Tisztán emlékszem még arra a 8 évvel ezelőtti hírre, ami egy oslói mélygarázsban kialakított töltőhelyekről szólt. Néhány AC töltő telepítése már akkor sem volt nagy szám, de olyanról korábban nem hallottunk, hogy egyetlen épület mélygarázsába 100 ilyet telepítettek volna. Márpedig a Vulkan garázsba ennyi Type2-es csatlakozó és további két darab 50 kW-os DC töltő került, hogy a belvárosba érkező villanyautósok tölteni tudjanak, amíg vásárolnak, a környék éttermeiben esznek, vagy éppen a konditeremben edzenek. A helyszín még a norvégoknak is újdonság és különlegesség volt, így mindenki Tesla Bjørnje is készített róla egy videót: Döbbenetesnek érződött, hogy mennyivel előttünk járt már akkor Norvégia, de tegyük persze hozzá azt is, hogy az új autók értékesítésében náluk már akkor, 2017-ben 37% volt a tisztán elektromos és tölthető hibridek aránya. Magyarországon ez az arány idén 12-13% körül alakul, ami a 2014-es, tehát 10 évvel ezelőtti norvég adathoz van a legközelebb.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 13%-ról 100%-ra? Érdekes így utólag visszanézni a norvég piac változását. 2014-ben, tehát csupán 10 évvel ezelőtt a tölthető autók aránya az új autók között 13,13% volt, miközben idén ez az arány bőven 90% fölött jár már, és az ország gyakorlatilag teljesíti azt a célkitűzést, hogy 2025-től csak tisztán elektromos autókat helyezzenek forgalomba. Az elektromos autók terjedését a villanyautók fejlődése, az árak csökkenése, a kínálat jelentős bővülése és a töltőhálózat kiépítése is segítette. De sehol nem volt a kínálat (autók sokfélesége) ahhoz, ami a következő években jön, és az árak csökkenése – legalábbis a megfizethetőbb modellek megjelenése – is csak most indul be igazán. Ha mi most tartunk ott, ahol Norvégia állt 10 évvel ezelőtt, akkor a kedvező körülményeket is figyelembe véve minden esélyünk megvan arra, hogy 2035-re nálunk is 100% közelébe emelkedjen a tisztán elektromos autók aránya az újautó-piacon. De az sem lehetetlen, hogy a piaci környezet változása még ennél is gyorsabb átállást fog eredményezni. A norvég példa azért volt jó, mert onnantól kezdve bátran mondhattuk, hogy igenis meg lehet oldani egy belvárosi helyszínen is akár száz töltő kialakítását is. Pedig a szakemberek egy jelentős része ezt idehaza teljes képtelenségnek gondolta. De szerencsére van a hozzáértőknek egy olyan köre is, amelyik nem a kifogásokat, hanem a megoldást kereste, így ma már Magyarországon is sorra épülnek a Vulkanhoz hasonló mélygarázsok. Társasházi töltés Sokak szerint a villanyautózás zsákutca, és számtalan indokot fel tudnak sorolni arra, hogy miért. Ezek egyike, hogy ők olyan helyen laknak, ahol még parkoló sincs elég, nemhogy töltőhely, így számukra egyértelmű, hogy ők soha nem fognak tudni villanyautót használni. Tehát ez csak annak a szűk körnek lesz jó, akik családi házban laknak. Na ők azok, akik csak a kifogásokat keresik. Nyilvánvaló, hogy sok olyan társasházas környék van, ahol biztosan kihívás lesz a megfelelő töltőinfrastruktúra kialakítása, de ezen környékek egy részén egyelőre valós igény sincs komolyabb számú töltőre. Az új építésű, jellemzően drága társasházi lakásokhoz viszont ma már kötelező kialakítani a mélygarázsban a kocsibeállókat, ahol szerencsére egyre gyakoribb, hogy azokat a parkolókat töltőkkel is felszerelik. Egy 2022-es jogszabály-módosítás elő is írja, hogy a 10 parkolóhelynél nagyobb új építésű vagy jelentősen felújított parkolóhelyek esetén elő kell készíteni a töltési lehetőséget. Kötelező autó-töltőt felszerelni az új épületekben Szerencsére ma már a társasházakat építő beruházók is rájöttek, hogy jelentősen rontja a lakások és kocsibeállók eladhatóságát, ha nincs kialakítva a töltés. Ezeket az ingatlanokat nem 2-3 évre, hanem a következő 50-100 évre építik. Nem kell túlságosan nagy fantázia annak belátásához, hogy 5-10 éven belül a kocsibeállók egy jelentős részén szükség lesz töltési lehetőségre. Ezeket pedig az épület megépítésekor könnyebb és olcsóbb kialakítani, mint később, ráadásul a költsége marginális az ingatlan teljes értékéhez képest. Az első komolyabb beruházás, és a mai napig talán a legnagyobb a Metrodom nevéhez fűződik. A XI. kerületben épülő 700 lakásos, több ütemben elkészülő társasház csoporthoz 820 parkolóhely tartozik majd, amelyek mindegyikét felszerelik elektromosautó-töltővel. 820 töltős társasház épül Budapesten A River lakóparkban első ütemben 336 parkolót alakítottak ki, amelyek mindegyikéhez felszerelték a háromfázisú, Type2 csatlakozós töltőket. Így a házba beköltözők bármikor elektromosra cserélhetik az autójukat annak ellenére, hogy nem családi házba költöznek. De hogy tudott 336 autó töltéséhez elengedő áramot a mélygarázsba vinni a Metrodom? Először is azt kell tisztázni, hogy mennyi is az annyi. Jelen esetben az első ütemben nagyjából 440 kW-ról beszélünk, ami 40 db 11 kW-os töltő kiszolgálásához elegendő. Mármint akkor, ha nem okos rendszert alakítanak ki. Szerencsére a Metrodom esetén a Smart Digital egy olyan teljesítményelosztós rendszert épített ki, ami akár 100%-os kihasználtság (tehát minden töltőre rácsatlakoztatnak egy autót) esetén is biztosítja, hogy reggelre minden autó fel legyen töltve. A rendszer érdekessége, hogy azt az áramot használja, amit a parkolóházba a belső égésű motorok károsanyag kibocsátása miatt mindenképpen be kellett kötni a társasházba, de az idő nagy részében kihasználatlan. Az áramról ugyanis a szellőztetőrendszer üzemel. Amikor annak a magas szén-monoxid szint miatt be kell indulnia, akkor a töltők leállnak, majd a parkoló átszellőztetése után folytatódhat a töltés. Éjjel, amikor nincs komoly mozgás a mélygarázsban, a töltők folyamatosan üzemelhetnek. De a 100%-os egyidejűségnek lényegében nulla az esélye. Még ha mindenki minden nap fel is teszi tölteni az elektromos autóját, akkor sem azonos időpontban fogják ezt megtenni (egyszerre 336 autó parkolóházba való beállása sem néhány perc lenne). A délután 5-kor elindított töltés lehet, hogy már 7-re leáll, így aki 7 után ér haza már újra maximális teljesítménnyel tölthet. De akkor sincs baj, ha 40-nél több autó tölt egyszerre, hiszen a rendszer az egyes autóknak jutó áramerősség csökkentésével egyenlően el tudja osztani a rendelkezésre álló áramot az autók között. Ha minden autót minden nap töltenek, akkor az átlagos 40-50 km-es futáshoz szükséges energiát, vagyis 10-12 kWh-t vagy kevesebbet kell pótolni, ami 3 fázison bő egy óra alatt megoldható. A márciusban átadott projektnél már a beköltözők 10-20%-a aktívan érdeklődött a töltési lehetőség iránt, de borítékolható, hogy egy olyan helyen, ahol ilyen magas a villanyautó arány és a töltési lehetőség is adott, az országos átlagnál gyorsabban fognak elektromos autóra váltani. A Villanyóra podcast 248. adásában Hoffmann Zsolttal a Smart Digital vezetőjével arról is beszélgettünk, hogy mire lehet majd még használni ezeket a rendszereket a jövőben. De nem a Metrodom River az egyetlen ilyen projekt, amit idén láttunk. Novemberben a XIII. kerületben készült el egy olyan lakópark, amiben 197 parkolóhelyen alakítottak ki elektromosautó-töltést. A Kassák Terrace beruházója a kábellel is felszerelt Voltie töltőket és a hozzá tartozó rendszert választotta. A rendszer a fentebb bemutatotthoz hasonlóan működik, és szintén a társasház biztonságos működéséhez szükséges, de többnyire nem használt elektromos teljesítményt osztja be az autók töltéséhez. A Voltie rendszer különlegessége – a folyton mosolygó töltőkön túl -, hogy a hálózat kijelölt töltői adják a teljes rendszer irányítását is, így annak a töltőnek a meghibásodás esetén a teljes rendszer a vezérlésre kijelölt következő töltő irányításával működhet tovább. Társasházi töltés helyesen – 197 Voltie töltő egyetlen mélygarázsban Az internetre kötött rendszer nemcsak a lakók közötti elszámolást segíti, de a töltők szoftverének távoli rendszeres frissítését is lehetővé teszi. A társasházkezelő ráadásul akár több száz töltőt is átkonfigurálhat egyszerre, ha arra lenne szükség. Természetesen a Voltie rendszer is automatikusan megáll, ha az épületben tűz keletkezik, vagy a ház többi rendszerének szüksége van az áramra. Az átadás előtti bejáráson egy véletlen előidézett tűzriasztás során erről én is meggyőződhettem. A szirénák megszólalásával egy időben a töltőrendszer is azonnal lekapcsolt. Az áram visszakapcsolása után a folyamatban lévő töltések – némi csúsztatással – természetesen automatikusan újraindultak. A Kassák lakópark Kassák Passage néven futó előző ütemében az ALTE-GO épített ki 64 töltőpontot szintén a házban rendelkezésre álló teljesítmény okos kihasználásával. Akkor ezeket a töltőket még a korábban tervezett közös töltőhely alternatívájaként választotta a beruházó. Így a lakók autói egyszerre tölthetnek, nem kell összehangolni a közös töltő használatát. Megoldás az elektromos autók társasházi töltésére De mi a helyzet a régebben épült társasházakban? Ha a lakóknak van dedikált kocsibeállójuk, és van szándék a töltés kiépítésére, akkor ezek a rendszerek akár utólag is felszerelhetők, hiszen a biztonsági berendezések üzemeltetéséhez kell legyen extra teljesítmény az épületben. Ezt felhasználva biztonságosan és relatíve olcsón kiépíthetők a töltők. Persze ilyenkor attól függ egy-egy töltő kiépítésének a költsége, hogy hány lakó tud összefogni, hogy egyszerre, együtt intézzék a telepítést. De a jó hír, hogy már viszonylag kis rendszerek kiépítésére is van lehetőség. Ilyennel foglalkozik például az Evergy, amely többfélre rendszert is kínál a társasházi vevőknek. Az Evergy konstrukciójának az előnye, hogy akár a korai felhasználók szűk körének is ki tudják építeni úgy a rendszert, hogy az ne kerüljön irreálisan sokba (ne kelljen egy komplett rendszert 1-2 autósnak megfinanszíroznia). Társasházi töltés észszerűen Munkahelyi töltés Persze a társasházi töltés még így sem lesz megoldás mindenkinek, hiszen Magyarországon a társasházak többségénél nincs dedikált parkolóhelye az autósoknak, garázzsal pedig csak egy szűk kisebbség rendelkezik. Nekik a második legkényelmesebb töltési megoldás a munkahelyi töltés lesz. Elsőre lehet, hogy nehéz elképzelni, hogy a munkahelyek töltővel várják az irodába vagy az üzembe érkező munkavállalókat, pedig sok irodaházban ez ma már nem a jövő ígérete, hanem a jelen valósága. Nemcsak a munkavállalói igények, de az egyre nagyobb elvárásokat támasztó ESG előírások is arra ösztönzik a vállalatokat, hogy biztosítsák a töltési lehetőséget az elektromos és plug-in hibrid autók számára. A legjobb munkavállalókra vadászó, előrelátó cégek ma már ugyanolyan elvárásként tekintenek a bérelt irodaház mélygarázsában működő elektromosautó-töltőre, mint a fűtésre vagy a légkondicionálásra. A XIII. kerületben alig néhány száz méterre az előző két projekttől a Schneider és a Parkl szerelte fel az egyik irodaház mélygarázsát okosan menedzselt töltőkkel. Természetesen ennél a projektnél sem volt opció, hogy jelentősen bővítsék az épület áramellátását, így a már bekötött, de nem használt teljesítményből kell tudni okosan megoldani a töltést. Nemrég még elég volt néhány konnektor vagy egy-két töltő egy cég parkolójába, hiszen maximum a legfelső vezetők kaptak tölthető autót. Ma már a céges flották egyre nagyobb arányban állnak át tisztább technológiákra, így a töltés mellett igény van a töltések precíz elszámolására is. A Parkl által üzemeltetett irodaházi töltés a mélygarázsba való beléptetéssel együtt a töltők indítását és az elhasznált árammal való pontos elszámolást is biztosítja. A kialakított rendszer a társasházi töltéshez hasonlóan dinamikusan megosztja az éppen rendelkezésre álló áramot az autók között. Ha kisüt a nap és nagyobb teljesítménnyel kell mennie az épület klímaberendezésének, akkor az összes autó töltése lassul egy kicsit, ha néhány autó feltöltődött a beállított szintre, akkor pedig a többiek magasabb teljesítménnyel tölthetnek. Ezekről a megoldásokról beszélgettünk Somogy Zsolttal, a Parlk vezetőjével a Villanyóra 241. adásában. A Parkl beléptetéssel és komplex elszámolással kombinált rendszere ráadásul azt is lehetővé teszi, hogy az éjszaka nem használt parkolókat és töltőket az ingatlan üzemeltetője megnyissa külsősök számára, így ilyenkor olyanok is kényelmesen megoldhatják az autójuk töltését, akik a környéken laknak, de nem rendelkeznek saját kocsibeállóval és töltővel. A privát autók munkahelyi töltését ma még persze nehezíti, hogy jelentős lehet az árkülönbség az otthoni rezsicsökkentett és a cég által vett áram ára között. De a cégek számára még ez a magasabb áramár is többnyire alacsonyabb, mint a nyilvános töltés ára, így a céges autókat még ilyen áron is jobban megéri munkaidőben tölteni (amíg az autó egyébként is áll), mint utcai töltőkön. Ráadásul a helyzet a napelemes túltermelés mindennapossá válásával gyorsan változhat. Ha egy irodaház vagy üzem fixen tudja vállalni, hogy egy adott időszakban biztosan felvesz egy bizonyos teljesítményt a hálózatról (elhasználva azt az áramot, amit egyébként negatív áron kellene exportálni), akkor akár sokkal olcsóbban is kijöhet nem csak az autók töltése, de a cég egyéb fogyasztása is. A hálózati terhelés adott szinten tartása az okos töltéssel kellő számú autó esetén könnyedén megoldható még akkor is, ha az irodaház vagy a telephely egyéb fogyasztása ingadozó. Minden probléma megoldva? Egyértelmű, hogy az itt bemutatott megoldások nem fogják megoldani minden villanyautós töltési igényét. Ezt nem is várja el senki tőlük. De jól mutatják, hogy téves az a megközelítés, hogy csak a családi házban élők számára lehet kényelmes és vonzó az elektromos autózás. A társasházban élők egy jelentős része otthon a mélygarázsban vagy a munkahelyén fog tudni tölteni, sőt, ahogy fenti példák mutatják közülük sokuknak ez már most is megadatik. De ezek mellett szükség van a bevásárlóközpontok, a szupermarketek, a diszkontok és egyéb üzletek parkolóiban azokra a töltőkre, amiken feltölthetőek a nagyobb akkus autók is, amíg ott parkolnak. De ezeken felül a panelházas környékeken is jó lenne már látni néhány pilot projektet a töltési megoldások tesztelésére. Erről még 2019-ben írtunk, reméljük ilyenek megvalósulására sem kell már sokat várnunk. Panel lakások előtt tölteni? Elméletileg megoldható! PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tdG9sdGVzLXJvdmF0LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLXRvbHRlcy1yb3ZhdC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!