A Volkswagen akkutechnológiájáért és cellagyártásáért felelős leányvállalata, a PowerCo, és a belga Umicore közös vegyesvállalata, az IONWAY úgy döntött, hogy Lengyelországban épít gyárat. Ez lesz a közös projekt első üzeme. Alapozó A Volkswagen PowerCo nevű cége Európában, illetve Kanadában is akkugyárakat épít, hogy cellákkal lássa el az autógyártó elektrifikációs terveit. Ám a cellák alapanyagai sok esetben még mindig Kínából érkeznek, ezért egyre fontosabb ezek helyi gyártásának felfuttatása, amelyet az Európai Unió is több programmal támogat.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 Fent az Umicore meglévő gyára, a kép alján pedig az IONWAY új üzemének látványterve látható. Forrás: Umicore. Ahogy arról nemrég beszámoltunk a Rajna völgyében nagymennyiségű lítiumot találtak, amely kitermelésnek előkészítése már folyamatban van. Ám a nyersanyag bányászata egy dolog, ezután azt még fel kell dolgozni, finomítani kell, ami jelenleg szintén leginkább Kínában történik. Szerencsére több lítiumfinomító épül már Európában is, így a lánc következő puzzle darabja kerül a helyére. Engedélyt kapott Európa első lítiumfinomítója De a különböző finomítókból még mindig nem a cellagyárba vándorolnak az alapanyagok, hiszen általában külön üzem készít ezekből kész mixeket az anódnak, illetve a katódnak. Ezeket már a cellagyár viszi fel a réz, illetve alumínium szalagra, amelyeket feltekercselve akkucellát kapunk. Az IONWAY gyára ezt a hiányzó láncszemet készül pótolni, ez ugyanis egy ún. CAM, azaz aktív katód alapanyagot elállító gyár lesz. Az Umicore-nak már jelenleg is van egy ilyen gyára a lengyel Nysában, és elvileg ez fogja ellátni a PowerCo 2025-ben nyíló német salzgitteri cellagyárát. Most a két cég közös vegyesvállalata ennek szomszédságába húz fel egy újabb CAM gyárat 1,35 milliárd euróból, amely az évtized végére 900 embert fog foglalkoztatni. A lengyel kormány 350 millió euróval járul hozzá a projekthez. Az IONWAY azt tervezi, hogy az évtized végére 160 GWh CAM termelést épít ki az EU-ban, ami 2,2 millió autó legyártásához elegendő katód alapanyagot tud majd előállítani. A lengyel gyárat az Umicore finn finomítói fogják ellátni alapanyaggal. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!