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 A Tesla idén márciusban küldte ki autóira azt az ingyenes frissítést, ami adaptív funkciót adott a cég LED mátrix fényszóróihoz. Most tovább okosodik ez a szolgáltatás. Szoftverből Adaptív LED mátrix fényszórókat már vagy egy évtizede használnak az autóiparban, és a luxus, illetve prémium modellek után azért elkezdett szépen lassan leszivárogni ez a technológia a középkategória jobban felszerelt típusai közé is. Az adaptív rendszerek lényege, hogy a távolsági fényszórót nem csak ki-be kapcsolgatja, amikor valaki a közelünkbe ér, hanem intelligensen, a fénysugárnak csak azt a részét iktatja ki, ami elvakítaná a másik autóst. A többi bekapcsolva marad, így növelve a biztonságot. A Tesla 2020 vége, 2021 eleje óta szereli a Model 3 és Y típusokat ilyen hardverrel, a Model S a 2021 első negyedévében bejelentett Palladium frissítéssel, a Model X pedig csak később, 2023 közepén kapta meg ezt a megoldást. Persze a hardver egy dolog, a Tesla soha nem árult ilyen extrát, nem volt a specifikációk között ilyen tudás, a pletykák szerint az autógyártó célja a fejlesztéssel az volt, hogy ugyanaz a lámpatest jó legyen a bal és jobbkormányos piacokon is. Mégis, sokan várták, hogy egyszer majd okosabbak lesznek autóik lámpái, és nem reménykedtek hiába, a gyártó ugyanis idén márciusban a 2024.8-as szoftververzióval elkezdte kiküldeni az új funkciót azokra az autókra, amelyek hardveresen támogatják a szolgáltatást. Az ingyenes frissítést mi is kipróbáltuk, és készítettünk is róla egy rövid videót. A vállalat azonban már ekkor azt ígérte, még tovább fejlesztenek majd az adaptív technológián, hogy az gyorsabban reagáljon és pontosabb legyen. Arra azonban kevesen számítottak, hogy még egy olyan trükköt megtanítanak neki, ami szintén egy drága extra szokott lenni a hagyományos autógyártók konfigurátorában. A Not A Tesla App nevű, az autógyártó szoftverfrissítéseit követő oldal most arról számolt be, hogy egyes autókon már megjelent a 2024.20-as frissítés, ami kanyarkövető funkcióval okosítja tovább a fényszórókat, amelyek így jobban bevilágítják majd a kanyarokat. A kanyarkövető technológia sem új, de gyakran drága mechanikus elemeket tartalmaz, amelyek az autó elmozdulásának szögét, navigáció adatait, vagy a kormány elfordítását alapul véve automatikusan állítanak a fényszórók szögén, esetleg a fényforrás körüli tükrökön. Más megközelítések az első ködlámpákat használják erre a másodlagos célra, és például egy kereszteződéshez érve, a 90 fokos kanyarodáshoz forgatni kezdett kormánykerék hatására bevilágítják azt a területet ahová majd fordulunk. Gyakori az is, hogy a kanyarkövetés csak bizonyos sebesség, mondjuk 40 km/h alatt működik. Léteznek szoftveres megoldások is, amelyek a navigációs adatok alapján a soron következő kanyart várva állítanak a fénycsóva fókuszán, így a szembejövő sáv helyett a kanyar irányába világít a fényszóró. A Tesla fényszóróit most ez utóbbi, szoftveres tuningnak vetették alá, azaz legjobb tudásunk szerint nem valami ügyes mechanikát, vagy ködlámpákat használnak majd. Hogy ez mennyire sikerül és pontosan mit érnek el vele, azt kíváncsian várjuk. Hivatalos: itt van a LED mátrix frissítés a régi Teslákra Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!