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
auto
2024. 07. 17. szerda
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

Néhány évtizede a még be nem mutatott, álcafóliával leragasztott tesztautók lefotózásához szerencse vagy eltökéltség kellett. Az elmúlt években már egyre kevésbé kaptuk fel az ilyen fotókra a fejünket, ma pedig már ott tartunk, hogy az autógyártó hívja meg a sajtó képviselőit, hogy próbálják ki jóval a hivatalos bemutató előtt a cég legújabb, még rejtegetett külsejű modelljét. Ezúttal a Škoda meghívásából Amsterdamban vezethettük az új, Elroq néven érkező modellt, amiről hivatalosan csak ősszel rántják majd le a leplet. Az eligazításon zárt ajtók mögött természetesen a gyártásra érett végleges változatot is megnézhettük, de arról még fotót sem készíthettünk.

Ezekkel az elektromos autókkal támadja be a piacot a Škoda

Azt már egy bő éve tudjuk, hogy 2024-től kezdődően az Enyaq és az Enyaq Coupé megújulása mellett több új elektromos autó is érkezik a cseh autógyártó kínálatába. Ezek közül az első a Karoq elektromos változata, az Elroq (ELektromos kaROQ), ami közel 4,5 méteres hosszával a kompakt crossoverek kategóriájába olyan modellek vetélytársaként érkezik, mint a Kia EV3, a BMW iX1, a Ford Explorer vagy a BYD Atto 3.

Az autó alapját ugyanaz az MEB platform adja, amire az Enyaq is épül, így technológia terén túl nagy meglepetésre nem kell számítani. Az viszont már meglepőbb lehet, hogy az eltérő méretkategória ellenére a két modell tengelytávja teljesen azonos. A bemutatón kivetített sziluettek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hátsó ajtókig bezárólag az Enyaq és az Elroq lényegében azonos autók. A méretbeli különbséget a hátsó üléssor mögött kell keresni.

Škoda Elroq Škoda Enyaq
Hosszúság 4488 mm 4649 mm
Szélesség 1884 mm 1879 mm
Magasság 1654 mm 1621 mm
Tengelytáv 2765 mm 2765 mm
Csomagtartó 470 liter 585 liter
Csomagtér mélysége 880 mm 1004 mm
Fordulókör* 9,3 m 9,3 m
Légellenállási együttható 0,26 0,255-0,28

* Hátsókerék-hajtás esetén

Persze az is tudható már egy ideje, hogy a Škoda kínálata vizuálisan is megújul. Az új dizájnnyelvezetet Modern Solid néven emlegetik, és az Elroq lesz az első autó, amin megismerkedhetünk vele. Az alapját elvileg a két éve bemutatott Vision 7s tanulmány képezi, de azért ahogy az minden koncepcióautónál lenni szokott, azért minden nem kerül át a végleges autókra.

A leglátványosabb az autó orrának átalakítása lesz. Az már a lefóliázott autókon látszik, hogy eltűnt a Škodákra jellemző markáns hűtőmaszk, ami az Enyaq esetén eddig is csak díszítőelem volt. A motorháztető közepén előre nyúló kitüremkedés kicsit szélesebb lett, hogy kiférjen az eddigi kerek logót váltó Škoda felirat. Légbeömlő nyílást csak a lökhárító alsó harmadában kapott, de ez nem lesz lezárható, mint sok más villanyautónál.

Új logó és egy hatalmas villanyautó: így újul meg a Škoda

Az eddigi egy blokkban lévő lámpatesteket két részre osztották. Felülre a nappali menetfény és az irányjelzők kerültek, míg az alsó búra alatt vannak a tompított és az országúti világítás LED-jei. Ehhez hasonló elrendezést a jelenlegi kínálatban a Kamiqon látni. Az első fényszórók sima LED-es és LED mátrix megoldással is elérhetők lesznek, ez utóbbiban 36 LED dolgozik majd azon, hogy a többi közlekedő vakítása nélkül a lehető legnagyobb terület legyen megvilágítva.

A Škoda Elroq tervezésénél nagy hangsúlyt fektettek a légellenállás csökkentésére, ami jól tetten érhető, ha az Elroq 0,26-os adatát a Karoq 0,3-as értékével összevetjük. De ez az érték a hosszabb Enyaqhoz képest sem rossz, pedig minél rövidebb egy autó, annál nehezebb jó értéket elérni. Az aerodinamikát olyan ma már mindennapos trükkök is segítik, mint az első kerekek mellett a levegőt elvezető légbeömlő nyílások.

Az autó hátulján nem várható ennyire markáns változás, mindössze a rendszám feletti beszögellés került kicsit magasabbra, a két lámpatest közé. Ezek formája és felépítése nagyon hasonlónak tűnik, mint amit az Enyaqon megszokhattunk. Avatatlan szemek a rövidebb túlnyúlás ellenére valószínűleg nehezen fogják tudni első látásra megkülönböztetni az Enyaqot az Elroqtól.

Legnagyobb meglepetésünkre az autó belseje nem lett elmaszkírozva. Mondjuk túl sok értelme nem is lett volna. A beltér nagyon hasonlít az Enyaq belteréhez. A sofőr előtt maradt az 5 colos kijelző, míg a műszerfal közepére egy 13 colos képernyő került. A biztonságosabb vezetést kiterjesztett valósággal kombinált HUD (head-up-display) is segíti. A legnagyobb változás, hogy a kormány közepén a kerek Škoda logó helyett az új Škoda felirat lesz látható, de a kevésbé látványos fejlesztések közül ki kell emelni a 15 W-os vezeték nélküli telefontöltőt, és a 45 W maximális teljesítményű USB-C aljzatokat.

A Škoda hűen a Simple Clever megközelítéshez egy újabb praktikus megoldást vezet be a villanyautó-kínálatába. Ezúttal a töltőkábel elhelyezését oldották meg egy egyszerű, de tényleg ötletes kialakítással: a feltekert kábel a kemény kalaptartó aljára rögzített hálóba téve a csomagok tetején úgy tárolható, hogy az nem vándorol összevissza a csomagtérben. Sajnos erről fotót nem készíthettünk, de végre egy gyártó, amelyik hajlandó foglalkozni ezzel a problémával.

A kalaptartó egyébként alacsonyabbra is betehető, ha netán erre van szükség, de a jól variálható csomagtér kihasználásához útmutatót is kínálnak, amit a csomagtérben elhelyezett QR kód leolvasásával lehet elérni.

A Škoda Elroq az Enyaqhoz hasonlóan háromféle akkumérettel, illetve egy és kétmotoros változatban lesz elérhető. A duplamotoros összkerékhajtás csak a legnagyobb, nettó 77 kWh-s akkuval lesz választható a 85x jelölésű modellben.

Mi egy ilyen példányt próbálhattunk ki Amsterdamban és környékén szűk városi és autópályás szakaszokon egyaránt. Túl nagy meglepetést persze nem okozott az Elroq, hiszen ezt a hajtásláncot már több autóban is kipróbálhattuk. Az infotainment rendszer legújabb verziója már kimondottan jól teszi a dolgát, és a Škodákban jellemző fizikai gombokkal kombinálva ez az érintőképernyőkkel szemben kritikusabb közönség számára is elfogadható lehet.

A töltési teljesítmény a legnagyobb akkunál elérheti a 175 kW-os maximumot is, amit segít, hogy a töltőhöz tartva a szoftver végre előfűti az akkut ha szükséges. Ez a legújabb ID modellekhez hasonlóan a Škodákban is kérhető a töltés képernyőn az erre a célra kialakított gomb megérintésével. A nagyobb akkukat 10%-ról 80%-ra kevesebb, mint 28 perc alatt lehet majd feltölteni, de a kisebb (nettó 52 és nettó 59 kWh-s) pakkoknál ez az érték 25 percnél is kevesebb lesz.

Az autóról október elején, az értékesítés indulásakor rántják majd le a leplet. A gyártás még idén elindul, de az első ügyfélpéldányok jövő év elején érkezhetnek. Az árral kapcsolatban még nem árultak el semmit, de a fentebb említett vetélytársak árszintjei  jó támpontot adhatnak.

A Škoda Elroq az egyik legnépszerűbb európai járműkategóriában fogja képviselni a cseh márkát egy nagyobb modell rövidített változataként. Ha tényleg sikerül az árat a vetélytársak szintjére belőni, akkor az Elroq egy nagyon erős ajánlat lehet 2025-ben a családi crossoverek piacán.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.