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 Az Aldi Magyarország hazánkban elsőként állított forgalomba elektromos nyerges vontatót még 2021 végén. Most tovább bővítenek és kiszámolták, tényleg olcsóbb-e a villanykamion üzemeltetése, mint a dízelé. Megéri A vállalat 2021-ben kezdte meg hazánkban az elektromos kamionok beszerzését, később pedig szóló teherautók is kerültek a villanyflottába. Most egy újabb nyergesvontatót és egy 26 tonnás teherautót állítottak forgalomba, amelyek Pest megyében fognak szolgálatot teljesíteni. A döntést egy komoly adathalmaz elemzése előzte meg, a cég ugyanis 150.000 kilométer futásteljesítményének adatait hasonlította össze a dízel és elektromos flottája kapcsán. A vállalat nem akarta csak a legkedvezőbb szcenáriókat figyelembe venni, így különböző időjárási körülmények és útviszonyok között mérték meg a járművek fogyasztását – mindig azonos útvonalon, hasonló mennyiségű rakománnyal. Az Aldi szerint bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtás a nulla lokális emissziója mellett gazdaságosabban működtethető, mint a dízel. Közleményükben egy példát emeltek ki, ez idén tavasszal lett mérve, amikor a biatorbágyi logisztikai központból vittek árut a XIII. kerületi Pannónia utcai üzletükbe. A 117 kilométeres távon a dízel teherautó 28,89 liter gázolajat fogyasztott, ami 64,35 kilogramm CO2 kibocsátásával járt. Ezzel szemben az elektromos teherautójuk ugyanezt az utat 183 kWh-val tette meg. Az eredmények hatására felgyorsították az elektrifikációs programjukat. Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját Utánaszámoltunk A cég sajtóközleménye talán az olvasóban is hiányérzetet kelt, olyan mintha a felét lefelejtették volna, ugyanis pont az nem derül ki belőle, hogy mennyivel olcsóbb és mennyivel tisztább az elektromos teherautó üzemeltetése. Megpróbáljuk pótolni ezeket az adatokat, de a feladat nem egyszerű, hiszen nem tudjuk az Aldi mennyiért veszi a gázolajat, illetve az áramot. Ha a lakossági árakkal számolunk, 28,89 liter gázolaj átlagára a holtankoljak.hu weboldal adatai szerint a mai napon bruttó 625,7 Ft/l, azaz a dízel teherautó ezen a távon 18.076 forintnyi üzemanyagot használt el. Persze az Aldi valószínűleg nagyker áron vásárolja a gázolajat, így a valódi üzemanyagköltség ennél valamivel alacsonyabb lehet, de orientációs pontnak megteszi. Ez azt jelenti, hogy amennyiben 100 Ft/kWh körül van az általuk használt áram ára, akkor a töltés ugyanannyiba kerül, mint a tankolás, ez alatt azonban már az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve. Ehhez hozzájönnek még az alacsonyabb karbantartási költségek, úgy is mint olajcsere, kuplungcsere, ritkább fékbetétcsere, illetve a dízelmotor egyéb kopó alkatrészeinek rendszeres cseréje, amelyek szintén az elektromos felé billentik a mérleg nyelvét. A CO2 kibocsátást is meg tudjuk becsülni. Az electrictymaps.com szerint hazánk elektromos energiájának lábnyoma áprilisban és májusban, azaz a fenti mérés feltételezett idejében, 200g/kWh körül alakult (204g, illetve 193g), ami alapján a 183 kWh fogyasztás 36,6 kg CO2-t jelentett szemben a dízel 64,35 kilogrammjával. A fenti adatokból kiindulva az elektromos változat CO2 előnyét 23,7 kg-ra, azaz 43%-ra becsüljük 100 kilométerenként az üzemeltetés során. Hogy ennek az elektromos kamionnak az akkuja hol készült és ott milyen áramot használtak, azt nem tudjuk, de ekkora előnnyel és a kereskedelmi teherautók magas éves futásával számolva bizonyos, hogy viszonylag hamar megtérül a gyártáskor mérhető deficit. Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!