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 Olvasóink tudják, hogy kicsit szkeptikusak vagyunk a szilárdtest-akkuk kapcsán. Na nem azért, mert nem hiszünk a technológiában, inkább azért, mert szinte hetente érkezik valami blikkfangos bejelentés, ami igazából csak a laborban, vagy még ott sem működik. Amikor viszont a világ legnagyobb akkugyártója kapcsol nagyobb sebességre, érdemes odafigyelni. Próba A CATL már 1000 fős K+F csapattal dolgozik szilárdtest-akkumulátorán, és megnövelte a technológiára szánt pénzügyi keretet is. Csak ez a csapat évi 140 millió dolláros tétel a cég könyvelésében egy friss kínai híradás szerint. Már ez is figyelemre méltó jel, hiszen a világ legnagyobb akkugyártójáról beszélünk. A kínai cég azonban nem csak vaporware-ben utazik, azaz nem csak egy színes-szagos közleményt gyártott le annak reményében, hogy újabb dollármilliókat kalapozzon össze egy a laborban (talán) működő ötletre, hanem egy jól begyakorolt menetrend szerint halad a fejlesztéssel. A CnEVPost kínai villanyautós oldal a Late Post kínai online publikációra hivatkozva közölt most részleteket – mindkét orgánum elég hiteles forrás szokott lenni. A Late Post információi szerint az akkugyártók először 1 Ah kapacitású kísérleti cellákkal szoktak kezdeni és ebben a kezdeti szakaszban az új akkukémia teljesítményére fókuszálnak, a tesztek célja annak vizsgálata, hogy az újdonság eléri-e a kívánt mutatókat. A következő lépés a 10 Ah-s cella, amelyen már az egyes különálló akkucellák teljesítményét validálják. Wu Kai, a CATL vezető tudományos munkatársa idén áprilisban beszélt arról, hogy a cég már ennél a lépésnél jár a szilárdtest-akkukkal, és zajlik a teljesítmény tesztelése, illetve sikerült előre lépniük az anód, katód anyagát és a gyártási eljárást illetően is. A CATL most elért azonban a fejlesztés következő szakaszába is, megkezdték a 20 Ah-s kapacitású szilárdtest-akkumulátorok celláinak próbagyártását. A lap információi szerint a vállalat a három jelenleg ismert irány közül a szulfidokra építi új celláját és jelenleg már 500 Wh/kg energiasűrűségnél járnak, amely 40 százalékkal nagyobb, mint a hagyományos, folyékony elektrolitos celláké. Ám természetesen még mindent ők sem oldottak meg, állítólag a töltési teljesítmény és az élettartam egyelőre nem felel meg a CATL elvárásainak, ezen még dolgoznak a kutatók. Wu Kai, a CATL kutatócsapatának vezetője. Wu április végén még úgy jellemezte fejlesztésüket, hogy akkor egy 1-9 közötti technológiai érettségi skálán (angol rövidítése után: TRL, bővebben ebben a cikkünkben írtunk róla) skálán 4-nél jártak, és 2027-re szeretnék elérni a 7-8-as szintet, hogy megkezdjék a kisszériás sorozatgyártást. A mostani mérföldkő azért jelentős lépés, mert az új akkutechnológiák sokszor csak a laborban működnek jól, a tesztgyártás sebességénél akadályokba ütköznek, aztán ha ezt megoldották, még mindig elbukhatnak a nagy darabszámú tömeggyártáshoz szükséges irdatlan tempónál. Balra a hagyományos folyadékelektrolitos akkumulátor. Jobbra a szilárdtest aksi. Forrás: UCI egyetem. A vállalat 2016-ban indította szilárdtest-akku programját és az elmúlt években folyamatosan nőtt az ezirányú befektetésük. Fontos ugyanakkor megjegyeznünk, hogy a 2027-es céldátum a kisszériás gyártásra valószínűleg igen drága, alacsony kihozatalú cellákat jelent, így ne várjunk hirtelen 6 milliós, 1000 kilométeres kisautókat, mint mindig, most is a drága rétegtermékektől fog lefelé haladni a technológia terjedése. Hogy mikor várható a szilárdtest-akkuk tömeggyártásának kezdete, arról a hétvégén jelenik meg Papp László kollégánk legfrissebb írása. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!