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
auto
2024. 09. 09. hétfő

Másodpercenként egy kilométer hatótáv – szédítő tempóban tölti a villanyautókat ez az oszlop

Bejelentette szupertöltőjének új generációját az Xpeng, ami egy újabb remek példája annak, mennyivel előrébb jár technológiailag az elektromobilitás Kínában, mint a világ más részein: a folyadékhűtéses S5 Supercharger akár 800 kW-tal is töltheti majd az elektromos autók akkumulátorát.

Érdemes leszögezni, hogy már az S4 sem volt gyenge: a jelenlegi nemzedéket 2022 augusztusában mutatta be az autógyártó 480 kW-os csúcsteljesítménnyel. Az S5 ennek majdnem dupláját kínálja, és akár 5 perc töltéssel több mint 300 kilométerrel növelhető a rácsatlakoztatott jármű hatótávolsága. Xiaopeng He, a vállalat vezérigazgatója ennél még hangzatosabban fogalmazott, amikor azt mondta, minden másodpercben több mint egy kilométerrel nő a hatótávolság a töltés során.

A valóságban ez természetesen egy kicsit összetettebb, ugyanis a csúcsteljesítmény rendszerint csak egy kis ideig áll rendelkezésre (már ha egyáltalán a körülmények engedik az elérését), plusz autónként eltérő, hogy egységnyi elektromosság mennyivel növeli a hatótávját – ez természetesen fogyasztás kérdése, és nem ugyanazt az eredményt kapjuk a kínai CLTC és az európai WLTP szabvány szerint. Azt is érdemes megjegyezni, hogy információink szerint még Kínában sincs olyan elektromos személyautó, amelynek akkumulátora képes felvenni 800 kW teljesítményt, de a technológiai fejlődés ütemének fényében meglepő lenne, ha erre sokat kellene várni.

Hogy a 800 kW-ot kontextusba tudjuk helyezni, érdemes tudni, hogy az európai Ionity hálózat ABB Terra HP töltőberendezései például legfeljebb 350 kW-ot kínálnak, de a Fastned hálózatában megtalálható legerősebb töltőoszlop, az Alpitronic Hypercharger HYC400 is csupán az Xpeng S5 Supercharger teljesítményének felét tudja. De nem az Xpeng az egyetlen autógyártó, mely brutál erős töltőkkel szórja meg a kínai utakat, többek között a Nio is nemrég jelentette be 640 kW-os oszlopainak telepítését.

640 kilowattos oszlop és új akkucsere állomás – hatalmas bővülés előtt a kínai töltőhálózat

Annak, hogy a Kínában telepített oszlopokhoz hasonló erősségű berendezések működjenek Európában, műszaki akadályai is vannak, mégpedig az, hogy a CCS2 töltőcsatlakozó egyelőre csupán 500 amperes áramerősséget bír el. Az Xpeng töltője ezzel szemben 800 A és 1000 V mellett éri el a csúcsát.

Az Xpeng jelenleg körülbelül 1000 supercharger állomást üzemeltet Kínában, 2026-ra ezt 4500-ra kívánja növelni. Az új S5 szupertöltők első állomásait 2024 harmadik negyedévében kapcsolják be.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.