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
auto

Elsüllyedt az az autószállító, amin állítólag villanyautók gyulladtak ki

egyéb
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

Még június 3-án gyulladt ki Alaszka partjaitól mintegy 500 kilométerre a Morning Midas autószállító hajó, amely az üzemeltető szerint a tegnapi napon végül el is süllyedt.

Pedig a partiőrség nagyon bizakodó volt.

5000 méter

A Morning Midas tűzesete csak egy abban a sorban, amely a világ óceánjain történik minden évben, de mivel az első híradások arról szóltak, hogy a legénység szerint a füst először arról a szintről jelentkezett, ahol a villanyautókat is szállították, azonnal az érdeklődés középpontjába került. A fedélzeten több mint 3000 autó volt, ebből mintegy 70 volt tisztán elektromos.

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

Hogy mi volt pontosan a tűz oka, azt valóban egy villanyautó okozta-e, és ha igen, akkor a nagyfeszültségű akku volt-e a ludas, azt viszont

teljesen pontosan valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, mivel a Morning Midas elsüllyedt, és a térségben 5000 méter mély az óceán. Ilyen mélységbe kizárt, hogy bárki is komoly kutatómunkát finanszírozna a kérdés megválaszolására.

A legénységet szerencsére már hetekkel ezelőtt kimentették, emberi élet nem forgott kockán. A hajó sorsa mégis meglepő.

Bár cikket nem írtunk a témában az elmúlt hetekben, fél szemünket az eseményeken tartottuk, hogy be tudjunk számolni a fejleményekről, majd pedig szerencsés esetben pár hónap vagy év múlva a vizsgálat eredményéről. Követtük az alaszkai partiőrség közösségi média fiókját is, amely nemhogy nem utalt a készülő katasztrófára, de kifejezetten biztató hírekkel szolgált még egy hete.

Forrás: USCGAlaska

Az elmúlt pár héten a mentőakciót irányító hatóság X oldala folyamatosan frissült, lehetett tudni, épp merre sodródik a hajó és mi a terv a mentésre. A legutolsó frissítés június 16-án érkezett, ekkor arról számoltak be, hogy a roncs már nem ég és nem is füstöl, és ekkor még nem volt jele annak, hogy betört volna a víz, vagy bármi szennyező anyag szivárgott volna az óceánba.

Ennek a hétnek az elejére várták, hogy befut egy nagy hatótávú vontatóhajó, amely átvette volna a Morning Midas mentését. Hogy pontosan mi történt, azt nem tudjuk, de a hajót üzemeltető Zodica Maritime szerint a rossz időjárás és a tűz okozta károk következtében süllyedt el végül a kiégett autószállító.

Az eset, illetve annak kivizsgálása így valószínűleg hasonló irányt vesz, mint a Felicity Ace 2022-es balesete. Az a hajó is elsüllyedt végül, így a vizsgálati jelentés is csak a legénység beszámolóira tudott hagyatkozni, amely szerint egy Porsche Taycan lehetett a tűz forrása.

Hogy az ilyen beszámolók mennyire pontosak, illetve a zűrzavar és menekülés közben a legénység mennyire tudja feltárni a tűz okát, az persze jó kérdés, hiszen 2023-ban a Freemantle Highway balesetben is a villanyautókat jelölték meg a tűz okának, ám amikor a hajó partot ért, azok mind legurultak a fedélzetről és kiderült, hogy a lángok teljesen más fedélzeten keletkeztek.

A Morning Midason több kínai autógyártó, így a Chery és a GWM autói voltak, amelyek Mexikóba tartottak.

Ismét lángol egy autószállító hajó

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás