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
auto

Így segíthet csökkenteni bármelyik autó fogyasztását az AI

energia
2025. 08. 08 - Villanyautósok - 0
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

A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SCL) egy olyan autonóm rendszer kifejlesztését jelentette be, amely valós időben elemzi a domborzatot, a forgalom ritmusát és az útviszonyokat, hogy a jármű sebességét az elemzés alapján szabályozva átlagosan 7 százalékos üzemanyag-megtakarítást érjen el.

Egy Budapest–Tatabánya útvonalon végzett teszt során a rendszer mindössze egy perc menetidő-növekedés mellett érte el a közel 7 százalékos fogyasztáscsökkenést.

Nem fárad, nem lesz türelmetlen

A hagyományos sebességtartó rendszerek csupán a pillanatnyi helyzetre reagálnak, ezzel szemben a SZTAKI által kifejlesztett autonóm rendszer képes előre gondolkodni. A technológia nemcsak az aktuális körülményeket veszi figyelembe, hanem előrejelzések alapján kalkulál a domborzattal, a sebességkorlátozásokkal, a forgalmi torlódásokkal, sőt még a közlekedési lámpák ciklusaival is. Németh Balázs, a SZTAKI kutatója hangsúlyozta, hogy „A hagyományos sebességtartó rendszerek mindig csak az adott pillanatra reagálnak. Amit mi fejlesztettünk, az képes előre látni. Ez óriási különbség”.

A rendszer hatékonyságát a HUN-REN SZTAKI közleménye szerint valós körülmények között, egy Budapest–Tatabánya útvonalon is tesztelték, ahol a fogyasztás majdnem 7 százalékkal csökkent. A közlemény kiemeli, hogy ez a megtakarítás nem a lassabb haladásból fakad, hanem abból, hogy a jármű elkerüli az energiapazarló helyzeteket, mint például a gyakori „stop-and-go” ciklusok. A kutató hozzátette:

„A cél nem az, hogy mindenki lassabban menjen, hanem hogy ne kelljen feleslegesen megállni és újraindulni, hiszen ez emészti fel a legtöbb energiát és szennyezi leginkább a környezetet”.

A SZTAKI kutatói szerint egy ilyen autonóm rendszer, megfelelő információk birtokában, lényegesen hatékonyabban azonosítja és használja ki az energiatakarékos vezetési lehetőségeket, mint egy rutinos sofőr. Előnye, hogy nem fárad el, nem hoz impulzív döntéseket, és képes hosszú távon, következetes logikával optimalizálni a haladást. Példaként említették, ha két kilométer múlva forgalmi torlódás várható, a rendszer már jóval korábban csökkentheti a sebességet, elkerülve a hirtelen fékezést és a feleslegesen nagy sebességgel való haladást. Ezáltal a jármű lendületből gurulhat tovább, miközben egy emberi sofőr valószínűleg még gyorsítana.

A technológia különösen hatékonyan működik lankás országutakon vagy olyan városi szakaszokon, ahol a közlekedési lámpák ciklusa előre ismert. Az ilyen terepeken a rendszer nemcsak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében, hanem a jármű dinamikájának finomhangolásában is jelentős előnyöket biztosít. Németh Balázs szerint: „Ahol a legtöbbet lehet nyerni, azok a város környéki dombos területek. Az ilyen terepen az ember jellemzően nem ideálisan vezet, a gép viszont pontosan tudja, mikor kell lendületből haladni és mikor érdemes kicsit visszavenni”. Sík, alföldi utakon kevesebb a lehetőség az optimalizálásra, mivel ott az emberi vezető is könnyebben megközelíti az ideális energiafelhasználást.

A SZTAKI által fejlesztett rendszer rendkívül sokoldalú, hiszen platformfüggetlen, vagyis nem korlátozódik egy adott autótípusra vagy meghajtási módra. A kutató kiemelte: „Nálunk nem számít, hogy a jármű benzines, dízeles vagy elektromos hajtású, az algoritmus minden esetben a külső körülményekhez tudja igazítani a jármű mozgását. Ez teszi különösen hasznossá például busz- vagy teherautóflották esetében”. Az algoritmus képes figyelembe venni a különböző hajtásmódok sajátosságait is, például az elektromos autók energia-visszanyerési képességét fékezéskor, vagy a dízeljárművek optimális fordulatszám-tartományát.

Érdekes mellékhatása a technológiának, hogy amennyiben a forgalomban lévő autók akár csak 20-30 százalékában működik ez az előrelátó rendszer, az a többi jármű mozgására is pozitív hatással van. Ha ezek a járművek egyenletesebben és kiszámíthatóbb módon haladnak, az emberi sofőrök is alkalmazkodnak hozzájuk, ami az egész forgalomra nézve kedvező. Németh Balázs úgy fogalmazott:

„Egy ilyen rendszer bevezetéséhez nem kell lecserélni a járműparkot. Már az is óriási lépés, ha az emberi sofőr pontos, előrelátó ajánlást kap, és nem a saját megérzése alapján dönt minden helyzetben”.

A fejlesztés jelenleg egy egyelőre nem nyilvános mobilalkalmazás formájában létezik, de a közeljövőben várhatóan a nagyközönség számára is hozzáférhetővé válik. A hosszútávú cél pedig az, hogy a járművek önállóan is képesek legyenek döntéseket hozni, ami a technológia igazi kiteljesedését jelentené.

Villanyautósok

Összehasonlítás