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
auto
2024. 05. 04. szombat

Itt a Stellantis első villanyautós platformja

elektromos autó

2021-ben jelentették be, 2024-ben kerül gyártásba a Stellantis első, új, teljesen elektromosra tervezett platformja, amelyre akár évi kétmillió autó is épülhet.

A cég vezetője szerint most kezdődik csak az igazi verseny a villanyautó piacon.

Mediumra kérték

A Stellantis két éve, 2021 júliusában beszélt először új elektromos platformstratégiájáról. A 14 márkát átölelő konszern eddig abba a csoportba tartozott, akik platformjaikat többféle meghajtás kiszolgálására tervezték. Az ún. multi-energy-platform megoldásokra épülhetett hagyományos, hibrid, vagy elektromos autó is, ám ez számos kompromisszumot jelentett.

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

Két éve jelentették be a startégiát.

A négy, STLA Small, STLA Medium, STLA Large és STLA Frame platformok bevezetése azonban ezen változtatni készül. A vállalat most a középső Medium megoldást indította útjára, és ez nem véletlen, hiszen ez szolgálja majd ki a C, és részben a D szegmenst is, amely elmondásuk szerint a globális autóeladások majd’ felét teszi ki – csak a Stellantis 26 különböző típust kínál ebben a két szegmensben. Az STLA Medium minden Stellantis márkában, több kontinens több gyárában is megjelenik majd, és akár évi kétmillió autó is épülhet rá.

Az új platform legfőbb előnye  a rugalmasság, és az, hogy tisztán elektromosra tervezték – véli a gyártó. Így akár egy 4,3 méteres autóba is rakhatnak 98 kWh-s akkut és 750 mm átmérőjű kereket. Az erre épülő autók mérete, formája, teljesítménye és hatótávja széles keretek között változhat:

  • Hossz: 4,3-4,9 m
  • Tengelytáv: 2,7-2,9 m
  • Hasmagasság: akár 220 mm
  • Akku: 2 méretben, a nagyobb 98 kWh
  • Vegyes hatótáv: 500, illetve 700 km WLTP
  • Autópálya hatótáv: akár 500 km
  • Fogyasztás: akár <14 kWh/100 km
  • 20-80% töltési idő: akár 27 perc
  • Meghajtás: első, vagy összkerék, 160-285 kW (215-382 LE)
  • Kerékátmérő: akár 750 mm

A gördeszka padlólemez alá kerülő akkupakk úgy lett kialakítva, hogy abba a jövőben bármilyen új akkutechnológia kerülhessen, beleértve a nikkel és kobaltmentes, valamint szilárdtest cellákat is. Utóbbi kapcsán Carlos Tavares vezérigazgató szerint 2026-ban indulhat meg a piaci bevezetés.

A platform, költségmegfontolásokból, jelenleg 400 voltos technológiát használ, de később átalakítható 800 voltosra is.

A cél még mindig az, hogy a vállalat 2030-ra Európában 100, Amerikában 50 százalékban tisztán elektromos autók gyártására álljon át. Ennek keretében még 2024 vége előtt megérkezik a boltokba az első STLA Medium platformos autó, az új Peugeot 3008, amelyet 2025-ben az Opel Grandland X követ majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.