A Tesla FSD Supervised szolgáltatása eddig csak Észak-Amerikában működött és úgy nézett ki, hogy a kínai belépőt a két ország politikai feszültsége és a nagy teljesítményű számítógépek körüli szabályozás veszélyeztetheti. Végül azonban megkapták az engedélyt – igaz, ehhez kis változtatás kellett a rendszer elnevezésében. Városi Autopilot Február 25-én kezdte meg az autógyártó a 2024.45.32.12 számú szoftververzió telepítését a kínai autóira, amelyet első körben azok kapnak meg, akik már kifizették az FSD szolgáltatás árát, vagy most vásárolják meg azt. A helyi hatóságoknak nem tetszett az FSD Supervised elnevezés, úgy ítélték meg, amíg felügyelet alatt kell használni a rendszert, nem lehet Teljes önvezetés a szoftver nevében, ezért Urban Road Autopilot Navigation (NOA) Enhancements néven, a lakott településeken kívül használt Navigate on Autopilot (NOA) kiegészítéseként kerül bevezetésre a szolgáltatás. A lényegen azonban ez nem változtat, a szoftver leírása szerint: a rendszer most már segíthet a városi utakon történő navigálásban, beleértve a kereszteződéseket és a forgalmi jelzőlámpákat is, valamint automatikusan kiválaszthatja az optimális sávot a sebesség és az útviszonyok alapján. Az FSD használatához a Tesla bekapcsolja a kabin kameráját is, amely ellenőrzi, hogy a sofőr figyeli-e az utat, és telepíti az autókra a legújabb CN-2025.8-15218 jelű térképverziót is – itt a kód eleje 2025 8. hetére utal. 本当に驚いた。ずっとアメリカの道路にしかできない技術だと思っていた。中国のこんな道でFSDが使えるなら、世界中どこの道路でも使えるはず。これこそ未来だ!#tesla #FSDChina #FSD #TSLA pic.twitter.com/CQNRrRPw5r — テスラ宣教師(見習) (@Leoatmoon) February 25, 2025 Az interneten egyébként már meg is jelentek az első kínai videók a helyi FSD használatáról – kíváncsiak leszünk, hogy mennyire megy majd zökkenőmentesen az Amerikán kívüli első nagyobb lélegzetvételű bevezetés. Video of FSD in China. $TSLA #FSDChina pic.twitter.com/CSorVpl9Ec — Aaron Li (@boolusilan) February 25, 2025 Ütemterv és akadályok A Tesla AI csapatának tavaly év vége felé publikált ütemterve szerint 2025 első negyedévére tervezték az FSD Supervised szolgáltatás elindítását Európában és Kínában, azzal a kitétellel, hogy ezek az időpontok a hatósági jóváhagyások függvényében változhatnak. FSD Supervised A Tesla FSD, azaz teljes önvezetés szoftvere korábban Beta jelzéssel üzemelt, ami azt jelezte, hogy még nem minden modul készült el, ez csak próbaverzió. Tavaly március végén váltott a cég az FSD Supervised elnevezésre, ami arra utal, hogy jelenleg még csak emberi felügyelettel használható a rendszer. Másra nincs is engedélyük, ez technikailag még mindig az L2-es szint, mivel a felelősség a sofőré. A fejlesztés jelenlegi fázisában elsősorban a minta méretének növelésével és nagyobb és nagyobb teljesítményű adatközpontok bekapcsolásával folyik az AI tanítása, finomhangolása, hogy felügyelet nélkül is használható legyen (L4/L5 szint). Ez leghamarabb idén nyáron következhet be, amikor a tervek szerint Texas fővárosában, Austinban elindul majd a cég önvezető taxi szolgáltatása. Az európai premier már biztos, hogy késni fog, mivel az itteni engedélyeket kiadó holland hatóság majd csak májusban fogja a Tesla kérelmét megtárgyalni az EU illetékes bizottságával, így a bevezetés leghamarabb őszre várható. (Bár tekintve Musk és az EU jelenlegi kapcsolatát, nem lepődnénk meg rajta, ha az engedély kiadása sokáig húzódna, esetleg teljesen meghiúsulna). Eddig úgy tűnt, a kínai premierrel is gond lehet, mégpedig az érzékeny területnek számító mesterséges intelligencia, illetve adatvédelmi aggályok miatt. Bár az FSD a cég állítása szerint akárhol képes működni, azért a helyi KRESZ szabályozások, speciális, az adott országban használt táblák, felfestések, és vezetési kultúra eltérései miatt némi lokális AI tanításra mindig szükség van, mielőtt egy adott piacra belépnek. BREAKING: FSD in China 🇨🇳 FSD manages low-to-medium complexity road conditions far more effectively than originally anticipated, performing nearly as well as it does in the U.S.#FSDChina #FSD #Tesla #China pic.twitter.com/w2m41dWS0z — xiongmao.ai (@xiongmao_ai) February 25, 2025 Kína azonban nem járult hozzá, hogy az ehhez szükséges, a Teslák kamerái által gyűjtött, a sofőrök által problémásnak megjelölt szituációkról készített videófelvételeket a cég amerikai adatközpontjaiba továbbítsák. Amerika viszont azt nem engedélyezte, hogy a Tesla mesterséges intelligenciáját kínai szerverfarmokra telepítsék és ott dolgozzák fel ezeket az adatokat. Végül, úgy néz ki, a megoldás az lett, hogy az interneten nyilvánosan elérhető kínai videófelvételekkel készítették fel az FSD-t a helyi sajátosságokra. Ilyen például az időkorlátos buszsáv, amelyekben bizonyos időszakokban csak buszok tartózkodhatnak, máskor az autósok is használhatják. Ehhez az FSD-nek el kell tudnia olvasni és értelmeznie kell a kiegészítő közlekedési táblákat is. A helyi FSD változat egyébként térképek terén is váltásra kényszerült, mivel a kínai városokról részletes, friss és pontos, mondjuk a Google Maps-hez hasonló adatokkal csak helyi szolgáltatók rendelkeznek, a nyugati cégek korlátozottan működhetnek. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!