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
auto
2024. 07. 17. szerda

Távvezetékkel kötnék össze Észak-Amerikát és Európát

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

Valahol mindig fúj a szél, vagy süt a nap a világban, éppen ezért sokakban felmerült már a gondolat, hogy érdemes lenne összekötni az egymástól távolabb eső régiók hálózatát, mert így sokkal egyenletesebb lenne a megújuló energia rendelkezésre állása.

Észak-Amerika és Európa között szinte ideális az időeltolódás, hiszen amikor New York felébred, nálunk akkor termelnek a napelemek, és amikor Európában lenyugszik a nap, Amerikában még mindig magasan jár. Ez az eltérő termelési profil, illetve az ebben rejlő üzleti lehetőség mindig is megmozgatta az emberek fantáziáját, most azonban néhány vállalkozó szellemű üzletember elérkezettnek látta az időt az ötlet megvalósítására.

A csoport a világ legnagyobb, kontinensek közötti tenger alatti energiahálózati összeköttetését szeretné megépíteni, amely három pár nagyfeszültségű kábellel kötné össze Európát és Észak-Amerikát. A kábelek 3500 kilométeren át kereszteznék az Atlanti-óceánt, hogy összekapcsolják az Egyesült Királyság nyugati részét Kanada keleti részével, és potenciálisan New Yorkot Franciaországgal. A összekötő – kihasználva a nap útját az égbolton – mindkét irányba küldene megújuló energiát.

Amikor a nap a pályája tetőpontján van, valószínűleg több energiánk van Európában, mint amennyit valóban fel tudunk használni” – mondta a CNN-nek Simon Ludlam, az Etchea Energy alapítója és vezérigazgatója, a projektet megálmodó európai trió egyik tagja. „Ez a megfelelő időpont arra, hogy egy nagy felvevőpiacra, például az Egyesült Államok keleti partvidékére küldjük. Öt-hat órával később a keleti parton van délidő, mi itt Európában pedig hazamegyünk vacsorázni, és megfordul az energia áramlása” – tette hozzá.

A transzatlanti összekötő egyelőre még csak egy javaslat, de a világ tengereit már egyre több vezeték szeli át. Ezek a globális klímaváltozás megoldásának részévé válnak, nagy mennyiségű megújuló energiát továbbítva olyan országokba, amelyek egyedül küzdenek a zöld átállással. Ugyanakkor olyan új kapcsolatokat is kialakítanak, amelyek átformálják a geopolitikai térképet.

A Brit-szigeteket körüli vezetékhálózat. Forrás: regen.co.uk

Hasonló javaslatok világszerte felbukkannak. A Sun Cable nevű projekt a napenergiát a napfényes Ausztráliából, ahol bőséges a földterület, a délkelet-ázsiai Szingapúrba kívánja eljuttatni, ahol szintén sok a nap, de kevés a hely a naperőművek számára.

India és Szaúd-Arábia az Arab-tengeren keresztül tervezi összekötni saját villamosenergia-hálózatát, ami része az Ázsiát, a Közel-Keletet és Európát összekötő szélesebb körű gazdasági folyosó tervének.

Az Európa és az Egyesült Államok közötti kábelek fénysebességgel 6 gigawattnyi energiát tudnának mindkét irányba továbbítani – mondta Laurent Segalen, a londoni székhelyű Megawatt-X megújuló energiával foglalkozó cég alapítója, aki szintén tagja a transzatlanti összeköttetést javasló triónak. Ez olyan, mintha hat atomerőmű termelését tudnánk továbbítani az Atlanti-óceánon keresztül.

A transzatlanti összekötő terve még kezdeti szakaszban van, és több ország beleegyezésére, valamint jelentős beruházásokra lesz szükség, ami azt jelenti, hogy a legjobb esetben is csak a 2030-as évek közepére épülhet meg. De arra is jó esély van, hogy soha nem fog megépülni.

A megaprojekt mögött álló trió azonban bízik abban, hogy támogatókra talál, nemcsak az éghajlatváltozás lassítása érdekében, hanem azért is, hogy Oroszországgal szemben felvegye a harcot a globális energiaháborúban. Ez utóbbi szándékra utal a projekt elnevezése is: North Atlantic Transmission One-Link, avagy röviden: NATO-L, ami persze értelmezhető úgy is, hogy a beruházás révén közelebb kerül egymáshoz a NATO két nagy blokkja.

Xlinks – gigantikus hibrid erőmű biztosíthat tiszta energiát a briteknek

Címlapkép: ABB

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.