Megérkeztek azok a hatalmas prés-öntő gépek a Volvo svéd gyárába, amelyek még annál is nagyobbak, mint amelyekkel a Tesla Model Y készül. Nem csak az Idra van a világon, ezeket a svájci Bühler szállította. Nagy, még nagyobb A nyomásos öntéssel készülő alkatrészeket nem a Tesla találta fel, de az amerikai autógyártó volt az első, amely hatalmas vázelemeket, a Model Y hátulját, illetve egyes verziók elejét is így készítette el. Az újítás előnye, hogy akár 70-100 különálló, korábban egyenként összeillesztett darabot egyben lehet elkészíteni, ami nemcsak gyorsabb és olcsóbb, de precízebb is. Ám ennek a módszernek a bevezetése koránt sem volt triviális, hiszen az ekkora présöntvények elkészítéséhez tovább kellett fejleszteni az öntvényeket és a technológiát is.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 Azóta már másoknak is megjött a kedve ehhez a gyártási módszerhez, hogy csak pár példát említsünk, a világ két legnagyobb autógyártója, a Toyota és a Volkswagen is hasonló megoldásra készül 2026 környékére tervezett modelljeinél, de a Volvonál is látnak benne fantáziát. Bühler Carat 840. Forrás Bühler A svédek tavaly májusban jelentették be, hogy a svájci Bühlertől rendeltek ilyen berendezéseket a Torslandában található gyárukba, a Carat 840-esek pedig 8400 tonnás erővel készítik az elemeket, amelyekhez képest a Giga Berlin 6000 tonnás Idra gépei gyerekjátéknak tűnhetnek. Persze a Cybertruckhoz a Tesla már ennél is nagyobb 9000+ tonnás szörnyetegeket rendelt az olasz Idrától, de a svájci szerszámgyártó sem akar lemaradni, létezik egy Carat 920-as modell is, amely a modellszámból kiindulva legalább ennyit tudhat. Bühler Carat 840. Forrás Bühler A két, 7,6 méter magas Carat 840-est, most, közel másfél évvel a megrendelés bejelentése után szállították le, és a darabokban érkező gépeket 120 kamion tudta eljuttatni a gyárba – egy-egy présgép összeszerelve 1000 tonnát nyom. A berendezések 200 kg alumíniumot tudnak formába önteni mindössze két perc alatt – írja a Bühler LinkedIn oldala. Volvo gigacasting illusztráció. Forrás: Volvo A fejlesztés jelentőségét azzal érzékeltette a svéd autógyártó, hogy szerintük ez nagyjából annyira fontos lépés a gyártástechnológiában, mint amikor fáról acélra váltottak az autógyártásban. Volvo gigacasting illusztráció. Forrás: Volvo Mikael Fermer a Volvo platformjainak tervezője azt is elmondta, hogy amellett, hogy 75 százalékkal gyorsabban készül el így egy-egy elem, az autó egésze könnyebb is lesz. A vállalat egyelőre nem árulta el, hogy mely modellekhez használja majd az új gépeket, de a svéd carup.se úgy tudja, valószínűleg a még be nem mutatott EX60, illetve egyéb új elektromos modellek lesznek majd ezek. A gépek éles használata 2025-től indul. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!