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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Kína haragjától int a BMW

egyéb

A BMW-t is megtalálta az EU a napokban indult kínai villanyautóexport-vizsgálat kapcsán, ráadásul rendkívül szűk, egy hetes határidőt szabtak a feltett kérdések megválaszolására.

A német gyártó szerint csúnya vége lehet ennek az ügynek.

Nagyobb lehet, mint gondolják

Ahogy arról a napokban beszámoltunk, az Európai Unió vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy vajon a kínai állam a versenyszabályokat megszegve támogatja-e az ország autóiparát, hogy olcsó villanyautókkal áraszthassa el az exportpiacokat.

A vizsgálatnak azonban, értelemszerűen, nem csak a kínai márkák, hanem minden olyan autógyártó tárgya, amely Kínából importál autókat Európába. Ezek között van a BMW is, amely az iX3-ast készíti Senjangban, illetve a Mini egyes elektromos változatait készül a Great Wall Motorral közös vegyesvállalatban gyártani.

A BMW kínai gyára.

A bajorok Kínából érkező importja egyébként a cég méretéhez képest egyelőre nem jelentős, tavaly mindössze 15-20 ezer autót érintett. A BMW pénzügyi igazgatója, Walter Mertl ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy

az EU vizsgálat visszaüthet, mint egy bumeráng, és az ellenlépés jobban fog fájni, mint azt sokan gondolják – írja az Auto News Europe.

A szakember emlékeztet rá, hogy bár a kínai autók nagyrészt helyben gyártott alkatrészekből készülnek, vannak olyan összetevők is, amelyek Európából érkeznek Ázsiába, így Kína válaszlépései ezeket is veszélyeztethetik.

BMW iX3 – made in China.

A vizsgálat egyébként a BMW mellett például a Teslát, a Renault leányvállalatát a Daciát is közvetlenül érinti, de hagyományos modelljeiken keresztül egy kínai válaszlépés nehéz helyzetbe hozhatja a bajorokon kívül a Mercedest és a Volkswagen Csoportot is, amelyek legnagyobb piaca az ázsiai ország.

Ugyan a német prémium gyártók egy része helyi vegyesvállalatokkal is rendelkeznek, de több modellt Európából importálnak Kínába. Tavaly itt kelt el a Mercedes S-osztály, a BMW 7-es sorozat, illetve minden legyártott Audi harmada, például 10 ezer Neckarsulmban gyártott A8 is. A Mercedes 750 ezer autót adott el Kínában, amelyek 20 százaléka import volt, de az országban eladott BMW-k harmada sem ott készült, a Porsche pedig – amely a világon a legtöbb autót ezen a piacon adja el – egyáltalán nem rendelkezik lokális gyártással, mindent külföldről szállít az országba – emlékeztet az Auto News Europe az esetleges kínai válaszlépések hatásait elemző cikke.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.