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
auto
2024. 04. 12. péntek

Társasházi töltés észszerűen

egyéb
2023. 09. 04 - Támogató - 0

Elektromos autóra váltani szemléletváltást is jelent. Hagyományos autóval havonta, hetente vagy akár gyakrabban egy benzinkút felé kanyarodunk és megtankoljuk. Ez kényszerből alakult ki így az előző száz évben, nem azért, mert annyira komfortos lenne. Konnektorból azonban sokkal több van, mint benzinkútból, sőt otthon is van. Mi, akik már évek óta villanyautót használunk, tudjuk, hogy autót tölteni akkor praktikus, amikor az autó parkol, pontosan úgy, ahogy a többség a mobiltelefonját is bedugja este lefekvéskor, így nem kell másnap egy konnektor mellett kuporogva ügyeket intézni. A statisztikák szerint erre gyorsan ráébrednek az elektromos autóra váltók: a töltések 80-90%-a otthon vagy a munkahelyeken történik.

A probléma

Családi házban élőként könnyű dolgunk van, szinte minden esetben megoldható az autó töltése saját garázsban, udvaron, beállón. Magyarország lakosságának mintegy 40%-a azonban társasházakban él, és teljesen érthető, ha ők sem szeretnének lemondani az otthoni töltés komfortjáról.

A megoldás

Adja magát az ötlet, hogy a lakásunkból, a saját villanyóránktól vezessük le az áramot a parkolóhelyünkre. Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy földszinti a lakásunk és közvetlenül alatta, mellette van a dedikált parkolónk ez akár működhet is, de a negyedik emeletről már kevésbé egyszerű feladat szabályosan, biztonságosan megvalósítani a töltést.

Felszereltethetünk saját egyedi villanyórát az áramszolgáltatóval a saját parkolóhelyünkre, ez azonban nem csak költséges, de időigényes megoldás is lesz. A legtöbb társasházi garázsban rendelkezésre áll több-kevesebb szabad energia, még több az olyan, amit csak időszakosan használnak. Éjszaka, amikor a legtöbb autó parkol, például keveset használják a lifteket, de említhetjük akár a mélygarázsokban kötelező levegőcserélő berendezés energiaigényét, amit a hagyományos autók által okozott szénmonoxid-veszély miatt kell beépíteni. Ezek az elszívók nagyon ritkán lépnek működésbe, de biztonsági okokból a nap 24 órájában rendelkezésre kell álljon a működésükhöz szükséges tápellátás.

Racionális megoldás tehát a társasházban lévő használaton kívüli, vagy csak időszakosan használt kapacitás igénybe vétele az elektromos járművek töltéséhez. Mivel a liftnek vagy az elszívó rendszernek elsőbbséget kell biztosítani, ezek energia felvételét folyamatosan monitorozni kell, és mindig csak a felesleget használhatjuk az autók töltésére. Szerencsére ez ma már nem jelent kihívást. Az okos töltőrendszerekkel nem csak a társasház vagy akár a lakások egyéb fogyasztásához igazíthatjuk az autónak jutó töltési teljesítményt, de több autó párhuzamos töltése is megvalósítható úgy, hogy minden jármű a lehető leggyorsabban töltsön, de közben ne legyen szükség a társasház elektromos tápellátásának irracionális mértékű megnövelésére.

A költségek

Az elektromobilitás rohamosan terjed, Nyugat-Európában az újautó eladások több mint 10%-a tisztán elektromos, és várakozásaink szerint már a 2035-ös céldátum előtt több évvel átlépi majd a 90%-ot az új autók eladásában az elektrifikáció. Az utakon azonban ma még alacsony a villanyautók aránya. Amikor egy társasház első lakója villanyautót vásárol, azonnal felmerül az otthoni töltés kiépítésének kérdése. Sajnos a legtöbb lakótárs ilyen esetben nem gondolkozik előre és száll be készségesen egy praktikus, univerzális, teljesítménymegosztós rendszer költségeibe, arra gondolva, hogy néhány év múlva már neki is szüksége lesz hasonló beruházásra. Az is érthető, hogy az első autót megvásárló lakó azonban szintén nem tudja és nem is akarja a kezdeti beruházást egyedül finanszírozni.

A megoldás egy erre szakosodott szolgáltató igénybe vétele lehet, aki a helyi igényeket, viszonyokat felmérve kulcsrakész megoldást tud biztosítani a társasházaknak. Így az „early adopter” számára is megoldható lehet a töltés anélkül, hogy egymaga fizetné a teljes társasházi rendszert, miközben a teljes társasház, azaz a lakótársak költségvetését sem terhelik meg. A később villanyautóra váltók pedig utólag csatlakozhatnak egy profi rendszerhez ahelyett, hogy néhány havonta vagy évente újra és újra előkerülne az egyéni töltés megoldásának problémája.

Ahány ház, annyi töltés

A helyi viszonyok természetesen sokfélék lehetnek. A legegyszerűbb eset a fentebb említett, földszinten van a lakásom és alatta a saját garázsom. Ennél bonyolultabb helyzet, amikor minden lakáshoz tartozik saját dedikált parkolóhely, ezek távolsága azonban túlságosan nagy és az elhelyezkedésük sem teszi lehetővé reális költségek mellett az egyedi töltők kiépítését. Ilyen esetben több, akár minden parkolóhelyre kerülhet fali töltő, melyek egymással kommunikálva, a társasházban rendelkezésre álló tápellátást és fogyasztást folyamatosan monitorozva biztosítják, hogy reggelre minden autóban legyen elegendő energia.

A közös töltési rendszer ott is megvalósítható, ahol nincsenek dedikált parkolóhelyek. Ilyenkor egy (vagy néhány) töltőoszlopot felváltva használhatnak a lakók, az elszámolást természetesen egyedi azonosítókkal, pl. RFID kártyákkal biztosítva.

Szemléletváltás

A cikk elején már említettem egy szemléletváltást: akkor töltsük az autót, amikor az parkol. Aki még nem villanyautózik gyakran abból a feltételezésből indul ki, hogy minden alkalommal üres akkumulátort fog teljesen teletölteni, így az otthoni töltéshez minimum 11 kW-os, de akár ennél is nagyobb teljesítményre lesz szüksége. A valóságban ez nem így van. Pusztán azért, mert egy mai elektromos autó 300 kilométer hatótávra képes, nem fog minden társasházi lakó 150 kilométerre elhelyezkedő munkahelyet választani. A többség továbbra is napi 30-50 kilométert fog megtenni, így a mindennapokban elegendő ezt visszatölteni az akkumulátorba. Autótól és időjárási, forgalmi viszonyoktól függően az átlagos napi futáshoz 5-15 kWh energiára van szükség.

Gyorsan kiszámolható tehát, hogy a legtöbb autót egy 11 kW-os otthoni töltő fél-másfél óra alatt minden nap teletöltené. A legtöbb autó azonban napi 8-12 órát tölt a garázsban. Azaz nem lesz szükségünk minden nap egy teljes töltésre, ha pedig minden nap töltőre tudjuk tenni a saját parkolónkban az autót, akkor nem lesz szükségünk nagy teljesítményre. Az átlagos hétköznapokban az autónk néhány óra alatt feltölt 3,6 kW (1×16A) rendelkezésre álló teljesítményről is.

Persze lesz évente néhány nap, amikor késő este üres akkuval érünk haza és másnap korán reggel ismét hosszabb útra indulunk. Egy okos, teljesítménymegosztásra képes töltési rendszerrel ez sem jelenthet problémát. Mivel nem minden autóstárs fogja épp azonos napokon így használni az autóját, miután a többi jármű már a csatlakoztatást követően 1-2 órával tele van, a mi autónknak az éjszaka hátralévő részében nagyobb teljesítmény fog jutni. Ha pedig szökőévente mégsem lenne tele, akkor majd négyévente egyszer elővesszük valahonnan mélyről a régi, benzinkútra járós reflexet, és elmegyünk egy ultragyors töltőre.

Evergy társasházi töltőrendszer

Szerencsére a fentebb felvázolt töltőrendszer és szolgáltatás ma már nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is létezik. Ezek kiépítésében a társasházak és a társasházakban lakó villanyautósok partnere az Evergy Kft.