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
auto
2024. 10. 05. szombat

Anyagilag is megéri e-buszokat üzemeltetni

elektromos busz
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

Csehország legnagyobb e-busz flottáját az ostravai tömegközlekedési vállalat (DPO) üzemelteti. A 32 járművet számláló állomány többségét napközben folyamatosan töltik, így akár napi 300 kilométert is megtesznek. Ez a teljesítmény a legolcsóbban fenntartható közlekedési eszközök közé emeli az e-buszokat a városban, még akkor is, ha egyelőre a beszerzési áruk magasabb, mint a hagyományos testvéreiké – számol be az üzemeltetési tapasztalatokról Martin Chovanec, a DPO technikai igazgatója.
A közel 300 ezer lakosú cseh városban már 2009-ben tesztelni kezdték az elektromos buszokban rejlő lehetőségeket, de a flotta körülbelül két évvel ezelőtt esett át a legnagyobb bővítésen. Akkor a DPO 24 e-buszt vásárolt európai uniós támogatással, amivel összesen 32-re növelték elektromos járműállományukat.

„Mindezt egy helyi pilot projekt előzte meg, ami egyébként az első ilyen volt Közép-Európában. Ennek során 2018-tól kezdve teszteltük az ún. OppCharge töltési megoldást, azaz a felülről lenyúló áramszedős (pantográfos) töltést” – vázolja fel a folyamatot Martin Chovanec. – „Ez alapján azonosítottuk, hova kerüljön a két további töltési csomópont, amelyek kialakításához aztán a Siemens nyújtotta a technológiai támogatást, beleértve a töltőket és a hozzájuk kapcsolódó magas- és középfeszültségű infrastruktúrát. Az egyik töltőpontra végül egy 300 kW-os, egyenáramú (DC) töltő került, egy pantográfos kiállással, a másikra pedig összesen három ilyen gyorstöltőt telepítettünk, szintén egy-egy pantográfos csatlakozással kombinálva. Mindkét csomópontot térfigyelő kamerarendszerrel szereltük fel, és önkiszolgáló alapon működnek.”

Ezzel a folyamatos töltési megoldással üzemel a járművek túlnyomó többsége, hat e-buszt pedig éjszakai töltésre állítottak, kiegyensúlyozva ezzel a flotta működését. Ehhez 28 darab, egyenként 22,5 kW teljesítményű, váltóáramú (AC) mobil töltőt telepítettek a buszdepóban. A rendszer kidolgozásához ugyanakkor számos tényezőt figyelembe kellett venniük.

„Az akkumulátorok hatótávolságát többek között befolyásolja az időjárás, a légkondicionáló-használat, az üzemeltetési körülmények, de még az útvonal domborzati viszonyai is. Ezeket mind bele kellett kalkulálnunk a tervezésbe. Reálisan, a folyamatos OppCharge töltést használva, 10 perces átlagos töltési idővel még kedvezőtlen időjárási körülmények között is 30 km-es hatótávolságot tudunk fenntartani, amivel ezek a buszok így akár napi 300 kilométert is megtesznek. Ennek kialakításához szintén a Siemens energiafogyasztást optimalizáló szoftverét használtuk, ami a töltési időpontokat automatikusan a napi menetrendhez igazítja, hogy maximálisan kihasználhassuk a rendelkezésre álló eszközöket.” – teszi hozzá a szakértő.

Ez a szemlélet teszi lehetővé azt is, hogy az új elektromos buszok ne csak az utasok kényelmét szolgálják, valamint környezeti szempontból legyenek fenntarthatóak, hanem üzemeltetni is megérje őket.

„Az elektromos buszok még nagyjából kétszer olyan drágák, mint a hagyományos társaik, de a különbség fokozatosan csökken, a támogatásokat beleszámolva pedig gyakorlatilag meg is szűnik. A beruházási költségeket növeli ugyan az infrastruktúra kiépítése, de az üzemeltetés olcsóbb, mint a hagyományos buszok esetében. Az egy kilométerre vetített költségeink igazából megegyeznek a leginkább költséghatékonynak tartott villamosok, illetve a sűrített földgáz (CNG) meghajtású buszok üzemeltetésével.”

A DPO ezért tovább tervezi növelni a zéró kibocsátású járművek arányát az ostravai flottában, a dízelbuszokat pedig már most is inkább csak tartalékként használják.

Villanyautósok