PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Olvasóink tudják, hogy kicsit szkeptikusak vagyunk a szilárdtest-akkuk kapcsán. Na nem azért, mert nem hiszünk a technológiában, inkább azért, mert szinte hetente érkezik valami blikkfangos bejelentés, ami igazából csak a laborban, vagy még ott sem működik. Amikor viszont a világ legnagyobb akkugyártója kapcsol nagyobb sebességre, érdemes odafigyelni. Próba A CATL már 1000 fős K+F csapattal dolgozik szilárdtest-akkumulátorán, és megnövelte a technológiára szánt pénzügyi keretet is. Csak ez a csapat évi 140 millió dolláros tétel a cég könyvelésében egy friss kínai híradás szerint. Már ez is figyelemre méltó jel, hiszen a világ legnagyobb akkugyártójáról beszélünk. A kínai cég azonban nem csak vaporware-ben utazik, azaz nem csak egy színes-szagos közleményt gyártott le annak reményében, hogy újabb dollármilliókat kalapozzon össze egy a laborban (talán) működő ötletre, hanem egy jól begyakorolt menetrend szerint halad a fejlesztéssel. A CnEVPost kínai villanyautós oldal a Late Post kínai online publikációra hivatkozva közölt most részleteket – mindkét orgánum elég hiteles forrás szokott lenni. A Late Post információi szerint az akkugyártók először 1 Ah kapacitású kísérleti cellákkal szoktak kezdeni és ebben a kezdeti szakaszban az új akkukémia teljesítményére fókuszálnak, a tesztek célja annak vizsgálata, hogy az újdonság eléri-e a kívánt mutatókat. A következő lépés a 10 Ah-s cella, amelyen már az egyes különálló akkucellák teljesítményét validálják. Wu Kai, a CATL vezető tudományos munkatársa idén áprilisban beszélt arról, hogy a cég már ennél a lépésnél jár a szilárdtest-akkukkal, és zajlik a teljesítmény tesztelése, illetve sikerült előre lépniük az anód, katód anyagát és a gyártási eljárást illetően is. A CATL most elért azonban a fejlesztés következő szakaszába is, megkezdték a 20 Ah-s kapacitású szilárdtest-akkumulátorok celláinak próbagyártását. A lap információi szerint a vállalat a három jelenleg ismert irány közül a szulfidokra építi új celláját és jelenleg már 500 Wh/kg energiasűrűségnél járnak, amely 40 százalékkal nagyobb, mint a hagyományos, folyékony elektrolitos celláké. Ám természetesen még mindent ők sem oldottak meg, állítólag a töltési teljesítmény és az élettartam egyelőre nem felel meg a CATL elvárásainak, ezen még dolgoznak a kutatók. Wu Kai, a CATL kutatócsapatának vezetője. Wu április végén még úgy jellemezte fejlesztésüket, hogy akkor egy 1-9 közötti technológiai érettségi skálán (angol rövidítése után: TRL, bővebben ebben a cikkünkben írtunk róla) skálán 4-nél jártak, és 2027-re szeretnék elérni a 7-8-as szintet, hogy megkezdjék a kisszériás sorozatgyártást. A mostani mérföldkő azért jelentős lépés, mert az új akkutechnológiák sokszor csak a laborban működnek jól, a tesztgyártás sebességénél akadályokba ütköznek, aztán ha ezt megoldották, még mindig elbukhatnak a nagy darabszámú tömeggyártáshoz szükséges irdatlan tempónál. Balra a hagyományos folyadékelektrolitos akkumulátor. Jobbra a szilárdtest aksi. Forrás: UCI egyetem. A vállalat 2016-ban indította szilárdtest-akku programját és az elmúlt években folyamatosan nőtt az ezirányú befektetésük. Fontos ugyanakkor megjegyeznünk, hogy a 2027-es céldátum a kisszériás gyártásra valószínűleg igen drága, alacsony kihozatalú cellákat jelent, így ne várjunk hirtelen 6 milliós, 1000 kilométeres kisautókat, mint mindig, most is a drága rétegtermékektől fog lefelé haladni a technológia terjedése. Hogy mikor várható a szilárdtest-akkuk tömeggyártásának kezdete, arról a hétvégén jelenik meg Papp László kollégánk legfrissebb írása. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!