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
auto
2024. 05. 29. szerda

Három hét múlva korszakváltáshoz érkezik a Ford

elektromos autó

A Ford európai átalakulásának egyik legfontosabb lépése új elektromos portfoliójának bevezetése lesz. Azt már évek óta tudjuk, hogy az első típusok a Volkswagen MEB platformjára épülnek és valahol az ID.4 környékén kell majd keresnünk őket, de eddig sok konkrétumot nem tudtunk meg róluk.

Három hét múlva azonban bemutatják az új modelleket.

Március 21.

A Ford kölni gyárának több, mint egymilliárd eurós átalakítása már évek óta folyik, a háttérben pedig az autógyártó folyamatosan dolgozott az – állítólag – Explorer E és Explorer E Sport modelleken, amelyeket mi az ID.4 és ID.5 rokonaiként várunk.

De fontos megjegyezni, hogy bár a platformot a német óriás szállítja, itt nem az ID sorozat átlogózott testvéreire kell számítani, mivel a Ford teljesen önálló autókat fejlesztett a meglévő alapokra.

Hogy platform alatt pontosan mit kell érteni az jó kérdés, hiszen azt egyelőre nem tudjuk, hogy a Ford a saját villanymotorjait, inverterét, felfüggesztését használja-e, illetve arról sincs információnk, hogy esetleg a saját akkugyártó partnerük celláiból saját akkupakkot építenek-e. De az biztos, hogy az alváztól felfelé, a kasztni és az utastér az Ford lesz, nem Volkswagen. Érdekes kérdés, hogy az új kocsik megkapják-e a Mach-e meglehetősen jól sikerült, Android alapú infotainment rendszerét, vagy a kevésbé népszerű wolfsburgi csomag érkezik-e itt is.

Jó hír, hogy ezeknek a kérdéseknek egy jó részére valószínűleg választ kapunk március 21-én, az autógyártó ugyanis három hét múlva lerántja a leplet az első új modellről, modellekről.

A korábbi hírek arról szóltak, hogy kereskedelmi forgalomba idén nyár végén, ősszel kerülhetnek az új típusok, és több régi nagy név nyugdíjba vonul a Ford kínálatából.

Teljesen átalakulhat a Ford európai kínálata

Utolsó dobás?

A Ford immár több mint 100 éve van jelen Európában – 1909-ben alapították meg brit, majd 1912-ben német leányvállalatukat, amelyek 1967-ben Ford of Europe néven egyesültek. A vállalat egy jelentős haszongépjármű-gyártó bázisa található Törökországban, a kölni gyár mellett pedig Romániában (Craiova), Spanyolországban (Valencia) és a német Saarlouis-ban rendelkezik még személyautó gyártással – utóbbi üzem azonban a Focus 2025-ös megszűnésével bezár, jelenleg éppen vevőt keres.

Fájdalmas évek állnak a Ford előtt

Az Egyesült Királyságban a márka három helyszínen van jelen: Dagenhamben készülnek a Fordok motorjai, Halewoodban pedig a váltói, a Dunton Technical Center pedig egy fejlesztő központ amely a belsőégésű motorok új generációiért is felel. Így kérdés milyen jövőt szán ezeknek a lokációknak az autógyártó 2030 után, amikor Európában már csak elektromos modelleket kíván forgalmazni.

Az elmúlt tíz évben a Ford of Europe eladási számai harmadával, 1 millió környékére estek vissza, és az európai üzletág két év kivételével veszteséges, vagy épphogy nullszaldós volt. A költséghatékonyság jegyében – és, hogy időt is nyerjenek – a vállalat a Volkswagen MEB platformjára fejleszti első két új európai modelljét, és mintegy 3800 mérnöktől és irodai dolgozótól válik meg.

3800 embert küld el a Ford Európában

A Ka, a C-Max és a Mondeo már az elmúlt években elköszöntek, a Focus és a Fiesta pedig a következő pár évben fejezi be pályafutását. Ezek a modellek nagyrészt utód nélkül szűnnek meg, a vállalat ugyanis stratégiát vált, és már nem akar minden szegmensben jelen lenni Európában.

Egyelőre úgy néz ki, hogy a nagyon drága Mustang Mach-e mellett, a népszerű, középméretű crossover piacot célozzák meg az Explorer E és Explorer E Sport elektromos modellekkel, a meglévő kínáltból pedig a Kuga és Puma sikeres hibrid változatai maradhatnak gyártásban az évtized végéig.

A fentiek alapján így elmondható, hogy nem csak a hajtáslánc és a modellkínálat terén érkezik fordulóponthoz a Ford európai története az évtized közepére. Ha a váltás sikeres lesz, akkor szűkebb palettával, kisebb gyártóként, de anyagilag sikeresen és hosszú távon maradhat a kontinens piacán az ovális kék márka. Ha viszont az új modellek nem hozzák meg a kívánt sikert, akkor nem elképzelhetetlen, hogy a GM példáját követve kivonulnak Európából, és csak a vegyesvállalatban üzemeltetett haszongépjármű portfólió marad, hiszen ez évek óta piacvezető.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.