy reagált, hogy a japán autóipar elkötelezett amellett, hogy 2050-re karbonsemleges legyen, de fontos, hogy ne szűkítsék le az opciókat egy technológiára. A Toyota a JAMA-hoz irányította a hírügynökséget.

A Lexus vezeti át a Toyotát a villanykorszakba

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.