PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 30. kedd

Lengyelországban építi fel akkugyárainak alapanyagüzemét a Volkswagen

elektromosautó-akkumulátor

A Volkswagen akkutechnológiájáért és cellagyártásáért felelős leányvállalata, a PowerCo, és a belga Umicore közös vegyesvállalata, az IONWAY úgy döntött, hogy Lengyelországban épít gyárat.

Ez lesz a közös projekt első üzeme.

Alapozó

A Volkswagen PowerCo nevű cége Európában, illetve Kanadában is akkugyárakat épít, hogy cellákkal lássa el az autógyártó elektrifikációs terveit. Ám a cellák alapanyagai sok esetben még mindig Kínából érkeznek, ezért egyre fontosabb ezek helyi gyártásának felfuttatása, amelyet az Európai Unió is több programmal támogat.

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

Fent az Umicore meglévő gyára, a kép alján pedig az IONWAY új üzemének látványterve látható. Forrás: Umicore.

Ahogy arról nemrég beszámoltunk a Rajna völgyében nagymennyiségű lítiumot találtak, amely kitermelésnek előkészítése már folyamatban van. Ám a nyersanyag bányászata egy dolog, ezután azt még fel kell dolgozni, finomítani kell, ami jelenleg szintén leginkább Kínában történik. Szerencsére több lítiumfinomító épül már Európában is, így a lánc következő puzzle darabja kerül a helyére.

Engedélyt kapott Európa első lítiumfinomítója

De a különböző finomítókból még mindig nem a cellagyárba vándorolnak az alapanyagok, hiszen általában külön üzem készít ezekből kész mixeket az anódnak, illetve a katódnak. Ezeket már a cellagyár viszi fel a réz, illetve alumínium szalagra, amelyeket feltekercselve akkucellát kapunk.

Az IONWAY gyára ezt a hiányzó láncszemet készül pótolni, ez ugyanis egy ún. CAM, azaz aktív katód alapanyagot elállító gyár lesz.

Az Umicore-nak már jelenleg is van egy ilyen gyára a lengyel Nysában, és elvileg ez fogja ellátni a PowerCo 2025-ben nyíló német salzgitteri cellagyárát. Most a két cég közös vegyesvállalata ennek szomszédságába húz fel egy újabb CAM gyárat 1,35 milliárd euróból, amely az évtized végére 900 embert fog foglalkoztatni. A lengyel kormány 350 millió euróval járul hozzá a projekthez.

Az IONWAY azt tervezi, hogy az évtized végére 160 GWh CAM termelést épít ki az EU-ban, ami 2,2 millió autó legyártásához elegendő katód alapanyagot tud majd előállítani. A lengyel gyárat az Umicore finn finomítói fogják ellátni alapanyaggal.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.