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 2021-ben jelentették be, 2024-ben kerül gyártásba a Stellantis első, új, teljesen elektromosra tervezett platformja, amelyre akár évi kétmillió autó is épülhet. A cég vezetője szerint most kezdődik csak az igazi verseny a villanyautó piacon. Mediumra kérték A Stellantis két éve, 2021 júliusában beszélt először új elektromos platformstratégiájáról. A 14 márkát átölelő konszern eddig abba a csoportba tartozott, akik platformjaikat többféle meghajtás kiszolgálására tervezték. Az ún. multi-energy-platform megoldásokra épülhetett hagyományos, hibrid, vagy elektromos autó is, ám ez számos kompromisszumot jelentett. Két éve jelentették be a startégiát. A négy, STLA Small, STLA Medium, STLA Large és STLA Frame platformok bevezetése azonban ezen változtatni készül. A vállalat most a középső Medium megoldást indította útjára, és ez nem véletlen, hiszen ez szolgálja majd ki a C, és részben a D szegmenst is, amely elmondásuk szerint a globális autóeladások majd’ felét teszi ki – csak a Stellantis 26 különböző típust kínál ebben a két szegmensben. Az STLA Medium minden Stellantis márkában, több kontinens több gyárában is megjelenik majd, és akár évi kétmillió autó is épülhet rá. Az új platform legfőbb előnye a rugalmasság, és az, hogy tisztán elektromosra tervezték – véli a gyártó. Így akár egy 4,3 méteres autóba is rakhatnak 98 kWh-s akkut és 750 mm átmérőjű kereket. Az erre épülő autók mérete, formája, teljesítménye és hatótávja széles keretek között változhat: Hossz: 4,3-4,9 m Tengelytáv: 2,7-2,9 m Hasmagasság: akár 220 mm Akku: 2 méretben, a nagyobb 98 kWh Vegyes hatótáv: 500, illetve 700 km WLTP Autópálya hatótáv: akár 500 km Fogyasztás: akár <14 kWh/100 km 20-80% töltési idő: akár 27 perc Meghajtás: első, vagy összkerék, 160-285 kW (215-382 LE) Kerékátmérő: akár 750 mm A gördeszka padlólemez alá kerülő akkupakk úgy lett kialakítva, hogy abba a jövőben bármilyen új akkutechnológia kerülhessen, beleértve a nikkel és kobaltmentes, valamint szilárdtest cellákat is. Utóbbi kapcsán Carlos Tavares vezérigazgató szerint 2026-ban indulhat meg a piaci bevezetés. A platform, költségmegfontolásokból, jelenleg 400 voltos technológiát használ, de később átalakítható 800 voltosra is. A cél még mindig az, hogy a vállalat 2030-ra Európában 100, Amerikában 50 százalékban tisztán elektromos autók gyártására álljon át. Ennek keretében még 2024 vége előtt megérkezik a boltokba az első STLA Medium platformos autó, az új Peugeot 3008, amelyet 2025-ben az Opel Grandland X követ majd. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!